E-commerce

Jak vybrat účetní program pro e-shop

I když jste e-shop teprve založili, bez účetního programu se neobejdete. Kromě klasických účetních úkonů, jako je vystavování a zaúčtování faktur nebo příprava daňových dokladů, vám usnadní i řadu dalších věcí.

Poradí si mimo jiné s:

Specifika účetnictví e-shopů a pochopení potřeb e-shopů

Než se pustíte do výběru účetního systému, musíte zvážit specifika svého podnikání. Každý obor a typ podnikání je totiž v něčem odlišný.

A jaká jsou nejčastější specifika e-shopů?

  • Řešíte velké množství transakcí – potřebujete tedy systém, který vše co nejvíc zautomatizuje a usnadní vám práci.
  • Nabízíte různé možnosti úhrady – od platby kartou či převodu na účet přes platbu v hotovosti při převzetí na pobočce až po dobírku. Účetní program si musí se vším poradit a získat z vašeho e-shopu potřebná data. Zároveň zohlední i další specifika účtování e-shopů.
  • E-shopy zákazníkům ze zákona poskytují 14denní lhůtu na vrácení zboží bez udání důvodu. Musíte tedy počítat s tím, že ji klienti budou využívat. A stejně tak se čas od času nevyhnete reklamacím. Správný účetní systém vám proto výrazně usnadní veškerou administrativu, která s vratkami a reklamacemi souvisí.
  • E-shop musí v reálném čase reagovat na změny stavu zásob. Zákazníci díky tomu vždy vědí, jestli je vybraný produkt skladem, nebo na něj budu nějakou dobu čekat. Propojení e-shopu s účetním systémem zajistí, že se veškeré změny ve skladu automaticky projeví i na stránkách vašeho obchodu.
  • Pokud prodáváte i do jiných států, musíte si poradit i s prodejem v cizí měně a se zaúčtováním a daněním těchto tržeb. Účetní systém se postará o to, abyste všechny úkony zvládli v souladu s platnou legislativou.

Hlavní funkce účetního programu potřebné pro e-shop

Bez ohledu na obor či typ podnikání platí, že účetní software vám musí usnadnit:

  • tvorbu potřebných dokladů – například faktur či dodacích listů,
  • jejich evidenci nebo zaúčtování a další související administrativu,
  • přípravu daňového přiznání.

A pokud máte zaměstnance, oceníte i pomoc se mzdovým účetnictvím.

Kromě toho potřebujete, aby účetní program pro e-shop zohlednil specifika vašeho podnikání. Proto si musí poradit také s:

  • propojením účetnictví a skladové evidence s e-shopem, díky které budou všude aktuální informace;
  • spárováním účetnictví s internetovým bankovnictvím;
  • administrativou spojenou s vratkami a reklamacemi zboží
  • a pokud prodáváte do různých zemí, využijete také možnost práce s různými měnami.

TIP: Přečtěte si, jak v e-shopu automatizovat sklad a doklady.

Jak vybrat dodavatele účetního programu

Při výběru účetního programu pro e-shopy se soustřeďte na to, aby splňoval všechny zmíněné požadavky. Zároveň si předem ověřte, jestli půjde propojit s e-shopovým řešením, které využívá váš obchod. Díky tomu dokáže automaticky přenášet potřebná data mezi e-shopem, účetnictvím a skladovou evidencí. A výrazně vám tak usnadní práci.

Účetní programy často nabízejí speciální modul, který takové propojení umožňuje. Například v Money S3 je to modul E-shop konektor.

Využít můžete také napojení pomocí API. S jeho pomocí propojíte jakékoliv programy, které komunikaci prostřednictvím tohoto rozhraní umožňují. Například v Money S3 máte k dispozici samostatný modul API, se kterým ke svému účetnictví připojíte například CRM, fakturační aplikaci a další software.

Systémy můžou komunikovat také pomocí XML souborů. Stačí je v jednom programu vytvořit, stáhnout a poté nahrát do jiného.

Propojení pomocí speciálního modulu je ale přece jen jednodušší.

Vždy přitom hledejte řešení od kvalitních dodavatelů. Jak je poznáte? Sledujte několik bodů:

  • Komunikace – čím hladší je komunikace s dodavatelem při výběru systému, tím jednodušší bude pravděpodobně i později. Sledujte zejména to, zda vám dodavatel dokáže vysvětlit, jak bude propojení probíhat a nabídne vám pomoc s nasazením účetního programu.
  • Reference – zjistěte, jestli už má dodavatel s podobnými projekty zkušenosti. Od klientů si pak vyžádejte reference. Vybírejte pokud možno podobně velké e-shopy, jako je ten váš.
  • Zákaznická podpora – vždy se může stát, že budete něco potřebovat. Zjistěte proto, jestli dodavatel nabízí zákaznickou podporu a za jakých podmínek. Ať nemusíte na odpověď čekat třeba týden.
Kvalitního dodavatele poznáte podle toho, že vám se vším ochotně pomůže. Například zajistí konzultanta, který vás se systémem seznámí.

Základní pravidla, jak vybrat účetní program

K uvedeným krokům nezapomeňte přičíst ještě základní pravidla, jak vybrat účetní program. Ta jsou stejná prakticky u všech společností – bez ohledu na typ podnikání.

Při výběru účetního programu tedy vezměte v úvahu také:

  • Velikost své firmy a počet uživatelů, kteří budou se systémem pracovat – program musí splnit všechny vaše požadavky a nabídnout přístup všem lidem, kteří ho potřebují používat. Zároveň musí umožnit, abyste jim nastavili různá přístupová práva.
  • Zda vedete daňovou evidenci, nebo účetnictví – účetní program si musí s vybranou variantou poradit.
  • Možnosti integrace – účetní program potřebujete propojit i s dalším softwarem. Kromě vašeho e-shopu je to například CRM systém nebo internetové bankovnictví.
  • Pravidelnost aktualizací – prakticky každý rok se v účetnictví, podnikání nebo v daňové agendě objevují změny a novinky. Proto je potřeba, aby dodavatel program pravidelně aktualizoval a na změny ho připravil. Vaše doklady tak budou v souladu s platnou legislativou.
  • Škálovatelnost systému – ideální je program, který nabízí všechny potřebné funkce a zároveň vás nezatěžuje tím, co se vás netýká. A který zároveň kdykoliv rozšíříte. Takový software roste spolu s vaším podnikáním a maximálně se vám přizpůsobí. Hledejte proto škálovatelné systémy, které to umožňují.
  • Automatizaci – správný účetní software dokáže řadu úkonů automatizovat – a ušetří vám spoustu práce. Například tím, že přenese popisy produktů z účetnictví rovnou do e-shopu.

Jak vám může automatizace usnadnit práci, vysvětluje Petr Moc z e-shopu Království rybářů. „Když nakoupíme nové zboží, požádáme dodavatele, aby nám data poslal v XML souboru. Z něj všechny informace o produktech včetně parametrů a popisků importuji do Money a přes S3 Automatic také do e-shopu. Vzhledem k tomu, že máme 30 000 položek, si nedokážu představit, že bych údaje o zboží přepisoval ručně,“ říká Petr Moc.

Přečtěte si celý příběh e-shopu Království rybářů.

Přesvědčte se o tom, jak vám účetní software pomůže a vyzkoušejte Money S3 zdarma. Program ve verzi Start můžete používat po neomezeně dlouhou dobu, limitovaní jste pouze počtem vystavených dokladů.

Jak probíhá implementace účetního programu a integrace dat

Jakmile účetní program pro e-shop vyberete, ověřte si, že do něj půjdou importovat vaše stará data. Obvykle to vyřešíte jednoduše pomocí XLS nebo XML souborů.

S nasazením účetního systému si většinou poradíte sami. Stačí využít tutoriál od dodavatele (například Money S3 nabízí přehledný videonávod). V něm uvidíte postup, který pak zopakujete. Zároveň máte k dispozici zákaznickou podporu, na kterou se můžete obrátit.

A pokud je implementace systému složitější, nemáte na ni prostor, nebo ji chcete nechat na specialistech, požádejte o konzultanta. Pomůže vám systém nasadit. Obvykle to ale bývá za příplatek.

Při samotné implementaci vás čeká:

  • propojení softwaru s e-shopem a nastavení komunikace mezi e-shopem, účetnictvím a skladovou evidencí;
  • napojení účetního programu na další firemní systémy;
  • import potřebných dat do účetního systému;
  • konfigurace účetní osnovy a další potřebná nastavení.

Poté musíte vše otestovat. Soustřeďte se přitom nejen na konkrétní funkce, ale také na komunikaci mezi programy.

TIP: Před implementací se zamyslete nad tím, jak budete e-shop po propojení s účetním systémem řídit – tedy který program zvolíte jako výchozí. Může to být buď e-shop, nebo účetní program. Obě varianty mají své výhody i nevýhody.
Vyzkoušejte si zdarma účetní program Money S3
S ním můžete snadno vést účetnictví, daňovou evidenci, vystavovat faktury a evidovat sklad pro kamenný i online prodej.

Jak postupovat v případě přechodu na nový účetní program

Někdy se také stane, že vám účetní systém přestane vyhovovat. V takovém případě najděte vhodnější software a potřebné údaje do něj převeďte.

Jak na to?

  • Stanovte si datum přechodu na nový systém. Nejlepší je naplánovat přechod na začátek nového účetního období.
  • Nový systém si otestujte, ať máte jistotu, že se vám s ním bude pracovat lépe než s tím stávajícím.
  • Proškolte zaměstnance, kteří budou s novým softwarem pracovat. Přechod tak pro ně bude jednodušší.
  • V současném programu připravte data na export do nového softwaru. Zároveň si vše zálohujte.
  • Nasaďte nový systém a potřebná data do něj nahrajte.

Nakonec opět vše otestujte. A můžete nové účetnictví bez obav používat.

Nejnovější články

[Návod] Jak vyplnit daňové přiznání právnických osob za rok 2024

Pro většinu firem na území České republiky (dále jen ČR) je zdaňovacím obdobím kalendářní rok.…

7 ledna, 2025

Stanovení základu daně fyzických osob v roce 2024: jaké příjmy a výdaje ho ovlivňují

Srovnáme-li právní úpravu pro stanovení základu daně (dále také jen „ZD“) u fyzických osob s…

7 ledna, 2025

Kategorie účetních jednotek: zjistěte kam patříte

Fyzické osoby si mohou vybrat, jestli budou uplatňovat výdaje procentem z příjmů, paušální daň nebo…

7 ledna, 2025

Daň z příjmů fyzických osob u OSVČ: kolik zaplatíte a kdy je splatnost

Co je daň z příjmů u OSVČ Daň z příjmů fyzických osob platíte z celkových…

7 ledna, 2025

Velký přehled slev na dani, které uplatníte v roce 2024 a 2025

O slevy na dani mohou žádat kromě zaměstnanců také OSVČ, pracující starobní důchodci nebo třeba…

7 ledna, 2025

Odpisování dlouhodobého majetku: účtování účetního odpisu krok za krokem

Odpisování dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku U dlouhodobého majetku se předpokládá doba použitelnosti delší než…

7 ledna, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy