Daně

Časté chyby a omyly účetních a daňových poradců u silniční daně – I. část

Poplatník vozidla

Poplatníkem silniční daně je provozovatel vozidla, který je zapsán v technickém průkazu vozidla, viz § 4 zákona o dani silniční (dále jen „ZDS“). Samozřejmě jsou i výjimky, ale těm se věnovat nebudeme. Častá chyba, která se objevuje v praxi je při samotném usouzení, kdo bude hradit silniční daň.

PŘÍKLAD č. 1

Vlastníkem vozidla je paní X, provozovatelem je pan Y. Osobní vozidlo je ve společném jmění manželů. Vozidlo je používáno v souvislosti se samostatnou činností paní X dle § 7 zákona o daních z příjmů (dále jen „ZDP“). Paní X podniká dle živnostenského oprávnění. Paní X použila vozidlo k podnikání v následujících měsících: 01-06. V červenci vozidlo zapůjčila své kamarádce, která potřebovala vozidlo ke stěhování drobných věcí.

Řešení č. 1

Poplatníkem silniční daně bude v tomhle případě provozovatel vozidla, pan Y. Předmětem daně bude vozidlo v měsících 01-06, protože bylo použito k samostatné činnosti dle § 7 ZDP.

PŘÍKLAD č. 2

Pan X vlastní osobní automobil. Je zapsán jako vlastník a provozovatel vozidla. Pan X je zaměstnán a nevykonává žádnou podnikatelskou činnost. V březnu zapůjčil auto své sestře, která ho použila k samostatné činnosti dle § 7 ZDP.

Řešení č. 2

Poplatníkem silniční daně bude pan X. Je třeba se zaregistrovat k silniční dani ve lhůtě nejbližší zálohy, tj. 15.4.

Zaokrouhlování

V ustanovení § 11 ZDS je uvedeno, že daň, záloha a sleva na dani za jednotlivá vozidla se zaokrouhlují na celé koruny nahoru. Je třeba si dát pozor, že se zaokrouhluje až celková částka, ne dílčí výpočty.

PŘÍKLAD

Mějme roční sazbu daně ve výši 16 000 Kč. Vozidlo bylo předmětem daně 01-03, 06, 07-08, 10. Vozidlo nemá nárok na žádné snížení daně.

Řešení

Jistě víme, že se platí zálohy 4x ročně, a to 15.4, 15.7., 15.10 a 15.12. Je třeba si stanovit měsíční částku roční sazby daně, která bude činit: 16 000/12 = 1 333,33 Kč.

Zálohy:

  • 4. – 3*1333,33 = 3 999,99, zaokrouhleno na 4 000 Kč
  • 7. – 1*1333,33 = 1 333,33, zaokrouhleno na 1 334 Kč
  • 10. – 2*1333,33 = 2 666,66, zaokrouhleno na 2 667 Kč
  • 12. – 1*1333,33 = 1 333,33, zaokrouhleno na 1 334 Kč

Celkem na zálohách zaplaceno: 9 335 Kč

Daňová povinnost celkem: 7*1 333,33 = 9 333,31, zaokrouhleno na 9 334 Kč

Přeplatek: 1 Kč

Úmrtí provozovatele

V případě smrti vlastníka vozidla, je poplatníkem vozidla jeho uživatel, viz § 4 odst. 1 písm. b) ZDS. Uživatel nemá nárok na snížení sazby daně dle § 6 odst. 6 ZDS.

PŘÍKLAD

Paní X byla vlastníkem a provozovatelem osobního automobilu. Paní X využívala svůj osobní automobil k podnikatelské činnosti dle § 7 ZDP. V březnu 2021 zemřela. Od dubna bylo vozidlo používáno synem paní X. Dědické řízení bylo ukončeno v listopadu 2021. K přepisu vozidla v technickém průkazu došlo ke konci listopadu 2021. Roční sazba daně stanovená dle zdvihového objemu motoru činí 3 600 Kč. První registrace vozidla proběhla 20.3.2020.

Řešení

Paní X bude poplatníkem silniční daně 01-03, syn paní X 04-12. Za období 04-10 nebude mít syn paní X nárok na žádné snížení sazby daně. Vzhledem k tomu, že vozidlo bylo registrováno v roce 2020, bude platit první snížení ve výši 48 %.

Daňová povinnost paní X: 3 600/12*(1-0,48)*3 = 468 Kč

Daňová povinnost syna: 3 600/12*7 + 3 600/12*(1-0,48)*2 = 2 100 + 312 = 2 412 Kč

Registrace v zahraničí

V případě, že vozidlo bylo registrováno v zahraničí, je třeba si uvědomit, že k tomu, aby bylo dané motorové vozidlo předmětem silniční daně, musí být registrováno i v tuzemsku. Časový test pro snížení sazby daně běží ale od první registrace.

PŘÍKLAD

Osobní automobil byl vyroben v Rakousku 15.6.2015, první registrace proběhla v Rakousku 20.8.2015, dále bylo vozidlo registrováno v Německu 28.7.2016, nakonec bylo vozidlo registrováno v tuzemsku 8.3.2020.

Řešení

Snížení sazby daně se počítá od první registrace, tzn. od 20.8.2015. Datum výroby není podstatný. Registrace v tuzemsku byla provedena, a tak bude dané vozidlo předmětem daně silniční. V roce 2021 se snížení spočítá následovně:

  • 48 % snížení, 2015 (5) + 2016 (12) + 2017 (12) + 2018 (7)
  • 40 % snížení, 2018 (5) + 2019 (12) + 2020 (12) + 2021 (7)
  • 25 % snížení, 2021 (5)

Z daného plyne, že od 01-07 bude platit snížení ve výši 40 % a od 08-12 snížení ve výši 25 %.

Veřejně prospěšný poplatník

Silniční daň úzce souvisí se ZDP. Pro správné řešení silniční daně u veřejně prospěšného poplatníka, je třeba nahlédnout do ustanovení § 18a odst. 1 písm. a) ZDP, které říká, že příjmy z nepodnikatelské činnosti (bohulibé činnosti) nejsou předmětem daně za podmínky, že související výdaje (náklady) jsou vyšší. Z daného plyne, že příjmy z nepodnikatelské činnosti nejsou předmětem daně v případě, kdy je nepodnikatelská činnost ztrátová.

Je třeba brát na zřetel fakt, že dané ustanovení se neaplikuje na všechny veřejně prospěšné poplatníky (dále jen „VPP“). Pokud bude mít VPP „široký základ daně“, zde je třeba platit silniční daň i přesto, že bude činnost ztrátová. VPP s širokým základem daně jsou taxativně vyjmenovány v ustanovení § 18a odst. 5 ZDP. U širokého základu daně nejsou předmětem daně pouze investiční dotace. Mezi poplatníky s širokým základem daně patří veřejná vysoká škola, veřejná výzkumná instituce, poskytovatel zdravotních služeb, obecně prospěšná společnost a ústav.

PŘÍKLAD

Ústav využije osobní automobil v měsících: 02–06 k hlavní (nepodnikatelské) činnosti. Ústav za daný rok skončil ve ztrátě.

Řešení

Ústav je taxativně vymezen v ustanovení § 18a odst. 5 ZDP. Z daného plyne, že bez ohledu na výsledek činnosti (zisk/ztráta), bude automobil předmětem daně silniční, neboť příjmy tohoto poplatníka jsou předmětem daně z příjmů.

Shrnutí

V daném článku jsme si vybrali pár situací, u kterých dochází často v praxi k omylu. Silniční daň je sice na první pohled velmi malá daň, ale skrývá ještě dost úskalí, se kterými se seznámíme někdy příště. Ne každý software umí vyřešit zapeklitější případy silniční daně, a tak je dobré ji umět spočítat i takto ručně.

Nejnovější články

Zjednodušená práce se skladovými kartami v e-shopu a další praktické novinky. Stáhněte si verzi 24.400 Money S3.

Důležitá připomínka na úvod Na úvod bychom rádi upozornili uživatele Money S3 na končící podporu…

2 května, 2024

Změny a novinky Money S3 verze 24.400

Money Blíží se ukončení podpory některých operačních systémů. Na operačních systémech Windows 8 a 8,1…

2 května, 2024

Návod pro e-shopy: Jak na efektivní skladové hospodářství a oběh dokladů

Základem je propojení e-shopu a účetního systému Aby automatizace skladových procesů a oběhu dokladů mohla…

29 dubna, 2024

Jak řídit e-shop poté, co ho propojíte s účetním systémem

Proč e-shopy používají účetní programy Krabicové i open-source e-shopy dnes obsahují velké množství funkcí, díky…

29 dubna, 2024

Návod pro e-shopy: Která data potřebujete evidovat a v jakém systému

Administrace e-shopu a účetní systém – 2 hlavní místa, kde e-shopaři sbírají data K provozování…

29 dubna, 2024

Návod: Jak založit e-shop krok za krokem

Co si vyjasnit před rozjetím e-shopu Než začnete vybírat e-shopové řešení, ujasněte si svůj základní…

29 dubna, 2024

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy