Nedávno – konkrétně v průběhu měsíce září a října – byla ve sbírce zákonů zveřejněna dvě vládní nařízení, která upravují problematiku průměrné a minimální mzdy. Obě nařízení nabývají účinnosti dne 1. ledna 2017. Výše průměrné a minimální mzdy má mimo jiné také vliv na některé odvodové povinnosti poplatníků daně z příjmů fyzických osob.
Autor: Mgr. Zdeněk Zralý, daňový poradce č. 3177
V minulosti byla problematika průměrné mzdy regulována vyhláškami Ministerstva práce a sociálních věcí, nově nám tuto problematiku upravuje nařízení vlády – konkrétně pro rok 2017 je to nařízení vlády č. 325/2016 Sb. Nové nařízení vlády ovlivňuje kromě důchodového pojištění také některé oblasti daně z příjmů a upravuje odvody pro veřejné zdravotní a sociální pojištění.
Za rok 2015 byla stanovena výše všeobecného vyměřovacího základu na 27 156 Kč a přepočítací koeficient pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu činí 1,0396.
Vynásobením těchto dvou hodnot a zaokrouhlením na celé koruny nahoru průměrnou mzdu platnou pro rok 2017 pro účely zdravotního i sociálního pojištění potažmo pro účely zákona o daních z příjmů. Průměrná mzda pro rok 2017 činí 28 232 Kč.
Pro rok 2017 došlo ke změnám důchodových parametrů na tyto hodnoty:
Zákon o daních z příjmů používá průměrnou mzdu – definovanou zákonem o sociálním zabezpečení – v oblasti zabývající se solidárním zvýšením daně.
Solidární zvýšení daně činí 7 % z kladného rozdílu mezi součtem příjmů zahrnovaných do dílčího základu daně podle § 6 a dílčího základu daně podle § 7 v příslušném zdaňovacím období a 48násobkem průměrné mzdy.
Hranice pro uplatnění solidárního zvýšení daně tedy pro rok 2017 činí 1 355 136 Kč ročně a pro účely měsíční zálohy hranice činí 112 928 Kč.
Pro srovnání – pro rok 2016 platí částka 1 296 288 ročně a pro účely měsíční zálohy 108 024 Kč.
Průměrná mzda pro rok 2017 má do problematiky pojistného tyto dopady:
Nařízení vlády č. 336/2016 Sb. nám od 1. ledna 2017 přináší tyto změny:
Skupina prací | Nejnižší úroveň zaručené mzdy | |
---|---|---|
v Kč za hodinu | v Kč za měsíc | |
1. | 66,00 | 11 000 |
2. | 72,90 | 12 200 |
3. | 80,50 | 13 400 |
4. | 88,80 | 14 800 |
5. | 98,10 | 16 400 |
6. | 108,30 | 18 100 |
7. | 119,60 | 19 900 |
8. | 132,00 | 22 000 |
Dopady zvýšení minimální mzdy do daně z příjmů:
Základem je propojení e-shopu a účetního systému Aby automatizace skladových procesů a oběhu dokladů mohla…
Proč e-shopy používají účetní programy Krabicové i open-source e-shopy dnes obsahují velké množství funkcí, díky…
Administrace e-shopu a účetní systém – 2 hlavní místa, kde e-shopaři sbírají data K provozování…
Co si vyjasnit před rozjetím e-shopu Než začnete vybírat e-shopové řešení, ujasněte si svůj základní…
Založení, vznik, zrušení a zánik účetní jednotky V souvislosti se vznikem účetní jednotky – právnické osoby…
Zvyšování základního kapitálu může být realizováno například těmito způsoby: upsáním nových vkladů, resp. akcií, z vlastních…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy