Daně

Nová povinnost od roku 2024 podat daňové přiznání k DPFO

Odpočty na daňově podporované produkty

Zákonem č. 462/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s rozvojem finančního trhu a s podporou zajištění na stáří byl také novelizován zákon o daních z příjmů (zákon č. 586/1992 Sb., dále jen „ZDP“). Do zákona o daních z příjmů se mimo jiné vložily zcela nová ustanovení § 15a, § 15b a §15c, která se týkají produktů spoření na stáří a pojištění dlouhodobé péče.

§ 15a: Produkt spoření na stáří (penzijní připojištění se státním příspěvkem podle zákona upravujícího penzijní připojištění se státním příspěvkem, doplňkové penzijní spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření, penzijní pojištění u instituce penzijního pojištění, soukromé životní pojištění a dlouhodobý investiční produkt).

§ 15b: Daňová podpora produktu spoření na stáří (podmínky pro daňové odpočty u všech poplatníků, včetně osvobozených plnění na straně zaměstnance, porušení podmínek spoření a následné řešení navrácení daňové podpory).

§ 15c: Pojištění dlouhodobé péče (pojištění, jehož pojistnou událostí je závislost pojistníka nebo jeho osoby blízké na pomoci jiné fyzické osoby při zvládání základních životních potřeb z důvodu jejich dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu).

Dlouhodobý investiční produkt (DIP)

Jedná se novou formu investování, která nabízí možnost vedle již známého penzijního spoření a životního pojištění vytvářet si další rezervy na stáří. DIP je tedy investiční produkt, který umožňuje občanům investovat například do akcií, dluhopisů či investičních fondů.

Tyto státem podporované produkty umožňují poplatníkům uplatňovat určité daňové výhody, avšak v rozmezí státem stanovených podmínek. Na všechny zmíněné produkty na stáří může také přispívat zaměstnavatel v majetkový prospěch zaměstnanců. Za splnění podmínek uvedených v § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP se bude u zaměstnavatele ve většině případů jednat o daňově účinný náklad (výdaj).

Upozornění: Dle § 134j zákona č. 256/2004 Sb. zaměstnavatel nesmí ovlivňovat zaměstnance při výběru poskytovatele dlouhodobého investičního produktu ani přijmout pobídku, která může vést k porušení tohoto zákazu.

Daňová podpora produktu spoření na stáří

  1. Investování do produktu musí trvat minimálně 120 měsíců (10 let).
  2. Ukončit produkt lze nejdříve v kalendářním roce, ve kterém občan dosáhne věku 60 let.

Pokud tyto dvě podmínky nebudou dodrženy a občan některý z těchto produktů na stáří předčasně ukončí, je nutno vrátit veškerá daňová zvýhodnění, která byla získána za dobu investování, nejvýše však za 10 bezprostředně předcházejících zdaňovacích období.

Z tohoto pohledu je pak nutné rozlišovat příspěvky:

A. Které si hradil sám poplatník ze svých zdrojů a zda tyto částky uplatnil a v jaké výši jako nezdanitelnou část ze základu daně dle § 15 ZDP, například:

  • prostřednictvím daňového přiznání za příslušný kalendářní rok,
  • prostřednictvím RZD u svého zaměstnavatele.

B. Které poplatníkovi (zaměstnanci) hradil zaměstnavatel, a zda a v jaké výši byly tyto příspěvky osvobozeny od daně z příjmů v souladu s § 6 odst. 9 písm. m) ZDP.

Jaké jsou možné daňové odpočty pro poplatníka a zda se jedná o daňový náklad zaměstnavatele, případně  a v jakém rozsahu, se dočtete v našem článku zde.

Porušení podmínek daňově podporovaných produktů

Zákon pamatuje i na situace, kdy fyzická osoba v budoucnu poruší podmínky, za kterých je možné osvobodit příspěvky od zaměstnavatele nebo za kterých je možné uplatnit příspěvky jako nezdanitelnou část ze základu daně fyzických osob.

Od roku 2024 je tato situace upravena v § 15b odst. 4 až 5 a označuje se jako navrácení daňové podpory produktu spoření na stáří. K navrácení může dojít zejména při vyplácení prostředků před uplynutím 120 kalendářních měsíců od vzniku produktu (resp. před uplynutím 60 kalendářních měsíců u produktu sjednaného do 31. 12. 2023) nebo před kalendářním rokem, ve kterém poplatník dosáhne 60 let.

V § 15b odstavec 5 zní:

Navrácením daňové podpory produktu spoření na stáří se rozumí:

a) vznik příjmu podle § 10 ZDP:

  • ve výši úhrnu příspěvků poplatníka, které byly odečteny od základu daně
  • zaplacených poplatníkem
  • za bezprostředně předcházejících 10 zdaňovacích období,
  • na tento produkt nebo na produkt spoření na stáří stejného druhu,
  • ze kterého byly všechny naspořené peněžní prostředky a majetek převedeny na tento produkt

b) vznik příjmu podle § 6 ZDP:

  • ve výši úhrnu příspěvků připsané na účet poplatníka
  • hrazených zaměstnavatelem
  • za bezprostředně předcházejících 10 zdaňovacích období,
  • na tento produkt nebo na produkt spoření na stáří stejného druhu,
  • ze kterého byly všechny naspořené peněžní prostředky a majetek převedeny na tento produkt,
  • a které byly osvobozeny od daně dle § 6 odst. 9 ZDP

Dle § 15b odst. 5 písm. b) se tento příjem nepovažuje za příjem vyplácený plátcem daně z příjmů ze závislé činnosti, čímž je vlastně řečeno, že tyto příjmy nebudou podléhat pojistným odvodům.

V § 15b odst. 6 v písm. a) ZDP:

Pokud nastane skutečnost, která má za následek navrácení daňové podpory produktu spoření na stáří, přestane být tento produkt daňově podporovaným:

  1. od zdaňovacího období (kalendářního roku), ve kterém došlo k této skutečnosti, pro účely odečtení nezdanitelných částí základu daně.
  2. od kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, ve kterém došlo k této skutečnosti, pro účely osvobození příjmu zaměstnance v podobě příspěvku uhrazeného zaměstnavatelem na jeho daňově podporovaný produkt spoření na stáří.

Dle § 15b odst. 6 v písm. b) ZDP:

Plnění z tohoto produktu se nesnižuje o příspěvky hrazené zaměstnavatelem na tento produkt pro účely určení základu daně, avšak s výjimkou:

  1. příspěvků, v jejichž výši vznikl příjem podle odstavce § 15b odst. 5 písm. b) ZDP,
  2. příspěvků neosvobozených od daně z příjmů fyzických osob,
  3. příspěvků hrazených zaměstnavatelem před 1.1.2000 na penzijní připojištění se státním příspěvkem,
  4. příspěvků hrazených zaměstnavatelem před 1.1.2001 na soukromé životní pojištění.
Vyzkoušejte si zdarma účetní program Money S3
S ním můžete snadno vést účetnictví, daňovou evidenci, vystavovat faktury a evidovat sklad pro kamenný i online prodej.

Povinnost podat daňové přiznání

V souladu s navrácením daňové podpory byl v zákoně o daních z příjmů s účinností od 1.1.2024 novelizován § 38g ZDP.

Ustanovení § 38g odst. 5 nově zní:

„Daňové přiznání je povinen podat poplatník, kterému v rámci navrácení daňové podpory produktu spoření na stáří vznikl příjem podle § 6.“

V daňovém přiznání se uvede příjem dle § 6 ZDP:

  • na řádku 31 (Úhrn příjmů od všech zaměstnavatelů)
  • v úhrnu všech osvobozených částek hrazených zaměstnavatelem
  • a to až za 10 posledních let
  • a to pouze u nově sjednaných smluv na DIP po datu 1.1.2024
  • pojistné z těchto příjmů poplatník neplatí

Při porušení podmínek, kdy si sám poplatník odčítal tyto produkty v rámci daňového přiznání, nebo je uplatňoval v rámci ročního zúčtování daně u zaměstnavatele, se bude nadále postupovat v souladu s § 10 odst. 1 písm. p) ZDP, kde je uvedeno, že ostatními příjmy, při kterých dochází ke zvýšení majetku, (pokud nejde o příjmy podle § 6 až § 9 ZDP) je příjem, který vznikl jako důsledek porušení podmínek uplatnění nezdanitelné části základu daně.

V daňovém přiznání se uvede příjem dle § 10 odst. 1 písm. p) ZDP:

  • v Příloze č. 2 DPFO
  • oddíl 2. Výpočet dílčího základu daně z ostatních příjmů (§ 10 zákona)
  • úhrn všech osvobozených částek hrazených zaměstnavatelem
  • a to až za 10 posledních let
  • pojistné z těchto příjmů poplatník neplatí

Při porušení podmínek, jak bylo výše uvedeno, přestává být tento produkt daňově podporovaný. Z tohoto důvodu mají také zaměstnanci oznamovací povinnost vůči svému zaměstnavateli, neboť takový příspěvek nebude daňově osvobozen, a jakýkoli další příspěvek od zaměstnavatele bude nově podléhat dani z příjmů fyzických osob a pojistným odvodům již od 1 Kč.

V systému Money S3 také lehce vyplníte daňové přiznání. Celý proces zvládnete za pár minut –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ program vás navede a vyplní část údajů za vás. Přímo z Money S3 také pošlete daňové přiznání na finanční úřad.

Nejnovější články

Jak vytvořit manažerský účetní report

Co je to manažerský účetní report? Účetní report obsahuje informace o finanční situaci a výkonnosti…

7 března, 2025

Jak získat konkurenční výhodu díky propojení firemních nástrojů

Firmy dnes běžně pracují v několika nástrojích naráz – v účetním programu, ERP, e-shopu, skladovém…

6 března, 2025

Co patří do manažerských účetních reportů

Co jsou to manažerské účetní reporty a jaké klíčové části by měly obsahovat, aby poskytovaly…

4 března, 2025

Novinky ve verzi 25.200: Kompletní legislativní podpora a rozšíření API pro banky

Kompletní legislativní podpora pro rok 2025 Verze 25.200 obsahuje poslední chybějící legislativní tiskové sestavy nutné…

17 února, 2025

Změny a novinky Money S3 verze 25.200

Money Možnosti a nastavení Pro Raiffeisenbank byla přidána nová služba pod názvem Raiffeisenbank (API), která…

17 února, 2025

Příloha účetní závěrky: jak na ni krok za krokem?

Proč je nezbytné sestavit přílohu účetní závěrky V předchozích článcích jsme se zabývali rozvahou účetní závěrky…

12 února, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy