Už před covidem patřili Češi mezi evropské premianty v e-commerce. A vládní omezení maloobchodu přivedla k vlastnímu e-shopu tisíce nováčků. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci narostl v roce 2020 obrat českých e-shopistů o 40 mld. a přiblížil se k hranici 200 mld. korun.
Pokud patříte k těm, kteří e-shop teprve připravují, čeká vás řada důležitých rozhodnutí. Mimo jiné musíte zvolit správné technické řešení, navázat vztahy s dodavateli i doručovateli zakázek, začít s PPC reklamou nebo obsahovým marketingem a také vyřešit fakturaci.
Správně vystavená faktura je nezbytná zejména v situaci, kdy obchodujete s podnikateli – těm totiž fakturu musíte vystavit vždycky.
Soukromým osobám fakturu vystavovat nemusíte – pokud o doklad zákazník nepožádá. Stačí odvést DPH (pokud jste plátcem DPH), zadat ji do evidence DPH a kontrolního výkazu. Vzhledem k automatizaci však provozovatelé e-shopů obvykle vystavují faktury všem zákazníkům.
Konkrétní pravidla pro vystavení faktur se liší podle toho, jestli vedete účetnictví a patříte mezi plátce DPH.
České právo nezná pojem faktura. Zákon o DPH pracuje s termínem daňový doklad, v zákoně o účetnictví je pojem účetní doklad, občanský zákoník hovoří o obchodních listinách. Až budete v zákonech hledat termín faktura, nenechte se zaskočit, že tam není.
V takovém případě to máte nejjednodušší. Vystavujete faktury na částku bez DPH a je jedno, jestli je doklad určený pro podnikatele nebo vaši zákazníci nepodnikají.
Na fakturu uveďte frázi „Nejsem plátce DPH“ a další údaje, které stanovuje občanský zákoník:
Kdyby k vám přišla kontrola z finančního úřadu, usnadníte její průběh tím, že na doklady doplníte:
V takovém případě, si toho musíte hlídat víc. Část povinností je shodná se situací výše, proto na fakturu uveďte:
Při vystavovávání faktur se ale řídíte i zákonem o účetnictví. To znamená, že na fakturách nesmí chybět:
Jen pro jistotu: ke konečné ceně výrobku nebo služby vždy přičtěte DPH – základní sazba činí 21 %.
Při vystavování faktur se řídíte zákonem o DPH, který stanovuje tyto náležitosti:
Pokud ze začátku vystavujete jen pár faktur měsíčně, zvládnete to i v běžném kancelářském softwaru – stačí si hlídat povinné náležitosti uvedené výše.
Když se vám ale prodeje zvednou, musíte automatizovat. Buď k tomu využijete modul fakturace, který nabízejí běžná krabicová e-shopová řešení, nebo použijete účetní program, třeba Money S3.
Ten nabízí i pokročilou automatizaci jako propojení s e-shopem, skladem, CRM, bankou nebo systémy dopravců. A díky tomu, že účetní program vytváří tým složený z odborníků na IT a účetnictví, máte jistotu, že stále je v souladu s platnou legislativou.
Povinných atributů faktury není málo, ale většinou je za vás hlídají algoritmy účetního programu. Věříme, že vám checklist dodal jistotu a budete mít doklady vystavené správně.
Důležitá připomínka na úvod Na úvod bychom rádi upozornili uživatele Money S3 na končící podporu…
Money Blíží se ukončení podpory některých operačních systémů. Na operačních systémech Windows 8 a 8,1…
Základem je propojení e-shopu a účetního systému Aby automatizace skladových procesů a oběhu dokladů mohla…
Proč e-shopy používají účetní programy Krabicové i open-source e-shopy dnes obsahují velké množství funkcí, díky…
Administrace e-shopu a účetní systém – 2 hlavní místa, kde e-shopaři sbírají data K provozování…
Co si vyjasnit před rozjetím e-shopu Než začnete vybírat e-shopové řešení, ujasněte si svůj základní…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy