Podnikání

Navrhované změny pro podnikatele

Portál podnikatele

Nově by se měl resort v rámci opatření zaměřit na další podporu digitalizace. Portál podnikatele poskytne jednotné digitální místo pro elektronickou komunikaci se všemi institucemi a nabídne všechny potřebné informace na jednom místě. Portál podnikatele bude vytvořen na základě zkušeností Portálu občana.

Resort také pracuje na Databázi informačních povinností (DIP), kde bude pro podnikatele seznam hlavních legislativních povinností na jednom webu.

Portál živnostenského podnikání

Od roku 2024 byl spuštěn nový Portál živnostenského podnikání, kde je možné si on-line založit živnost, změnit údaje, reklamovat údaje zapsané v registru, vyhledávat podnikatele ve veřejné části živnostenského rejstříku nebo čerpat aktuality z podnikání.

Dalším cílem je:

  • provést úpravy a dosáhnout uživatelsky přívětivější podoby portálu,
  • zapojení umělé inteligence, která pomůže uživatelům při řešení jejich podnětů.

Mezi schválenými opatřeními je také aktualizace obsahů jednotlivých živností.

Automatizované provozovny

Automatizované prodejny jsou součástí širšího trendu automatizace v maloobchodě, tj. prodej bez fyzické přítomnosti personálu v provozovně. Tyto prodejny či provozovny využívají moderní technologie ke snížení nebo eliminaci potřeby lidského personálu. V České republice jsou automatizované prodejny na vzestupu, přesto ještě není tak rozšířený jako v některých jiných zemích.

Novým cílem je:

  • rozšířit ustanovení zákona o prodejní době v maloobchodě o automatizované provozovny,
  • přizpůsobit legislativu, konkrétně živnostenský zákon a zákon na ochranu spotřebitele,
  • legislativně vyřešit možné vyřizování reklamací v automatizovaných provozovnách,
  • připravit metodické pokyny a návrh možného řešení součinnosti při kontrole dozorového orgánu v automatizovaných provozovnách,
  • případně vydat metodický výklad k těmto případům.

Dále bude nutné vyřešit další otázky týkající se samotného provozu, jako například:

  • potřebná živnostenská oprávnění,
  • způsob provádění plateb,
  • podoba cenovek na regálech,
  • kontrola a prodej některého druhu zboží v případě osob mladších 18 let,
  • kamery snímající pohyb zákazníků včetně dalších technologií, které zákazníkům poskytují informace v reálném čase o produktech, o které mají zájem apod.

Režim obchodního rejstříku

V souvislosti s uplatňováním rejstříkového zákona se uvažuje o snížení formálnosti (papírování) rejstříkového řízení.

Hlavním cílem je:

  • minimalizace časových prodlev při zápisech,
  • rychlejší a efektivnější promítnutí změn do OR prováděných ve společnostech,
  • rozšíření okruhu situací, pro které je umožněn přímý zápis notářem bez rejstříkového řízení vedeného soudem.

Digitální účtenka

Navrhuje se legislativně zakotvit, že papírová forma účtenky bude už jen na vyžádání zákazníka. Digitální účtenku v jednotném formátu by mělo být možné získat například prostřednictvím aplikace, e-mailu či QR kódů. Mělo by dojít také k určité úspoře, neboť v praxi se obvykle po vytištění hází papírové účtenky rovnou do koše. Mělo by se tak šetřit nejen životní prostředí, ale také čas a náklady spojené s tisknutím účtenky (spotřebitelé přibližně 1,5 miliardy účtenek vůbec nepřevezmou a nechávají je na pokladnách).

Jednodušší převody vozidel

Při přepisu vozidel je nyní nutné provádět evidenční kontrolu vozidla, což administrativně i časově zatěžuje nové majitele vozidel. Proto vláda navrhujeme tuto povinnost zavést přímo v rámci STK.

