Franchising: co to je, jak funguje obchod a kdy je pro vás výhodný?

Zjednodušeně řečeno, franchising je podnikání s pronajatou značkou někoho jiného. 

Základem franchisingu (ze slova franchise, které se překládá jako výsada nebo privilegium) je vztah franšízanta a franšízora na základě písemné franchisingové smlouvy, přičemž:

  • Franšízant (nájemce značky) za úplatu získává od franšízora na období dané smlouvou nárok k využití franšízorovy obchodní značky se vším všudy – využívá název, know-how, obchodní i technické metody, průmyslová a intelektuální práva nebo marketing.
  • Franšízor (vlastník značky) se zavazuje vše zmíněné poskytnout, včetně obchodní a technické podpory nebo znalostí o vedení firmy.

V České republice je v současnosti přes 250 franšízových konceptů (například globální síť rychlého občerstvení McDonald’s, realitní kancelář Century 21 nebo síť restaurací Potrefená Husa).

Jak to chodí v obchodním vztahu franšízor – franšízant

Základní principy franchisingového obchodního vztahu se stanovují ve franšízové smlouvě.

  • Jediným vlastníkem značky a ochranné známky je franšízor.
  • Franšízant vlastní a vede podnik pod jménem značky franšízora.
  • Náklady na provoz podniku hradí franšízant, který zároveň ze svých příjmů vyplácí franšízorovi podíl stanovený ve smlouvě (někdy se také hradí fixní poplatek nezávislý na ziscích).
  • Franšízor určuje, které produkty bude franšízant prodávat (a často je také sám dodává), případně sdílí znalosti o dodávání svých služeb a poskytuje marketingovou podporu nebo know-how týkající se provozu podniku.
  • Franšízant si obvykle sám nastavuje ceny produktů, ale může nastat i situace, kdy jsou ceny dané franšízorem.
  • Franšízor mluví do podoby provozovny, sortimentu nebo nabízených služeb v podniku.

„V těchto vztazích skoro vždy existuje takzvaný franšízový manuál, ve kterém jsou stanoveny všechny postupy od výroby produktů nebo služeb přes komunikaci až po vzhled pobočky. Jeho nedodržování je sankcionováno. Manuál je přísně tajný a podepisují se k němu NDA (non-disclosure agreement) smlouvy s vysokými pokutami. Často je součásti franšízových smluv taky přísný zákaz konkurence,” dodává k obchodnímu vztahu mezi franšízorem a franšízantem Martin Hykel z advokátní kanceláře 3ADVOKÁTI, která se tímto typem obchodního vztahu často zabývá.  

Kdy zvážit franchising a kolik to stojí?

Franchising zjednodušuje začátek podnikání. Odpadá vám vymýšlení nového produktu, služby nebo konceptu či investice do propagace. To všechno za vás udělal franšízor a vy se můžete rovnou pustit do vydělávání.

Kdy je pro vás franchising vhodný?

  • když vám nevadí, že za vás částečně rozhodují jiní,
  • chcete podnikat, ale nemáte vlastní produkt s potenciálem,
  • nemáte dostatek prostředků a zkušeností na realizaci vlastního podnikatelského projektu (franchising může být jen prostředkem k tomu, jak se k prostředkům a zkušenostem dostat)
  • nebo máte nedostatek obchodních kontaktů.

Jednoduše řečeno, franchising představuje jednodušší a bezpečnější start podnikání. Za tento luxus si však musíte zaplatit.

Nejlevnější franšížové licence stojí do 100 000 Kč, ty nejdražší klidně i několik milionů. Kromě toho počítejte s tím, že si franšízor ukrojí část z vašich zisků. Odvádění podílu na druhou stranu franšízora motivuje k tomu, aby se snažil o to více.

Nesmíte však zapomenout ani na další náklady, které souvisí s podnikáním jako takovým. Můžou to být například:

  • náklady na produktová a další školení,
  • nezbytné zařízení do podniku
  • nebo nákup zboží a logistika.

Pokud si chcete do začátku vzít půjčku, pamatujte na to, že franšízor s tím musí souhlasit. 

Franšízing může být zajímavým a jednoduchým způsobem, jak rozjet podnikání. Při výběru franšízora ale buďte obezřetní a ověřte si zkušenosti konkurence nebo franšízantů, kteří už pod stejnou značkou fungují. Jakékoliv informace navíc se vám budou hodit.

Kdy je vhodný čas na rozjetí franšízy, radí Martin Hykel z advokátní kanceláře 3ADVOKÁTI: „Když například znáte úspěšný projekt, který ale ve vašem městě chybí. Když chcete podnikat, ale nemáte vlastní nápad a nevadí vám dělit se o zisky. Když nemáte dost času a zkušeností, abyste si sami nastavili procesy. Propočty za vás udělal někdo jiný a vy víte, že budete v zisku, i když uhradíte franšízový poplatek. Další vhodnou situací je, když máte hodně prostředků a chcete investovat do něčeho, co zaručeně funguje skoro všude, typicky  řetězce rychlého občerstvení. Důležité ale je, aby se vám projekt osobně líbil, bavil vás a chtěli jste se na něm podílet. Zodpovědnost a riziko samozřejmě zůstává, ale vydáváte se po cestě, kterou už někdo před vámi prošlapal.”

Nejnovější články

Zjednodušená práce se skladovými kartami v e-shopu a další praktické novinky. Stáhněte si verzi 24.400 Money S3.

Důležitá připomínka na úvod Na úvod bychom rádi upozornili uživatele Money S3 na končící podporu…

2 května, 2024

Změny a novinky Money S3 verze 24.400

Money Blíží se ukončení podpory některých operačních systémů. Na operačních systémech Windows 8 a 8,1…

2 května, 2024

Návod pro e-shopy: Jak na efektivní skladové hospodářství a oběh dokladů

Základem je propojení e-shopu a účetního systému Aby automatizace skladových procesů a oběhu dokladů mohla…

29 dubna, 2024

Jak řídit e-shop poté, co ho propojíte s účetním systémem

Proč e-shopy používají účetní programy Krabicové i open-source e-shopy dnes obsahují velké množství funkcí, díky…

29 dubna, 2024

Návod pro e-shopy: Která data potřebujete evidovat a v jakém systému

Administrace e-shopu a účetní systém – 2 hlavní místa, kde e-shopaři sbírají data K provozování…

29 dubna, 2024

Návod: Jak založit e-shop krok za krokem

Co si vyjasnit před rozjetím e-shopu Než začnete vybírat e-shopové řešení, ujasněte si svůj základní…

29 dubna, 2024

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy