Solitea, a.s. | 24. 11. 2020
Nejpozději TEĎ nastává čas pro přesun vašeho podnikání tam, kde je poptávka – na internet. Váš první e-shop nemusí být dokonalý, ale musí být funkční, uživatelsky příjemný a ideálně by měl už od začátku následovat jasnou strategii provázanou s marketingem. Všechno ostatní můžete klidně ladit za pochodu.
Možná si nejste jistí, co převedení vašeho podnikaní do online prostředí obnáší – neznáte možná úskalí, netušíte, co všechno si ohlídat, v čem je online podnikání jiné než podnikání offline. Přesně proto vám přinášíme sérii článků, které vás celým procesem provedou od A do Z.
Podívejte se nejdřív na to, co říkají data. Zatímco Česko je dlouhodobě proslulé jako ráj e-shopů, Slovensko ještě tolik rozjetou e-commerce scénu nemá. Obě tyto informace pro vás mohou být jak dobrou, tak i špatnou zprávou.
V současnosti v České republice funguje více než 40 tisíc e-shopů. A každý rok jich je víc a víc – jejich počet meziročně roste zhruba o 8 %. Společně s Velkou Británií, Německem, Francií a Polskem patří Česko mezi TOP 5 e-commerce trhů Evropy. A na počet obyvatel se dokonce pyšníme vůbec nejvyšším počtem e-shopů v Evropě.
V roce 2019 podle APEKu přesáhly obraty českých e-shopů 155 miliard korun. To představuje meziroční růst o 15 % a letos se – i díky pandemii – počítá s ještě větším růstem. Na celém českém maloobchodu už se e-shopy podílí téměř ze 13 %.
Jak vidíme z dat, Češi nakupování na e-shopech opravdu milují. Na druhou stranu rozsah české e-shopové scény už je tak velký, že může být problematické s novým e-shopem „prorazit“. V Česku jsme totiž zároveň také v situaci, kdy se stále více prohlubuje propast mezi malými a velkými e-shopy. Na tento fakt se ale vyplatí pohlížet spíš jako na příležitost.
Malý e-shop dokáže být ve srovnání s těmi velkými mnohem dynamičtější a flexibilnější. Dokáže se přizpůsobit nové situaci, dokáže si vybudovat pevnější vztah se zákazníkem i renomé ve své specifické oblasti působení. S dobře nastavenou strategií a online marketingem můžete zkrátka rozehrát vlastní hru podle vlastních pravidel.
A jak současnou e-commerce situaci v Česku vidí samotní e-shopeři? Na to se můžete blíže podívat třeba do výsledků Velkého národního průzkumu mezi českými e-shopy.
Slovenský e-shopový trh je menší, ale roste rychleji než ten český. Aktuálně na Slovensku podle Heureky působí okolo 12,5 tisíce e-shopů. A to, co na nich Slováci nenajdou, celkem běžně objednávají z těch českých. Souhrnný obrat slovenských e-shopů byl za rok 2019 1,36 miliardy euro, což představuje 20% nárůst oproti předchozímu roku.
Slovenský trh ve srovnání s českým roste dynamičtěji a je zde i menší konkurence. A to vám při přechodu z offlinu do onlinu bude hrát do karet. Český a slovenský trh jsou navíc dost úzce propojeny a mezi českým e-shopem a slovenským zákazníkem (nebo naopak) nestojí ani jazyková bariéra. Proto vám při plánování strategie můžeme vřele doporučit zvážení vstupu na oba trhy zároveň.
Koronakrize přinesla do e-commerce trhu mnoho změn. Podle APEKu v průběhu jarního nouzového stavu nakupovalo na e-shopech více než obvykle 37 % zákazníků, a i po odeznění první vlny toto číslo zůstalo vysoké – celkem 23 % zákazníků nakupuje na e-shopech více než dříve.
Aktuálně se odhaduje, že meziroční růst obratů dosáhne v české e-commerce v roce 2020 až 25 %. A nejinak tomu bude i na Slovensku, kde například za březen 2020 narostl online prodej meziročně o 54 %. Na internet se přesunuli noví zákazníci, ale taky nové e-shopy zavedených kamenných prodejců – a tady leží i vaše příležitost.
Pandemie také trochu zamávala produkty, které lidé nejvíce nakupují. Jak se mění nákupní chování zákazníků doporučujeme sledovat v největším výzkumu vlivu Covid-19 na českou e-commerce scénu.
Pro začátek je nejlepší vzít si k ruce vaší obecnou byznys strategii a od ní se odrazit. S čím už teď ve své strategii nejspíš počínáte?
Takže první dobrá zpráva? Většinu už máte. Teď se podrobně podíváme na některé specifické oblasti, kterým je třeba ve strategii pro online fungování věnovat zvýšenou pozornost.
I když máte finance svého podnikání v malíku, myslete na to, že tady se pouštíte do neprozkoumaných vod. Jaké úplně nové náklady vás v souvislosti se vstupem do online prostředí čekají?
V první řadě je to samotné pořízení e-shopu a jeho provozní režie (hosting, doména, správa). Ať už se rozhodnete pro pronájem hotového „krabicového“ řešení nebo si necháte e-shop postavit na míru, cena se může opravdu různit. Bude se odvíjet od vámi požadovaných funkcionalit i od grafiky.
Další nové náklady se týkají skladové logistiky a dopravy. Balení zboží je něco, čemu jste doteď nemuseli věnovat příliš pozornost – a bude vyžadovat prostor, materiál i člověkohodiny. Stejně tak doprava zboží k zákazníkům a administrace plateb jsou úplně nové nákladové oblasti, které si zaslouží strategicky promyslet. Patří sem také vratky a reklamace, kterých bývá v online světě zpravidla více než v offlinu. (Tomuto bodu se plánujeme podrobněji věnovat v dalším díle tohoto seriálu.)
Třetí oblastí nových nákladů je online marketing, který je u e-shopů naprosto zásadní. Jde především o rozpočty na PPC a další výkonnostní kampaně, na zbožové srovnávače, PR kampaně, e-mailové rozesílky, sociální sítě a analytiku. Vyplatí se tady navázat spolupráci s odborníky – copywritery, marketingovými specialisty a konzultanty.
A co je ve srovnání s offline světem po stránce nákladů asi nejdůležitější? Počítejte s tím, že do rozvoje e-shopu a do nových marketingových metod bude potřeba investovat neustále. Dělá to tak vaše konkurence, a i trendy na trhu se rok od roku mění. Technologie a zákazníci jdou dopředu velmi rychle a vy budete muset také.
O svých zákaznících toho jistě víte hodně, ale jsou i věci, které vás doteď zajímat nemusely. Třeba:
To všechno jsou nové otázky, které byste si při přípravě vaší online strategie měli klást. Poptejte se mezi známými nebo si udělejte zákaznický průzkum.
A potom se stejným způsobem podívejte sami na sebe. Položte si nové otázky a odpovězte si na ně v souladu se svým stávajícím brandem i s tím, kam míříte v e-commerce světě do budoucna.
Bude to rychlost dodání, skvělé zákaznické služby, promyšlená filtrace produktů? Jste exkluzivní dodavatel, odborník na dané zboží nebo rodinná firma, která tvoří a prodává s láskou? Najděte vaši trvalou konkurenční výhodu a na ni postavte svou online strategii prodeje i marketingu.
Pokud svůj vstup do e-commerce a svou online strategii chcete vzít opravdu vážně (a to byste měli), můžeme vám doporučit ke zhlédnutí záznam z oXy Meetupu na téma „Začněte s e-commerce strategií“.
oXyShop je tým 100+ e-commerce odborníků a vývojářů, jejichž cílem je vytvořit vám úspěšný online business B2B i B2C. Od strategií přes tvorbu a realizaci e-shopů až po jejich dlouhodobý rozvoj. Na trhu působí již od roku 2005 a mezi jeho nejznámější řešení patří např. CZC.cz, iGlobus.cz, Fotolab.cz nebo decoDoma.cz.
DPH Daň z příjmu Majetkové daně Daň z nemovitosti Daňové přiznání Sociální a zdravotní pojištění
29. 06. 2020
25. 07. 2019