Možnost snížení pokut na polovinu

Balíček obsahuje návrhy na změny v oblasti pokut, například pokud pokutovaný zaplatí sankci ve zkrácené lhůtě (například do 1. týdne od jejího udělení), automaticky se sníží její výše až o polovinu. Okamžikem zaplacení této snížené sankce by řízení skončilo bez možnosti odvolání. Podnikatel by zaplatil nižší pokutu, státu (dozorujícím orgánům) by odpadla administrativa s vedením dlouhých odvolacích a vymáhacích řízení.

Vyzkoušejte si zdarma účetní program Money S3
S ním můžete snadno vést účetnictví, daňovou evidenci, vystavovat faktury a evidovat sklad pro kamenný i online prodej.

Podnikatelský balíček

Podnikatelský balíček je důležitým krokem k modernizaci a zjednodušení podnikatelského prostředí v České republice a jeho zavedení patří mezi hlavní priority vlády. Jak již bylo uvedeno, balíček obsahuje celkem 22 opatření, viz níže:

  1. Databáze informačních povinností (DIP)
  2. Portál podnikatele
  3. Portál živnostenského podnikání
  4. Zvýšení limitu pro fotovoltaiku
  5. Aktualizace obsahových náplní jednotlivých živností
  6. Řešení problémů souvisejících s odlišným zápisem předmětu podnikání ve veřejném rejstříku oproti živnostenskému rejstříku
  7. Diskuse nad uzákoněním digitální a elektronické účtenky. Jednotný formát pro digitální účtenky.
  8. Administrace využívání služebního vozidla zaměstnancem k soukromým účelům
  9. Sjednocení postupů pracovišť Úřadů práce – závazné posouzení
  10. Výplata mzdy v cizí měně
  11. Zjednodušit převody vozidel
  12. Režim obchodního rejstříku – minimalizace časových prodlev při zápisech
  13. Podklady pro posuzování vlivu na životní prostředí v listinné podobě
  14. Změny v udělování pokut dle zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich
  15. Zmírnění povinnosti pro zpracování lesních hospodářských plánů
  16. Způsob zdanění ostatních kapitálových fondů ze zahraničí – potvrzení dosavadního výkladu
  17. Limit u daňové ztráty
  18. Definice automatizované provozovny
  19. Automatizované provozovny – reklamace
  20. Automatizované provozovny – kontroly
  21. Automatizované provozovny – prodej o státních svátcích
  22. Oznamovací povinnosti příjemce při dovozu nebaleného vína

Celý podnikatelský balíček ke stažení zde.

Připojte se k 20 000 spokojeným zákazníkům Money S3. Nechte to na nás, předvedeme vám jej ZDARMA.

Nejnovější články

Jak účtovat: Kurzové rozdíly v účetnictví

V rámci účetnictví i daňového posouzení je nutné rozlišovat tzv. realizované a tzv. nerealizované kurzové rozdíly.…

17 prosince, 2024

Jak účtovat: Pacht obchodního závodu

Pacht obchodního závodu u propachtovatele Dle občanského práva se obchodní závod definuje jako organizovaný soubor…

16 prosince, 2024

Jak účtovat: Prodej obchodního závodu

Prodej obchodního závodu u prodávajícího Dle občanského práva se obchodní závod definuje jako organizovaný soubor…

13 prosince, 2024

Jak si sestavit požadavky na účetní program z pohledu podnikatele

Analýza současných potřeb firmy Prvním krokem při výběru účetního programu je identifikace aktuálních potřeb vaší…

12 prosince, 2024

Jak účtovat: Techniky oceňování zásob při pořízení

Pořizovací cena Pořizovací cena je prvním typem vstupní ceny, kterou použijeme zpravidla pro ocenění zásob…

12 prosince, 2024

Jak účtovat: Účtování vkladů do společnosti s ručením omezeným

Vznik společnosti V souvislosti se vznikem účetní jednotky – právnické osoby je nutné správně rozumět čtyřem…

11 prosince, 2024

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy