Inventura slouží k tomu, aby podnikatelé a firmy ověřili, že skutečný stav majetku a závazků odpovídá tomu, co uvádí v účetnictví. Spočívá v tom, že:
Kontrolu skutečného stavu majetku, pohledávek a závazků v porovnání s účetním stavem musíte podle zákona o účetnictví provést minimálně jednou za účetní období. Obvykle se inventura provádí k datu účetní závěrky. Provést ji ale můžete kdykoliv v průběhu roku – dobrovolně i vícekrát ročně.
Výsledek inventarizace se zaznamenává do inventurních soupisů, které musíte uchovávat po dobu 5 let.
Jak se liší fyzická a dokladová inventura
Skutečný stav majetku a závazků zjistíte dvěma způsoby:
Zatímco při fyzické inventuře zjišťujeme skutečný stav majetku počítáním, měřením, vážením a podobně, dokladová inventura se provádí kontrolou v účetních knihách.
Při dokladové inventuře zjišťujete skutečný stav na základě účetních a daňových dokladů, jako jsou faktury, bankovní výpisy, písemné smlouvy, daňová přiznání nebo třeba potvrzení třetích stran (tedy tzv. konfirmační dopisy, kterými obchodní partneři potvrzují výši pohledávek nebo závazků).
Dokladová inventura vlastního majetku se pak provádí podle různých usnesení, rozhodnutí, nebo schválení hospodářského výsledku.
TIP: Přečtěte si, jak vypadá daňový doklad a jaké jsou jeho náležitosti.
Dokladovou inventurou zjišťujete, zda souhlasí stav pohledávek a závazků v účetnictví se skutečným stavem. Dále se dokladovou inventurou kontrolují například bankovní účty, mzdové účty, nebo účty časového rozlišení aktiv a pasiv.
Vše uvedete do inventurního soupisu, který musí obsahovat:
Při inventuře mohou vzniknout inventarizační rozdíly mezi skutečným stavem a stavem v účetnictví:
Inventarizační rozdíly proúčtujete do účetního období, za které provádíte inventuru a ověřujete stav.
TIP: Přečtěte si víc o účtování inventarizačních rozdílů.
K provedení dokladové inventury potřebujete účetní a daňové doklady a další podklady, které máte v účetním programu. Jedním takovým je Money S3, který si v bezplatné verzi Start můžete vyzkoušet zdarma.
Firmy dnes běžně pracují v několika nástrojích naráz – v účetním programu, ERP, e-shopu, skladovém…
Co jsou to manažerské účetní reporty a jaké klíčové části by měly obsahovat, aby poskytovaly…
Kompletní legislativní podpora pro rok 2025 Verze 25.200 obsahuje poslední chybějící legislativní tiskové sestavy nutné…
Money Možnosti a nastavení Pro Raiffeisenbank byla přidána nová služba pod názvem Raiffeisenbank (API), která…
Proč je nezbytné sestavit přílohu účetní závěrky V předchozích článcích jsme se zabývali rozvahou účetní závěrky…
Obsah: Účetní uzávěrka Účetní závěrka Rozsah účetní závěrky Druhy účetní závěrky Obsah účetní závěrky Hned…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy