Spolek je podle české legislativy zvláštní forma právnické osoby určená pro dobrovolné sdružení osob, které spojují společné zájmy. V českých zákonech existují spolky od roku 2014, dříve se nazývaly občanskými sdruženími.
Nabízí se otázka, proč by měli lidé kvůli svým zájmovými aktivitám zakládat spolek a přidávat si kvůli tomu administrativní povinnosti. Nejčastější důvody jsou ty, že:
Spolek může vykonávat hlavní a vedlejší činnost:
Jako každá právnická osoba musí spolek vést účetnictví. Výhodou je, že oproti firmám může vést jednoduché účetnictví. A to za předpokladu, že:
V rámci jednoduchého účetnictví mají spolky povinnost vést následující účetní knihy:
Spolky uzavírají účetní knihy vždy za kalendářní rok. Nejpozději šest měsíců po skončení účetního období pak spolky sestavují účetní závěrku, která v jejich případě zahrnuje přehled o majetku a závazcích a přehled o příjmech a výdajích.
V peněžním deníku spolky evidují:
Důležitý rozdíl mezi běžným účetnictvím a jednoduchým účetnictvím je, že v peněžním deníku nemusíte evidovat výnosy a náklady ve sloupcích dal a má dáti. Stačí vám jen evidence příjmů a výdajů stejně jako v daňové evidenci.
TIP: Zajímají-li vás obecné zásady účetnictví hlouběji, najdete je v samostatném článku.
Všechny právnické osoby mají povinnost zveřejňovat ve sbírce listin účetní závěrku. Ta má v případě spolků s jednoduchým účetnictvím podobu Přehledu o majetku a závazcích. Spolky po skončení účetního období sestavují také Přehled o příjmech a výdajích, ale ten zveřejňovat nemusí.
Spolky s jednoduchým účetnictvím mají tudíž méně dokumentů ke zveřejnění. Běžné právnické osoby musí v rámci vedení podvojného účetnictví sestavit a zveřejnit účetní závěrku, která obsahuje také rozvahu, výsledovku, cash flow a další dokumenty.
Přehled o majetku a závazcích spolku zveřejníte zasláním svému obvodnímu rejstříkovému soudu v PDF formátu. Přehled můžete odeslat přes:
TIP: Chystáte-li se podnikat, přečtěte si, zda je pro vás výhodnější daňová evidence nebo účetnictví.
S vedením jednoduchého účetnictví vám pomůže účetní program nebo program na daňovou evidenci, který zpřehledňuje a zjednodušuje například:
Účetní program zrychluje administrativu tím, že například v peněžním deníku předvyplní údaje za vás a zkontroluje, že máte všechny údaje v pořádku. Navíc se vyhnete papírování, protože veškeré doklady evidujete elektronicky.
Oblíbeným řešením pro jednoduché účetnictví spolku je náš účetní program Money S3, ve kterém pracuje přes 20 000 živnostníků a malých firem. Vyzkoušejte si ho zdarma ve verzi Start, která obsahuje všechny funkce – zdarma v ní můžete pracovat do vyčerpání limitů (např. 500 záznamů v peněžním deníku). Následně vám dá program možnost přejít na placenou verzi.
Pokud si na vedení jednoduchého účetnictví sami netroufáte, přijměte kvalifikovanou účetní, nebo zvažte spolupráci s externí účetní firmou.
TIP: Přečte si, jaké má výhody a nevýhody interní a externí vedení účetnictví.
Digitalizace se sice v účetnictví využívá řadu let, význam tohoto pojmu se ale posouvá. Zatímco…
Zákon o zaměstnanosti od 1.7.2024 Zákonem č. 408/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 435/2004…
Každý živnostník má na výběr ze čtyř způsobů hospodaření a evidence dokladů. Jsou to: paušální…
Propojení nástrojů pomocí API Nejčastějším způsobem propojení firemních systémů je API, aplikační programové rozhraní (Application…
Lepší podmínky pro rodiny s dětmi Prioritou novely zákoníku práce (zákon č. 262/2006 Sb., dále…
Při auditu se ověřuje zejména fakt, jestli údaje uvedené v účetní závěrce podávají věrný a…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy