Je to vlastně marketingová taktika, prostřednictvím níž motivujeme naše zákazníky, aby nakupovali výrobky od naší společnosti. Proto jim nabízíme určité výhody a odměny, které závisí na hodnotě a četnosti nakoupených výrobků. Podstatou věrnostního programu je tedy uskutečnění alespoň prvního nákupu zákazníkem. Každý věrností program přiznává zákazníkovi nárok na určitou výhodu nebo odměnu a to buď formou věrnostních kreditů nebo různých slevových kuponů. Většinou jsou tyto věrnostní programy časově ohraničeny a po ukončení „marketingové akce“ je vyhodnocován jejich ekonomický efekt.
Každý věrnostní zákaznický program má jasně vymezené podmínky pro získání odměn nebo výhod. Tyto podmínky umožňují společnosti odhadnout hodnotu odměn, které budou v budoucnu poskytnuty zákazníkům. Věrnostní program může mít významný ekonomický dopad na společnost. Vede k věrnosti zákazníků a zvýšení hodnoty opakovaných nákupů.
Protože v českých účetních standardech není jednoznačně stanoven postup, jak transakce týkající se věrnostního programu zachytit v účetnictví, vydala 19.6.2020 Národní účetní rada Interpretaci I-41 Zákaznické věrnostní programy, ve které definovala metodiku správného zachycení zákaznických věrnostních programech v účetnictví.
V interpretaci I-41 jsou popsány tři možné varianty účtování věrnostních programů a u každého z nich je uvedeno stanovisko Národní účetní rady. Je to obecný názor Národní účetní rady, který není právně závazný, ale slouží účetním jednotkám jako metodický zdroj informací.
Cílem je, aby výnos z věrnostních programů byl vykázán ve výsledovce v účetním období, kdy účetní jednotka splní své závazky a dodá odměny zákazníkům z titulu využitých věrnostních programů.
Účetní jednotka většinou provozuje věrnostní program ve vlastní režii. Někdy je však poskytování odměn z věrnostního programu realizováno třetí stranou. I tento způsob účtování věrnostních odměn popisuje Interpretace I-41. V tomto případě vykáže účetní jednotka výnos z věrnostních programů v čisté hodnotě tj. ve výši rozdílu mezi tržbou přiřazenou věrnostním kreditům a hodnotě závazku vůči třetí straně za poskytnutí odměn.
Pokud je z věrnostních programů očekávána ztráta, je tato dle Interpretace I-41 vykázána okamžitě ve výsledku hospodaření.
Shrnutí:
Výnosové řešení je v souladu s § 3, odst. 1 zákona č. 563/1991 Sb. o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, splňuje podmínku věcné a časové souvislosti nákladů a výnosů tím, že odkládá zaúčtování výnosů vztahující se k věrnostnímu programu do období, kdy dojde ke skutečné realizaci výnosů. Zároveň splňuje i zásadu opatrnosti dle § 25 odst. 3. zákona č. 563/1991 Sb. o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, kdy „Účetní jednotky při oceňování ke konci rozvahového dne zahrnují jen zisky, které byly k rozvahovému dni dosaženy….“. Při použití výnosového účtování dochází k správnému časovému vykázání výnosů. Porovnáním nákladového a výnosového řešení zákaznického věrnostního programu docházíme k závěru, že u nákladového účtování tvorba a čerpání rezervy ovlivňuje pouze účetní výsledek hospodaření, nikoli základ daně z příjmu. Výnosový způsob účtování ovlivní účetní hospodářský výsledek a ve stejné výši vstupuje i do základu daně z příjmu.
Změny v nároku na odpočet daně Významnou změnou by měla být možnost uplatnění nároku na…
Důležitá připomínka na úvod Na úvod bychom rádi upozornili uživatele Money S3 na končící podporu…
Money Blíží se ukončení podpory některých operačních systémů. Na operačních systémech Windows 8 a 8,1…
Základem je propojení e-shopu a účetního systému Aby automatizace skladových procesů a oběhu dokladů mohla…
Proč e-shopy používají účetní programy Krabicové i open-source e-shopy dnes obsahují velké množství funkcí, díky…
Administrace e-shopu a účetní systém – 2 hlavní místa, kde e-shopaři sbírají data K provozování…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy