Návod: Jak založit e-shop krok za krokem

Co si vyjasnit před rozjetím e-shopu

Než začnete vybírat e-shopové řešení, ujasněte si svůj základní byznys plán.

  • Co budete prodávat. Jaké produkty budete zákazníkům nabízet? Bude to fyzické zboží, nebo virtuální jako například kurzy nebo e-booky? Ideálně zvolte takové zboží, o kterém něco víte. Poskytnete díky tomu lepší zákaznický servis a snadněji v budoucnu učiníte strategická rozhodnutí, jako je například rozšíření sortimentu.
  • Komu to budete prodávat. Zjistěte, kdo jsou vaši vysnění zákazníci a přizpůsobte jim podobu e-shopu i produkty.
  • V čem jste unikátní. E-commerce je v v Česku hodně rozšířená, a proto je velká šance, že stejné produkty už někdo na e-shopu prodává. Pokud budete jen další e-shop se sportovním vybavením, budete to mít těžké. Popřemýšlejte proto, jaké jsou vaše konkurenční výhody. Může to být například exkluzivní zboží, unikátní doplňkové služby nebo hluboká znalost produkt a s ní související zákaznická péče.

Tip: Sepište si své silné a slabé stránky. Získáte tak nad svým projektem větší nadhled a potřebnou munici pro strategické plánování nebo definici vaší značky.

Náklady na rozjezd e-shopu

Rozjezd e-shopu stojí peníze. Proto si dopředu své náklady spočítejte, ať víte, kolik financí si do začátku připravit. Většinu nákladů na rozjezd a provoz e-shopu tvoří následující položky.

1. Náklady na pořízení a správu e-shopu

Cena e-shopové platformy se odvíjí od toho, jestli se rozhodnete pro e-shop na míru, nebo pronajaté (tzv. krabicové) řešení (o těch více v další kapitole). Kromě samotného e-shopu zaplatíte také za hosting, doménu, případně zaměstnance, kteří vám budou e-shop spravovat.

E-shop také musíte plnit obsahem, jako jsou fotky, popisky nebo grafika. Za velkou část obsahu, který si nebudete tvořit sami, musíte zaplatit specialistům.

2. Zboží

Velkou počáteční investicí je naplnění skladu zbožím. Většina e-shopů začíná při rozjezdu s omezeným množstvím položek, a jakmile se byznys rozjede, sortiment rozšiřují.

3. Skladová logistika a doprava

Kromě samotného zboží musíte řešit skladové prostory, balení zásilek a dopravu k zákazníkovi. Takže počítejte s náklady na skladové prostory nebo obalové materiály. Pokud nebudete zboží odesílat sami, musíte si také zaplatit skladníky.

4. Online marketing

Aby se o vašem e-shopu zákazníci dozvěděli, musíte investovat do různých marketingových kanálů. E-shopy nejčastěji volí:

  • PPC reklamy, díky kterým jsou snadno dohledatelné,
  • obsah a reklamy na sociálních sítích pro budování komunity,
  • e-mail marketing pro udržování vztahu se zákazníky.

5. Software a nástroje

Kromě samotné e-shopové platformy musíte vyřešit:

Nejmenším e-shopům pro tyto účely postačí fakturační aplikace, těm s desítkami položek už se hodí účetní program.

Tip: E-shop s účetním programem propojte, ať nemusíte přenášet údaje z jednoho systému do druhého a stav zboží na e-shopu vždy odpovídá zásobám ve skladu. Přečtěte si, jak propojení funguje u účetního systému Money S3.

Výběr dodavatelů zboží

Pokud vyrábíte vlastní zboží, můžete tento krok přeskočit. Svým dodavatelem jste vy sami. Jestliže máte v plánu přeprodávat zboží od jiných dodavatelů, věnujte jejich výběru dostatečnou pozornost.

