Od tvůrců úspěšného účetního programu

E-commerce / Marketing/Jak si založit e-shop a začít online podnikat

Jak si založit e-shop a začít online podnikat

Jak si založit e-shop a začít online podnikat
Jak si založit e-shop a začít online podnikat

Světu vládne internet, který nám nabízí obrovské možnosti v oblasti komunikace a představuje tak jedinečnou platformu k prezentaci a prodeji produktů a služeb.

Obsah

    Podle průzkumu z roku 2019 využívá 71 % Čechů starších 16 let internet (celkově 7,1 milionů). Z toho skoro 60 % nakupuje online. Až 70 % z nich nakupuje v e-shopech oblečení a obuv, přes 50 % pořizuje online elektroniku.

    Neváhejte proto rozšířit svoje podnikání o prodej online, protože nákupní chování se změnilo. V mém článku vám dám několik užitečných rad, jak na to.

    Co je potřeba mít definováno před založením e-shopu

    Příprava je pro další úspěch nejdůležitější. Vytvořit si e-shop je relativně jednoduché, ale zajistit jeho přežití v průběhu prvního roku fungování a zároveň finanční profit, to už je náročnější úkol. Proto jsem pro vás připravil základní přehled, který shrnuje potřebné podklady a informace pro tvorbu vlastního e-shopu.

    Produkty

    Pokud vyrábíte produkty, musíte vyřešit dodávky materiálu na jejich výrobu, musíte mít definované výrobní kapacity a variabilnost produktů.

    Pokud výrobky jen prodáváte, musíte vyřešit logistiku dodávek od výrobců, skladování a rozesílky koncovým zákazníkům. Jsou tři základní modely, které můžete využít:

    1. Máte vlastní sklad, kde příjem a odeslání produktů máte ve své režii.
    2. Využijete na skladování a odesílání nějakou službu, která za vás celý proces zrealizuje. Například firma https://skladon.cz/ nabízí outsourcing logistiky. Výrobky uskladní a pošlou po obdržení objednávky zákazníkovi.
    3. Nebudete mít vlastní sklad a e-shop napojíte na sklad dodavatele, pokud to umožňuje a objednávky budou chodit přímo výrobci a on zařídí logistiku.

    Podrobný finanční plán

    Definujte si vaše náklady, předpokládaný obrat, výši marže, díky čemuž si můžete definovat možný zisk. Je ideální vytvořit si finanční plán na delší časové období, a to alespoň v horizontu prvního roku fungování e-shopu.

    Určitě budete muset počítat s prvotními náklady na tvorbu e-shopu, na jeho provoz, marketing a logistiku. Finanční plán budete muset upravovat podle skutečných nákladů, ale finance musíte mít od začátku pod kontrolou. Náklady budou vystávat hlavně z nákupu domény a hostingu, nákladů na vizuální identitu, tvorbu e-shopu a případně za pronájem.

    Dále nesmíte zapomenout na náklady na provoz e-shopu (logistika, balení, reklamace…), marketing a nezapomeňte také a rezervu, které je vždy potřeba.

    Cílová skupina

    Definujte si, kdo je cílová skupina vašich produktů. Udělejte si průzkum, poznejte chování zákazníků a definujte si typického zákazníka. Následně budete vědět, co od vás potenciální zákazník bude očekávat, na co bude pozitivně reagovat a zjistíte se i to, jak s ním musíte komunikovat. Informace o cílové skupině se budou lišit podle toho, jestli je vaší cílovou skupinou firma (B2B), nebo koncový zákazník (B2C).

    Právní forma

    Pokud firmu ještě nemáte a chystáte se ji založit, dobře si promyslete a posuďte, jaká forma pro vás bude nejvýhodnější. Může to být živnost, společnost s ručením omezeným (s.r.o.) nebo zapsaný spolek (z.s.). Zároveň si rozmyslete, jestli je pro vás lepší být na začátku plátce nebo neplátce DPH.

    Vstupní analýzy

    • Podrobně si zanalyzujte vaši potenciální konkurenci, a to z pohledu její komunikace, použitých kategorií, produktů a také její definované konkurenční výhody, funkcionality e-shopu, sociální sítě a také názvy jejich e-shopů. A udělejte to všechno lépe.
    • Udělejte si tzv. SWOT analýzu, ve které jasně definujete vaše silné a slabé stránky, rizika a potenciál vašeho projektu. Zjistíte, co je podstatné, kam můžete směřovat a na co si musíte dávat pozor.
    • Připravte si podrobný harmonogram kroků a nákladů, které vás čekají v průběhu tvorby a rozběhnutí e-shopu.

    Název vašeho projektu

    Už na začátku rozběhnutí vašeho projektu si musíte vybrat vhodný název. Název vašeho e-shopu nemusí být shodný s názvem vaší firmy. Vyvarujte se názvům, které jsou jen definicí kategorie (například doména levneparfemy.cz, protože parfémy, které budete prodávat, budou skutečně levné). Mějte proto ambici vytvořit brand, který bude jedinečný a bude moci růst, případně expandovat.

    Při výběru názvu e-shopu si dávejte pozor na podobu url adresy. Url adresa by měla být zapamatovatelná a potenciální zákazník by ji měl zvládnou snadno napsat a vyhledat. Doporučuji vám zakoupit možné varianty (s pomlčkou, vez pomlček) a podchytit tak větší množství potenciálních zákazníků. Ideální je, pokud zvládnete koupit i domény pro okolní státy, jako .sk, .de, .at, .pl a v mezinárodním tvaru .com a .eu.

    Logo a vizuální identita e-shopu

    Brand vašeho e-shopu musí být jasně vizuálně definovaný, aby byl časem zapamatovatelný a vaši zákazníci si ho yli schopni spojit s vaším podnikáním. Určitě zainvestujte do profesionálního loga nebo alespoň základního design manuálu, který vám určí vaše barvy, fonty a vizuální prvky, které můžete používat na e-shopu a v komunikaci.

    Způsoby dopravy a plateb

    Podle typu vašich produktů si musíte definovat způsoby dopravy a navázat spolupráci s dopravními společnostmi. V Česku patří mezi nejpoužívanější dopravu Česká pošta, přeprava kurýrem (PPL, DPD, DHL a další), osobní převzetí, vysoké oblibě se v posledních letech těší i Zásilkovna s možností vyzvednutí zásilky na odběrném místě ve vašem okolí.

    Silným trendem je platba kartou, která zvyšuje i důvěryhodnost e-shopu. Určitě do možností platby na vašem e-shopu přidejte i platbu na účet, na dobírku a v hotovosti při osobním převzetí. U mnohých kurýrních společností se dá platit i platební kartou, proto si zjistěte informace i o této možnosti.

    Výběr vhodné platformy e-shopu

    Možností, jak si založit e-shop z pohledu systému, na kterém bude fungovat, je obrovské množství. Při výběru platformy si musíte pro sebe zvolit tu nejefektivnější platformu. Musíte se na to podívat z pohledu finanční investice, na náklady na měsíční provoz e-shopu, na časovou náročnost tvorby e-shopu, na funkce, který daný systém nabízí. Každé řešení má své výhody a nevýhody.

    1. Koupíte si už funkční zaběhnutý e-shop, jehož koupí získáte hotový brand, historii, data, dodavatele i databázi zákazníků. Jsou zde ale rizika z pohledu reputačního managementu a rizika pohledávek, které jste nezjistili.
    2. Vyberete si tzv. Krabicový e-shop, který má již předdefinovaný výběr šablon. Se základními vědomostmi a nápovědou zvládnete funkční e-shop nastavit sami, nebo si najdete odborníka, který vám s tím pomůže. V takovém případě platíte za pronájem systému určitou sumu, většinou podle počtu produktů a funkcí, které využíváte. Výhodami tohoto řešení jsou rychlá tvorba a nízké náklady v porovnání s e-shopem na míru. Další výhodou je, že nebudete potřebovat programátorské znalosti a hlavně e-shop vám nezestárne, protože systém a moduly platformy se budou stále vyvíjet. Mezi nevýhody patří měsíční náklady na pronájem, pouze předdefinovaná napojení na skladové a fakturační systémy, platební brány a aplikace.
      Já mám nejlepší zkušenost s platformou Shoptet a vřele ji doporučuji na rozběhnutí e-shopu. Základní vyskládání e-shopu zvládne průměrný uživatel. K individuálním úpravám najdete množství odborných partnerů. Dokážete dělat i velké individuální úpravy šablon a Shoptet postupně doplňuje nová napojení a funkcionality.
    3. Tvorba e-shopu na míru je vhodná cesta, pokud chcete mít jedinečný design, speciální funkce a napojení. Jde o finančně náročné řešení, musíte počítat s výběrem firmy, která vám bude garantovat kvalitní a dlouhodobé řešení. Někteří tvůrci e-shopů pracují na open source platformách, které jsou tzv. Otevřeným kódem a nejste tak po dokončení závislí na jednom tvůrci, ale najdete si snadno jinou firmu, která pro vás bude dělat změny a úpravy. Velké firmy se orientují na vývoj vlastních tzv. Uzavřených systémů, které běží na jeich platformě, a tak do úprav nikoho jiného nepustí a jste na nich závislí. Je zde tím pádem vyšší bezpečnost a vyladěnost systému. Já mám dobrou zkušenost s CMS systémem Woocommerce na WordPressu, kde ve spolupráci s dobrou firmou zvládnete vytvořit efektivní e-shopové řešení.

    Při výběru platformy se určitě poraďte s odborníky, kteří vám podrobně vysvětlí výhody a nevýhody jednotlivých řešení.

    Co na e-shopu nesmí chybět

    Abyste se odlišili od konkurence a zaujali vašeho potenciálního zákazníka, určitě si dejte záležet na těchto kritériích:

    Čistý a přehledný design e-shopu

    Každý má určité zkušenosti s tím, že na e-shopu nemohl něco najít, někde se zaseknul, něco mu nebylo jasné nebo nevěděl, jak si produkt koupit. Uživatelská přívětivost (UX) je základním kritériem pro správné fungování vašeho e-shopu. Přehlednost nabídky (logický strom kategorií, kombinace vizuálních a textových prvků), jedinečná definice, proč nakoupit právě u vás (v čem jste nejlepší) a jasné zodpovězení případných obav (například vrácení zboží v případě nespokojenosti) jsou ta kritéria, kterými ovlivníte výkon e-shopu a pravidelnou retenci.

    Musíte dosáhnout toho, aby nákupní cesta byla pro uživatele přirozená a uměl ji projít bez toho, aby musel nad něčím přemýšlet nebo něco hledat. Průměrně je potřeba až 120 prokliků (3-5 minut) pro dokončení nákupního procesu. Skoro každý třetí vyplněný nákupní košík na e-shopu zůstává nezaplacený, protože je nákupní proces složitý.

    Trendy e-shopů se mění, vyhněte se zbytečnému množství informací na jedné stránce (nepožívejte dělení na tři sloupce), mějte viditelnou možnost vyhledávání a možnosti na případné kontaktování stránka kontakt, stále viditelné telefonní číslo a e-mail, aktivní online chat).

    Jedinečné texty na e-shopu

    Často lidí hledají nejdříve informace o produktech, protože jsou jen v rozhodovacích fázích nákupu. Proto se snažte mít u kategorií a produktových listech výstižné texty. Určitě pište i články k usnadnění výběru produktů, porovnání a recenze.

    Texty musí být jedinečné, což znamená, že nejsou okopírované z jiné stránky. Je to důležité hlavně z pohledu toho, jak vás Google při vyhledávání nabídne a tím pádem budete viditelní a navštěvovaní.

    Napište texty o vás, zvýšíte tak důvěryhodnost a e-shopu dáte příběh, který může být rozhodující při nákupu právě u vás.

    Vizuální tvář produktů

    Potenciální zákazník snadněji a rychleji pochopí informace z obrázku než po jejich přečtení. Proto se zaměřte na tvorbu produktových fotografií, které mohou prodeji výrazně pomoci. Dbejte na jedinečný styl focení, foťte produkty i při jejich používání, případně s lidmi.

    Pokud dokážete produkty i natočit, tak se určitě zaměřte na 360° fotky a na videa produktů. Podle Googlu až 82 % obsahu na internetu bude v roce 2021 tvořit video.

    Je to z pohledu pochopení produktu nejlepší komunikační forma. Videa mohou být jednoduchá, porovnávací, mohou ukazovat návody na používání produktu. Videa se také mohou zaměřovat na obsah balení a funkcionalitu produktu. V neposlední řadě můžete vytvářet montážní videa. Dobré fotografie a videa vám pomohou při prodeji na e-shopu, ale i v marketingové komunikaci s vašimi zákazníky.

    Nezapomeňte si ke svému e-shopu zajistit i skladový a účetní systém

    • Doklady připravené k zaúčtování hned v účetním systému
    • Automatická synchronizace stavu zásob na skladě a cen
    • Konec duplicitního zadávání údajů
    • Zefektivnění a zrychlení vybavení objednávek

    Další výhody najdete na stránkách Money S3 pro e-shopy.

    Nezapomeňte na marketing

    E-shop je jako auto. Můžete mít drahé závodní auto, ale bez benzinu ho uvidí jen ti lidé, které osobně pozvete do vaší garáže. Pokud se chcete autem, tedy e-shopem, ukázat, musíte koupit benzín a dostat váš e-shop mezi lidi. Marketing má být účinný. Rozdělte si rozpočet na podporu značky a výkonnostní kampaně. Obě části jsou důležité.

    Shrnutí na závěr

    Nejdůležitější je důkladná příprava, v průběhu které si určíte, co všechno potřebujete při tvorbě e-shopu. Najděte si odborníky, kteří budou vědět, co je náplní jejich práce, nebo bude celý e-shop ve vaší režii. Je důležité, abyste věděli, jak se bude postupovat při realizaci e-shopu a jaká bude jeho výsledná cena. V každém kroku se umíte obrátit na odborníka z dané oblasti, umíte využívat obrovské informační zdroje z internetu a umíte využít i možnosti podpory rozjezdu podnikání v rámci mentorských projektů. Ale úspěch závisí hlavně na vás.

    Autor:

    Milan Markovič / Leader Effectix Slovensko – odborník na e-shopy, UX a online stratég milující všechny výzvy, které s sebou přináší online marketing.

    Web: https://milanmarkovic.sk/

    Zdroje: AIMonitor, Google

    Byly informace v článku užitečné?

    Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.

    blank Ano
    blank Ne
    blank

    Sledujte podobné články na naší

    Facebookové stránce

    Komunita samostatných účetních

    Přidejte se zdarma

    Přidejte se
    do největší komunity samostatných účetních

    blankVýhody
    blank