Zákonem č. 462/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s rozvojem finančního trhu a s podporou zajištění na stáří byl také novelizován zákon o daních z příjmů (zákon č. 586/1992 Sb., dále jen „ZDP“). Do zákona o daních z příjmů se mimo jiné vložily zcela nová ustanovení § 15a, § 15b a §15c, která se týkají produktů spoření na stáří a pojištění dlouhodobé péče.
§ 15a: Produkt spoření na stáří (penzijní připojištění se státním příspěvkem podle zákona upravujícího penzijní připojištění se státním příspěvkem, doplňkové penzijní spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření, penzijní pojištění u instituce penzijního pojištění, soukromé životní pojištění a dlouhodobý investiční produkt).
§ 15b: Daňová podpora produktu spoření na stáří (podmínky pro daňové odpočty u všech poplatníků, včetně osvobozených plnění na straně zaměstnance, porušení podmínek spoření a následné řešení navrácení daňové podpory).
§ 15c: Pojištění dlouhodobé péče (pojištění, jehož pojistnou událostí je závislost pojistníka nebo jeho osoby blízké na pomoci jiné fyzické osoby při zvládání základních životních potřeb z důvodu jejich dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu).
Jedná se novou formu investování, která nabízí možnost vedle již známého penzijního spoření a životního pojištění vytvářet si další rezervy na stáří. DIP je tedy investiční produkt, který umožňuje občanům investovat například do akcií, dluhopisů či investičních fondů.
Tyto státem podporované produkty umožňují poplatníkům uplatňovat určité daňové výhody, avšak v rozmezí státem stanovených podmínek. Na všechny zmíněné produkty na stáří může také přispívat zaměstnavatel v majetkový prospěch zaměstnanců. Za splnění podmínek uvedených v § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP se bude u zaměstnavatele ve většině případů jednat o daňově účinný náklad (výdaj).
Daňová podpora produktu spoření na stáří
Pokud tyto dvě podmínky nebudou dodrženy a občan některý z těchto produktů na stáří předčasně ukončí, je nutno vrátit veškerá daňová zvýhodnění, která byla získána za dobu investování, nejvýše však za 10 bezprostředně předcházejících zdaňovacích období.
Z tohoto pohledu je pak nutné rozlišovat příspěvky:
A. Které si hradil sám poplatník ze svých zdrojů a zda tyto částky uplatnil a v jaké výši jako nezdanitelnou část ze základu daně dle § 15 ZDP, například:
B. Které poplatníkovi (zaměstnanci) hradil zaměstnavatel, a zda a v jaké výši byly tyto příspěvky osvobozeny od daně z příjmů v souladu s § 6 odst. 9 písm. m) ZDP.
Jaké jsou možné daňové odpočty pro poplatníka a zda se jedná o daňový náklad zaměstnavatele, případně a v jakém rozsahu, se dočtete v našem článku zde.
Zákon pamatuje i na situace, kdy fyzická osoba v budoucnu poruší podmínky, za kterých je možné osvobodit příspěvky od zaměstnavatele nebo za kterých je možné uplatnit příspěvky jako nezdanitelnou část ze základu daně fyzických osob.
Od roku 2024 je tato situace upravena v § 15b odst. 4 až 5 a označuje se jako navrácení daňové podpory produktu spoření na stáří. K navrácení může dojít zejména při vyplácení prostředků před uplynutím 120 kalendářních měsíců od vzniku produktu (resp. před uplynutím 60 kalendářních měsíců u produktu sjednaného do 31. 12. 2023) nebo před kalendářním rokem, ve kterém poplatník dosáhne 60 let.
V § 15b odstavec 5 zní:
Navrácením daňové podpory produktu spoření na stáří se rozumí:
a) vznik příjmu podle § 10 ZDP:
b) vznik příjmu podle § 6 ZDP:
Dle § 15b odst. 5 písm. b) se tento příjem nepovažuje za příjem vyplácený plátcem daně z příjmů ze závislé činnosti, čímž je vlastně řečeno, že tyto příjmy nebudou podléhat pojistným odvodům.
V § 15b odst. 6 v písm. a) ZDP:
Pokud nastane skutečnost, která má za následek navrácení daňové podpory produktu spoření na stáří, přestane být tento produkt daňově podporovaným:
Dle § 15b odst. 6 v písm. b) ZDP:
Plnění z tohoto produktu se nesnižuje o příspěvky hrazené zaměstnavatelem na tento produkt pro účely určení základu daně, avšak s výjimkou:
V souladu s navrácením daňové podpory byl v zákoně o daních z příjmů s účinností od 1.1.2024 novelizován § 38g ZDP.
Ustanovení § 38g odst. 5 nově zní:
„Daňové přiznání je povinen podat poplatník, kterému v rámci navrácení daňové podpory produktu spoření na stáří vznikl příjem podle § 6.“
V daňovém přiznání se uvede příjem dle § 6 ZDP:
Při porušení podmínek, kdy si sám poplatník odčítal tyto produkty v rámci daňového přiznání, nebo je uplatňoval v rámci ročního zúčtování daně u zaměstnavatele, se bude nadále postupovat v souladu s § 10 odst. 1 písm. p) ZDP, kde je uvedeno, že ostatními příjmy, při kterých dochází ke zvýšení majetku, (pokud nejde o příjmy podle § 6 až § 9 ZDP) je příjem, který vznikl jako důsledek porušení podmínek uplatnění nezdanitelné části základu daně.
V daňovém přiznání se uvede příjem dle § 10 odst. 1 písm. p) ZDP:
Při porušení podmínek, jak bylo výše uvedeno, přestává být tento produkt daňově podporovaný. Z tohoto důvodu mají také zaměstnanci oznamovací povinnost vůči svému zaměstnavateli, neboť takový příspěvek nebude daňově osvobozen, a jakýkoli další příspěvek od zaměstnavatele bude nově podléhat dani z příjmů fyzických osob a pojistným odvodům již od 1 Kč.
Podmínky paušálního režimu 2025 Osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) si mohou zcela dobrovolně zvolit tzv.…
Rozhodný příjem pro DPP od 1.1.2025 Pro dohody o provedení práce (dále jen „DPP”) je…
Osvobození účasti zaměstnance na sportovní a kulturní akci pořádané zaměstnavatelem Již 1. července 2024 bylo…
Novinky v oblasti účetních předpisů Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále…
Pro pochopení problematiky bude praktické připomenout si nejprve původní právní úpravu, která bude končit 31.…
Co je účetnictví v plném rozsahu Účetnictví v plném rozsahu se týká středních a větších…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy