Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZoÚ) zavádí nový institut tzv. veřejné kulturní instituce, který vychází ze zákona č. 263/2024 Sb., o veřejných kulturních institucích a o změně souvisejících zákonů (zákon o veřejných kulturních institucích). Tento zákon nabývá účinnosti od 1. ledna 2025.
V této souvislosti dochází k rozšíření okruhu tzv. vybraných účetních jednotek v § 1 odst. 3 ZoÚ. Za vybrané účetní jednotky se od 1. ledna 2025 považují organizační složky státu, státní fondy podle rozpočtových pravidel, územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí, příspěvkové organizace, veřejné kulturní instituce a zdravotní pojišťovny.
Od 1. ledna 2025 ZoÚ v § 1 odst. 5 nově definuje, že na státy, které tvoří Evropský hospodářský prostor (dále jen EHP), se pro účely účetních předpisů pohlíží jako na členský stát Evropské unie (dále jen EU).
Nezapomeňme, že od roku 2024 je nahrazen pojem tzv. úhrn čistého obratu pojmem tzv. čistý obrat, jehož vymezení je užší oproti tzv. úhrnu čistého obratu. Tato skutečnost má vliv na kategorizaci účetních jednotek a rovněž na určení povinnosti mít účetní závěrku ověřenou auditorem.
Rovněž od roku 2024 je možné vést účetnictví v tzv. funkční měně (EURO, USD, britská libra), pokud účetní jednotka splní zákonné podmínky pro dobrovolné rozhodnutí vést účetnictví v této tzv. funkční měně.
Z hlediska podmínek pro aplikaci vstupu nebo výstupu do / z institutu poplatníka v paušálním režimu a využití tzv. paušální daně nedochází k žádným změnám. Pouze dochází ke změně ve výši částek, které se hradí v 1. pásmu paušální daně od roku 2025:
Měsíční platby | Paušální daň (Kč) | Sociální pojištění (Kč) | Zdravotní pojištění (Kč) | Celková záloha (Kč) |
1. pásmo | 100 | 5 473 | 3 143 | 8 716 |
2. pásmo | 4 963 | 8 191 | 3 591 | 16 745 |
3. pásmo | 9 320 | 12 527 | 5 292 | 27 139 |
Poměrně zajímavou úpravu přináší zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZDP) v oblasti osvobození příjmů s podmínkou použití získaných prostředků na uspokojení bytové potřeby. Připomeňme, že definice tzv. bytové potřeby je uvedena v § 4b ZDP a podmíněné osvobození příjmů z prodeje ve vazbě na použití získaných prostředků na uspokojení bytové potřeby se vztahuje na:
Nová úprava v § 4b ZDP týkající se bytové potřeby stanoví, že osvobození příjmu je podmíněno použitím získaných prostředků na obstarání vlastní bytové potřeby tím, že fyzická osoba:
Obdrží-li fyzická osoba příjem, jehož osvobození je podmíněno použitím získaných prostředků na obstarání vlastní bytové potřeby, oznámí správci daně získání těchto prostředků do konce lhůty pro podání daňového přiznání za rok, v němž k jejich získání došlo.
V důsledku výše uvedeného vyplývá, že fyzická osoba, která použila získané prostředky, ale neoznámila ve stanovené lhůtě správci daně tento příjem, po novele zákona o osvobození příjmů z prodeje nepřijde, avšak je vystavena pouze sankci správce daně za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy.
V oblasti zaměstnaneckého benefitu „firemních školek“ se v § 6 odst. 3 ZDP doplňuje ustanovení, že příjmem zaměstnance se rozumí (dle § 6 odst. 3 písm. c) ZDP)) částka, o kterou je úhrada zaměstnance zaměstnavateli za poskytnuté plnění nižší, než je cena stanovená dle § 6 odst. 17 ZDP v případě použití zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle školského zákona.
Dle § 6 odst. 17 ZDP se nepeněžní příjem zaměstnance ve formě použití zařízení péče o děti předškolního věku, včetně mateřské školy podle školského zákona rodinným příslušníkem tohoto zaměstnance, ocení:
Přičemž ocenění zvolí zaměstnavatel.
Od roku 2025 se zavádí nová úprava v oblasti zdaňování dohod o provedení práce, jakož i v oblasti některých dalších příjmů ze závislé činnosti fyzických osob srážkovou daní, o čemž je důkladně psáno v článcích Moniky Doleželové v lednu 2025.
S rokem 2025 jsou zavedeny některé nové úpravy v oblasti českých a daňových předpisů. Z hlediska účetních záležitostí se jedná zejména o zavedení nového institutu tzv. veřejné kulturní instituce a pojetí států, které tvoří EHP. Z hlediska daně z příjmů se zavádí novelizovaná úprava v oblasti placených částek pro první pásmo tzv. paušální daně, podmínek pro podmíněné osvobození příjmů s použitím získaných prostředků na tzv. obstarání vlastní bytové potřeby, problematiky „firemních školek“ provozovaných zaměstnavatelem a zejména zdaňování příjmů ze závislé činnosti u fyzických osob pracujících na základě dohody o provedení práce a dalších vybraných příjmů ze závislé činnosti. Důležité je také se seznámit s přechodnými ustanoveními právních norem.
Co jsou to manažerské účetní reporty a jaké klíčové části by měly obsahovat, aby poskytovaly…
Kompletní legislativní podpora pro rok 2025 Verze 25.200 obsahuje poslední chybějící legislativní tiskové sestavy nutné…
Money Možnosti a nastavení Pro Raiffeisenbank byla přidána nová služba pod názvem Raiffeisenbank (API), která…
Proč je nezbytné sestavit přílohu účetní závěrky V předchozích článcích jsme se zabývali rozvahou účetní závěrky…
Obsah: Účetní uzávěrka Účetní závěrka Rozsah účetní závěrky Druhy účetní závěrky Obsah účetní závěrky Hned…
Rozdíl mezi účetním a daňovým dokladem Účetní doklady jsou záznamy o obchodní aktivitě, které slouží…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy