Podnikání

Návod: jak na dokladovou inventuru v účetním programu

Co je to inventura

Inventura slouží k tomu, aby podnikatelé a firmy ověřili, že skutečný stav majetku a závazků odpovídá tomu, co uvádí v účetnictví. Spočívá v tom, že:

  • zjistíte a spočítáte skutečný stav majetku a závazků,
  • porovnáte jej s účetním stavem,
  • vyčíslíte inventarizační rozdíly (pokud jsou)
  • a případně je následně vypořádáte.

Kontrolu skutečného stavu majetku, pohledávek a závazků v porovnání s účetním stavem musíte podle zákona o účetnictví provést minimálně jednou za účetní období. Obvykle se inventura provádí k datu účetní závěrky. Provést ji ale můžete kdykoliv v průběhu roku – dobrovolně i vícekrát ročně.

Výsledek inventarizace se zaznamenává do inventurních soupisů, které musíte uchovávat po dobu 5 let.

Jak se liší fyzická a dokladová inventura

Skutečný stav majetku a závazků zjistíte dvěma způsoby:

  • fyzickou inventurou majetku, u kterého můžete pohledem zjistit jeho existenci (například stav zásob na skladě, pokladní hotovost nebo hmotný majetek firmy),
  • dokladovou inventurou pohledávek, závazků a majetku, který nemůžete ověřit pohledem (např. zálohy na dlouhodobý majetek, zápůjčky, pohledávky vůči zaměstnancům či institucím).

Zatímco při fyzické inventuře zjišťujeme skutečný stav majetku počítáním, měřením, vážením a podobně, dokladová inventura se provádí kontrolou v účetních knihách.

Při dokladové inventuře zjišťujete skutečný stav na základě účetních a daňových dokladů, jako jsou faktury, bankovní výpisy, písemné smlouvy, daňová přiznání nebo třeba potvrzení třetích stran (tedy tzv. konfirmační dopisy, kterými obchodní partneři potvrzují výši pohledávek nebo závazků).

Dokladová inventura vlastního majetku se pak provádí podle různých usnesení, rozhodnutí, nebo schválení hospodářského výsledku.

TIP: Přečtěte si, jak vypadá daňový doklad a jaké jsou jeho náležitosti.

Při dokladové inventuře kontrolujete faktury, smlouvy a jiné doklady.

Dokladová inventura pohledávek a závazků

Dokladovou inventurou zjišťujete, zda souhlasí stav pohledávek a závazků v účetnictví se skutečným stavem. Dále se dokladovou inventurou kontrolují například bankovní účty, mzdové účty, nebo účty časového rozlišení aktiv a pasiv.

  • U dlouhodobého majetku to mohou být inventární karty a soupisy majetku (u odpisovaného majetku nezapomeňte na odpisy), případně likvidační protokoly.
  • U pohledávek se provádí inventura vydaných dosud nezaplacených faktur a konfirmačních dopisů odběratelům na stav pohledávek.
  • U závazků vycházíme při inventuře z faktur a sald.
  • Dokladová inventura bankovních účtů se provádí pomocí závěrečného výpisu z účtu, který banka vydává k okamžiku účetní závěrky.
  • U mzdových účtů se v inventuře kontrolují sestavy od mzdové účetní (souhrn vyplacených mezd, odvodů, daní a částek k výplatě).
  • U časového rozlišení se kontroluje výše a odůvodněnost nákladů příštích období (např. různá pojištění) a dohadné účty (jako nevyfakturované služby, energie apod.).

Vše uvedete do inventurního soupisu, který musí obsahovat:

  • skutečný stav majetku a závazků,
  • způsob zjišťování skutečných stavů,
  • ocenění majetku a závazků při periodické inventarizaci k rozvahovému dni nebo i k rozhodnému dni, pokud jej účetní jednotka stanovila,
  • nebo ocenění majetku při průběžné inventarizaci ke dni ukončení inventury nebo i k rozhodnému dni, pokud jej účetní jednotka stanovila,
  • podpisový záznam osoby odpovědné za zjištění skutečného stavu a podpisový záznam osoby odpovědné za provedení inventury,
  • okamžik, ke kterému se sestavuje účetní závěrka,
  • rozhodný den, pokud jej účetní jednotka stanovila,
  • okamžik zahájení a okamžik ukončení inventury.

Inventarizační rozdíly

Při inventuře mohou vzniknout inventarizační rozdíly mezi skutečným stavem a stavem v účetnictví:

  • Pokud je skutečný stav vyšší než stav v účetnictví, jde o přebytek.
  • Když je skutečný stav nižší, než je uvedené v účetnictví, jde o manko.

Inventarizační rozdíly proúčtujete do účetního období, za které provádíte inventuru a ověřujete stav.

TIP: Přečtěte si víc o účtování inventarizačních rozdílů.

Vyzkoušejte si zdarma účetní program Money S3
S ním můžete snadno vést účetnictví, daňovou evidenci, vystavovat faktury a evidovat sklad pro kamenný i online prodej.

Dokladová inventura v účetním programu

K provedení dokladové inventury potřebujete účetní a daňové doklady a další podklady, které máte v účetním programu. Jedním takovým je Money S3, který si v bezplatné verzi Start můžete vyzkoušet zdarma.

Nejnovější články

Jak účtovat: majetkové cenné papíry a podíly

Vymezení majetkových cenných papírů a podílů Majetkové cenné papíry, které se nacházejí v rozvaze na straně…

22 listopadu, 2024

Změny a novinky Money S3 verze 24.952

Money Správa dat Zálohu agendy, která vznikla ve verzi 24.950 na oficiálně nepodporovaných jazykových mutacích…

21 listopadu, 2024

Jak účtovat: Dluhové cenné papíry

Vymezení dluhových cenných papírů Dluhový cenný papír představuje úvěrový vztah, v němž se dlužník (emitent) zavazuje…

21 listopadu, 2024

NÁVOD: Jak začít s účetnictvím a stát se účetním

Výhodou je, že účetním se můžete stát kdykoliv. Existuje totiž řada kurzů, které vám s…

20 listopadu, 2024

Jednoduché účetnictví vs. daňová evidence: jak se liší a jak je vést + vzor

Co je jednoduché účetnictví Jednoduché účetnictví výrazně snižuje vaše povinnosti v porovnání s běžným (dříve…

19 listopadu, 2024

Verze 24.950: Nový výpočet exekucí, vylepšení Inboxu a další změny, které usnadní práci s Money S3

Na úvod upozorňujeme, že verze 24.950 je poslední aktualizace, kterou si mohou stáhnout uživatelé s…

1 listopadu, 2024

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy