Daně

Očekávané daňové změny pro podnikatele v roce 2023 – I. část

Zvýšení hranice pro povinnou registraci k DPH

Připomeňme si, že z okruhu tzv. osob povinných k dani se „rekrutují“ plátci daně nebo osoby identifikované k dani. Pro vznik povinnosti se registrovat jako plátce daně či osoba identifikovaná k dani existuje řada situací. Pro vznik povinné registrace plátce daně z titulu překročení obratu je nutné respektovat ustanovení § 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZDPH): „Plátcem se stane osoba povinná k dani se sídlem v tuzemsku, jejíž obrat za nejvýše 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců přesáhne Kč 1.000.000,–, s výjimkou osoby, která uskutečňuje pouze plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně. Obrat je pro účely DPH definován v § 4a ZDPH.

Obratem se dle § 4a ZDPH rozumí souhrn úplat bez daně, které osobě povinné k dani náleží za uskutečněná plnění, s místem plnění v tuzemsku, jde-li o úplaty za

  1. zdanitelné plnění,
  2. plnění osvobozené od daně s nárokem na odpočet daně, nebo
  3. plnění osvobozené od daně bez nároku na odpočet daně podle § 54 až 56a, jestliže nejsou doplňkovou činností uskutečňovanou příležitostně.

Do obratu se nezahrnuje úplata za dodání nebo poskytnutí dlouhodobého majetku, není-li toto uskutečněné plnění nedílnou součástí obvyklé ekonomické činnosti osoby povinné k dani.

Návrh novely zákona předpokládá zvýšení hranice pro povinnou registraci z Kč 1.000.000,– na Kč 2.000.000,–, přičemž se navrhují i přechodná ustanovení do roku 2022.

Zavedení tří pásem pro paušální daň u daně z příjmů

Z hlediska ZDP se u paušální daně navrhuje zvýšení hranice příjmů ze samostatné činnosti pro vstup do paušálního režimu z Kč 1.000.000,– na Kč 2.000.000,–. V této souvislosti se navíc v novele ZDP předpokládá, že výše paušální daně bude odvozena z výše a charakteru příjmů poplatníka. Na základě toho se navrhuje zavedení tří pásem paušální daně. V prvním pásmu by se měla platit paušální daň ve stejné výši jako doposud, ve druhém pásmu ve výši Kč 16.000,– a ve třetím pásmu ve výši Kč 26.000,–. V tuto chvíli však stále existují v odborné veřejnosti výkladové nejasnosti pro zařazení poplatníků do jednotlivých pásem. Věřme, že v budoucnu schválená novela ZDP a Pokynu GFŘ D-22 učiní v tomto směru více jasno.

Zvýšení hranice pro vznik povinnosti podat daňové přiznání k DPFO

Dle § 38g ZDP je daňové přiznání povinen podat každý, jehož roční příjmy, které jsou předmětem DPFO, přesáhly Kč 15.000,–, pokud se nejedná o příjmy od daně osvobozené nebo o příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně. Daňové přiznání je povinen podat i ten, jehož roční příjmy, které jsou předmětem DPFO, nepřesáhly Kč 15.000,–, ale vykazuje daňovou ztrátu.

Návrh novely ZDP předpokládá zvýšení uvedené hranice z Kč 15.000,– na Kč 25.000,–, resp. dle pozměňovacího návrhu na částku ve výši Kč 50.000,–. Zvýšení této hranice by mělo dopad i na poplatníky v paušálním režimu u DPFO, kde by bylo možné mít vedle příjmů ze samostatné činnosti i další příjmy do uvedené úhrnné výše Kč 25.000,–, resp. Kč 50.000,– i z jiných dílčích základů daně, tj. příjmů z kapitálového majetku, příjmů z nájmu a ostatních příjmů.

Závěr

V návrhu ZDPH se pro rok 2023 předpokládá zvýšení hranice obratu pro vznik povinnosti registrace plátce DPH z Kč 1.000.000,– na Kč 2.000.000,–, přičemž se navrhují i přechodná ustanovení s dopadem do roku 2022. Z hlediska paušální daně u DPFO se navrhuje zvýšení hranice pro vstup poplatníka do paušálního režimu z částky ve výši Kč 1.000.000,– na Kč 2.000.000,–. Výše paušální daně by se odvozovala od výše a charakteru příjmů ze samostatné činnosti poplatníka a to zavedením tří pásem pro paušální daň. Rovněž se navrhuje zvýšení hranice pro vznik povinnosti podat daňové přiznání k DPFO z částky ve výši Kč 15.000,– na Kč 25.000,–, resp. dle pozměňovacího návrhu až na částku ve výši Kč 50.000,–.

Zdroje:

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

Pokyn GFŘ D-22 čj. 5606/15/7100-10110-011620, k jednotnému postupu při uplatňování některých ustanovení zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů

Nejnovější články

Jak účtovat: Specifické případy účtování o dluhopisech

Účtování dlouhodobého dluhopisu s kupónem Účtování dlouhodobého dluhopisu z pohledu dlužníka Emise dluhopisu se zaúčtuje,…

20 prosince, 2024

Nový zákon o účetnictví od roku 2025: 5 zásadních změn

Obsah důležitější než forma Nový zákon o účetnictví klade větší důraz na obsah účetních operací…

19 prosince, 2024

Verze 25.000: v souladu s legislativou a připravena na účetní rok 2025

Důležité informace na úvod V první řadě upozorňujeme, že verze 25.000 je dostupná pouze pro…

19 prosince, 2024

Změny a novinky Money S3 verze 25.000

Money Možnosti a nastavení Jsou k dispozici Připravené seznamy potřebné pro založení roku 2025. V…

19 prosince, 2024

Jak účtovat: Účtování o specifických položkách aktiv

Účtová třída 0 Účtování finančního leasingu Finanční leasing představuje jednu z forem pořízení dlouhodobého hmotného majetku.…

19 prosince, 2024

Jak účtovat: Účtování o specifických položkách nákladů a výnosů

V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…

18 prosince, 2024

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy