Co je to CRM systém a jak posune firmu kupředu

Solitea Česká republika | 17. 10. 2019

CRM pochází z anglického termínu Customer Relationship Management – v češtině řízení vztahu se zákazníky. Obecně se tak označuje obchodní strategie pro zlepšování vztahu s klienty. Dnes se však jako CRM označují také nástroje, které vám s péči o klienty pomohou, takzvané CRM systémy. Přečtěte si, co tyto nástroje umí a jak pomáhají firmám v praxi.

CRM jakožto strategie pomáhá zlepšovat vztah se zákazníkem po celou dobu jeho kontaktu s firmou. Začíná prvním setkáním s firmou, pokračuje udržováním zákaznické loajality a svou roli hraje i při odchodu zákazníka ke konkurenci.

Cílem CRM je budovat vztah se zákazníky a získávat nové. Otázka „Jaké máte CRM?” tak v překladu znamená „Co děláte pro to, aby byli vaši zákazníci spokojení?”

Efektivní práce s daty

V užším slova smyslu označuje zkratka CRM konkrétní firemní systémy určené ke shromažďování, udržování a analyzování užitečných údajů o zákaznících. Na jednom místě tak najdete například

  • kontaktní informace,
  • historii komunikace s klienty
  • nebo podrobné údaje o obchodních transakcích.

Data nasbíraná v CRM můžete využít různě, primárně však slouží k:

  • porozumění zákazníkům, jejich touhám a potřebám,
  • posílení a usnadnění práce obchodního týmu,
  • zlepšení zákaznické podpory,
  • lepšímu zacílení kampaní a dalším marketingovým aktivitám.

Všechny informace na jednom místě

Typickou bolestí firem bez CRM či podobného systému je, že mají data o zákaznících roztříštěná na několika místech. Například v tabulkách, na discích či v tištěných dokumentech. Tím, že v CRM evidujete všechny informace na jednom místě, s nimi můžete snadněji pracovat.

Z toho důvodu CRM systémy typicky zahrnují:

  • databázi všech klientů – typicky ve formě adresáře,
  • kalendář obchodních aktivit – ten zahrnuje všechny schůzky a deadliny obchodníků,
  • nástroje pro správu obchodních případů – v nich sledujete vývoj potenciálních obchodů od začátku do konce.

Mezi další výhody CRM systému patří automatizace řady činností ve firmě, zejména pak v obchodním oddělení. CRM software zbavuje obchodníky administrativy, a proto mohou více času věnovat aktivnímu obchodování a schůzkám s klienty. CRM také hlídá, jak často jsou obchodníci v s klienty v kontaktu, aby na žádného nezapomněli.

Manažerům pak CRM poskytuje přehled nad výsledky jednotlivých obchodníků i celého obchodního oddělení.

Jak vybrat CRM

Dodavatelů CRM je mnoho, ale ne každý systém je vhodný pro všechny firmy. Než se pustíte do výběru, definujte si:

  • jaká je velikost a zaměření vaší firmy,
  • plánované investice,
  • kolik času a úsilí můžete věnovat implementaci,
  • jaké další programy a systémy potřebujete na CRM napojit, například účetní software, e-mailové nástroje nebo ERP systém.

S těmito informacemi a požadavky pak oslovujte dodavatele CRM a kývněte až tomu, který splňuje všechny vaše podmínky.

Kromě samostatných CRM systémů bývají funkce CRM zahrnuty také do komplexních podnikových systémů, které obsahují funkce pro kompletní řízení firmy od účetnictví přes logistiku po personalistiku. Například podnikový systém Money S4 má samostatný modul CRM, který je díky propojení se všemi firemními agendami od účetnictví po logistiku ještě flexibilnější než samostatné CRM systémy.

>> Zjistěte více o modulu CRM v Money S4. <<

  • Byly tyto informace užitečné?
  • AnoNe

Nejhledanější

DPH Daň z příjmu Majetkové daně Daň z nemovitosti Daňové přiznání Sociální a zdravotní pojištění

Oblíbené články

Daňový kalendář

20. 11. 2019
Měsíční odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
25. 11. 2019
Kontrolní hlášení za říjen 2019
25. 11. 2019
Daňové přiznání za říjen 2019
Další termíny

Slovník pojmů

eBook plný rad z praxe

Jak vybrat účetní systém

ebook-img