Zajistěte si ideálně dodavatele, kteří:

  • dodávají kvalitní zboží – kvalita zboží, které prodáváte, je součástí vaší značky,
  • mají dobře dostupné zboží – ať snadno dokoupíte zboží, když se u vás vyprodá,
  • zboží rychle dodávají – ať vaši zákazníci nemusí dlouho čekat,
  • nabízí dostatečnou splatnost faktur – ať se nedostanete do problémů s cashflow,
  • nabízí zboží za rozumnou cenu – pokud je nákupní cena příliš vysoká, je možné, že si ho vaši zákazníci po započtení marže nekoupí.

Pokud odebíráte zboží ze zahraničí, počítejte s tím, že nákupní cenu ovlivní měna nebo celní a daňové podmínky. Připravte se také na složitější způsob vyřizování reklamací.

Jakou zvolit právní formu

Před touto otázkou stojí provozovatelé e-shopu stejně jako všichni ostatní podnikatelé. Pro začínající e-shopy dávají největší smysl dvě formy podnikání – můžete být OSVČ, nebo založit s. r. o.

OSVČ je nejčastější volba pro začínající e-shopy. Vyřízení živnostenského oprávnění trvá zhruba týden a stačí vám zaplatit registrační poplatek ve výši 1000 Kč (800 Kč, pokud se zaregistrujete on-line). Nevýhodou je, že za dluhy ručíte veškerým svým majetkem.

Společnost s ručením omezeným je vhodná pro větší projekty, případně pokud zakládáte e-shop ve více lidech. Platí také, že e-shopy, za kterými stojí s. r. o., jsou důvěryhodnější než e-shopy jednotlivců. Nevýhodou je složitější administrativa, protože musíte vést účetnictví, a vyšší daně.

Tip: Rozdíly mezi podnikáním jako OSVČ a s. r. o. popisujeme podrobně v samostatném článku, a to včetně postupuju, jak získat živnostenské oprávnění nebo založit firmu.

Krabicové řešení, nebo e-shop na míru?

Nejdůležitějším rozhodnutím při rozjíždění e-shopu je volba platformy. Ta totiž ovlivní vstupní náklady, vaši práci s e-shopem na roky dopředu i podobu vašeho e-shopu z pohledu zákazníků.

Většina e-shopařů má na výběr ze tří variant řešení:

1. Vlastní e-shop na míru

E-shop si můžete nechat od nuly vyvinout na míru. Výhodou je, že ho vývojář do detailu přizpůsobí vašim požadavkům a vložíte si do něj přesně ty funkce, které pro svůj projekt potřebujete. Stejně tak vám vývojář upraví design dle vaší představy.

Podstatnou nevýhodou je, že pokud nejste vývojář, musíte si najmout profesionála. To s sebou nese velké vstupní náklady, které začínají na stovkách tisíc Kč a pravidelně platíte také za údržbu a aktualizace. E-shop na míru je proto vhodný zejména pro zavedené firmy nebo ambiciózní projekty s velkým rozpočtem.

2. Pronájem řešení neboli krabicové řešení

Na tomto řešení začíná většina malých a středních e-shopů. Jde o e-shop, který už vývojáři dopředu připravili a vy si ho pouze upravíte. Pokud si poskytovatele vyberete dobře, najdete v e-shopu všechny funkce, které běžný podnikatel v e-commerce potřebuje. Většina poskytovatelů nabízí testovací verzi na několik dní či týdnů zdarma, a proto doporučujeme, ať si e-shop nejprve důkladně vyzkoušíte.

Poplatky za krabicové řešení platíte každý měsíc a typicky začínají na stovkách korun. Díky tomu můžete pronajatý e-shop spustit rychle a s minimálními náklady. Jakmile se váš e-shop rozroste, můžete si platformu za příplatek rozšířit o nové funkce.

O implementaci e-shopu a aktualizaci dle legislativních změn se stará poskytovatel, který má typicky svůj tým programátorů. K dispozici máte i technickou a zákaznickou podporu, která vám v případě problému poradí.

Nevýhodou krabicového řešení je omezená možnost úprav a přidávání vlastních funkcí.

3. Open source řešení

Poslední možností jsou volně dostupná řešení jako například WordPress, která nabízí mix předchozích dvou variant. Jde také o již hotová e-shopová řešení, která personalizujete úpravami zdrojového kódu.

Tato řešení mají sice nulovou pořizovací hodnotu, ale nesou s sebou spoustu dodatečných nákladů. Pro úpravu kódu potřebujete odbornou znalost a časovou investici. Začínající e-shopaři si na úpravu kódu typicky najímají profesionály, což se prodraží.

Open source řešení jsou obvykle zahraniční, a proto v nich chybí mimo jiné podpora místních platebních bran, dopravců nebo účetních nástrojů. Nulová pořizovací cena se tak může zdát lákavá, ale celková cena po přičtení dodatečných nákladů se prodraží víc než dlouhodobý provoz krabicového řešení.

Srovnání e-shopových řešení

Pronájem e-shopu

Open source

Řešení na míru

Cena

nízká

levnější, ale záleží na množství úprav

velmi vysoká

Délka spuštění

pár hodin až dní

pár měsíců

měsíce až roky

Funkce

na výběr dle nabídky platformy

podle vlastních potřeb

podle vlastních potřeb

Aktualizace a úpravy

v rámci řešení zdarma

na vlastní náklady

na vlastní náklady

Zákaznická podpora v ceně

ano

ano, ale v angličtině

většinou ne

Postup při založení krabicového e-shopu

Protože jsou krabicová řešení nejčastější variantou pro začínající e-shopy, rozebereme si jejich implementaci.

Prvním krokem je výběr poskytovatele. Doporučujeme začít u nejrozšířenějších poskytovatelů e-shopových platforem, protože jejich řešení jsou již ověřená minimálně stovkami podnikatelů. V Česku mezi tato řešení patří například Shoptet.

Sepište si své požadavky na e-shopové řešení a zkontrolujte, zda je platformy od vybraných poskytovatelů splňují. Zaměřte se i na funkce, které budete potřebovat časem a zda je řešení nabízí alespoň ve vyšší tarifech, na které můžete případně později přejít. Nikdy nevybírejte řešení čistě podle ceny, ale především podle funkcí, které pro provoz svého e-shopu potřebujete. Pokud časem zjistíte, že e-shop neobsahuje klíčovou funkci, bude se vám platforma za chodu měnit složitě.

Jakmile zúžíte výběr platforem, poskytovatel vám založí testovací verzi e-shopu. Na ní si vyzkoušíte, jak se vám pracuje s administrací a jaké možnosti e-shop pro vaše podnikání nabízí. Díky tomu máte dostatek prostoru na rozhodnutí, zda je to pro vás to pravé řešení.

Už během testování si začněte připravovat půdu pro reálné spuštění e-shopu. Otestujete si tak možnosti řešení, a pokud na e-shop přejdete, budete moci rychleji začít. Seznamte se především s následujícím funkcemi a součástmi platformy.

  1. Design e-shopu – Pomocí rozvržení widgetů, barev, šablon a dalších možností si upravte vizuální podobu stránek.
  2. Produkty – Vložte si do e-shopu první zboží a upravte u něj parametry, varianty, popisky nebo fotky. Vytvořte také kategorie a zboží do nich přiřaďte. Pokud si časem pořídíte účetní program, budete moci produkty a jejich parametry upravovat přímo v něm.
  3. Možnosti dopravy a platby – Vyberte si, které dopravce a platební metody chcete využívat. Většina e-shopových platforem nabízí napojení na české i zahraniční dopravce a oblíbené platební metody.
  4. Pravidla pro objednávky a fakturaci – K budoucím objednávkám můžete vytvořit různé stavy podle toho, v jaké fázi kompletace se nachází. Také můžete nastavit automatizované e-maily s informací o změně stavu. Platforma by měla obsahovat i základní fakturaci, ale pro tu doporučujeme využít specializované nástroje jako fakturační aplikaci nebo účetní systém. Vydané faktury se automaticky propíšou do daňové evidence či účetnictví a připraví k zaúčtování.

Tip: Pokud propojíte e-shop s účetním programem Money S3, bude celý proces fakturace probíhat automaticky. Jakmile zákazník objednávku zaplatí, účetní program vystaví fakturu, spáruje ji s objednávkou, odešle zákazníkovi e-mailem a připraví k zaúčtování.

Jakmile si všechny tyto funkce projdete, nastavíte a jste s jejich fungováním spokojení, můžete si e-shopové řešení pořídit naostro.

Technické náležitosti před spuštěním e-shopu

E-shopovou platformu už máte připravenou, ale před spuštěním nezapomeňte vyřídit poslední technické a legislativní kroky.

1. Převeďte e-shop na svou doménu

Zaregistrujte si doménu u některého z dostupných registrátorů a následně na ni převeďte svůj e-shop. Doména obsahující název vaší značky vám pomůže vyniknout a zjednoduší webovou adresu vašeho e-shopu.

2. Vytvořte obchodní podmínky

Na e-shopu musíte dle zákona zveřejnit své obchodní podmínky. Není nutné si kvůli nim platit právníka. Pokud využíváte krabicové řešení, poskytovatel vám dá k dispozici šablonu, kde pouze upravíte několik údajů. Pokud máte vlastní e-shop, můžete využít volně dostupné šablony. Jen si pečlivě pohlídejte, že procesům ve vašem e-shopu odpovídají.

3. Vyřešte shromažďování osobních údajů (GDPR)

Při provozu e-shopu se nevyhnete shromažďování osobních údajů svých zákazníků. Dodavatel e-shopové platformy by vám měl připravit dokument s popisem ochrany osobních údajů vašeho e-shopu. Také vám správně nastaví cookies a zabezpečí komunikaci SSL certifikátem. Máte-li e-shop na míru nebo open source, musíte si tyto záležitosti pohlídat sami.

4. Zřiďte si podnikatelský účet

Jestliže podnikáte jako OSVČ, podnikatelský účet ze zákona mít nemusíte. Výrazně to ale doporučujeme, protože z e-shopu vám na účet bude chodit velké množství plateb. Díky samostatnému účtu v nich budete mít pořádek a usnadníte si případnou kontrolu z finančního úřadu. Pokud máte s. r. o., založení podnikatelského účtu se nevyhnete.

Vše hotovo? Nyní jste připraveni e-shop spustit. Ještě než se do toho pustíte, koukněte na naše další články o tom, jak při práci s e-shopem využít data, automatizaci a napojení na účetní program.

Ukážeme vám, jak automatizovat e-shop

Pokud chcete na vlastní oči vidět, jak funguje propojení e-shopu s účetním programem Money S3 a kterých rutinních činností vás zbaví, rezervujte si u nás bezplatnou ukázku. Za 30 minut vám propojení Money S3 s e-shopem ukážeme a budete mít jasno.

30minutová ukázka
Vybíráte Money S3 a nechce se vám klikat a zkoušet? Nechte to na nás, předvedeme vám jej ZDARMA.

Nejnovější články

Návrh zákona o DPH od 1. 1. 2025

Změny v nároku na odpočet daně Významnou změnou by měla být možnost uplatnění nároku na…

6 května, 2024

Zjednodušená práce se skladovými kartami v e-shopu a další praktické novinky. Stáhněte si verzi 24.400 Money S3.

Důležitá připomínka na úvod Na úvod bychom rádi upozornili uživatele Money S3 na končící podporu…

2 května, 2024

Změny a novinky Money S3 verze 24.400

Money Blíží se ukončení podpory některých operačních systémů. Na operačních systémech Windows 8 a 8,1…

2 května, 2024

Návod pro e-shopy: Jak na efektivní skladové hospodářství a oběh dokladů

Základem je propojení e-shopu a účetního systému Aby automatizace skladových procesů a oběhu dokladů mohla…

29 dubna, 2024

Jak řídit e-shop poté, co ho propojíte s účetním systémem

Proč e-shopy používají účetní programy Krabicové i open-source e-shopy dnes obsahují velké množství funkcí, díky…

29 dubna, 2024

Návod pro e-shopy: Která data potřebujete evidovat a v jakém systému

Administrace e-shopu a účetní systém – 2 hlavní místa, kde e-shopaři sbírají data K provozování…

29 dubna, 2024

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy