Účetnictví

NÁVOD: Jak se připravit na účetní audit

Při auditu se ověřuje zejména fakt, jestli údaje uvedené v účetní závěrce podávají věrný a poctivý obraz finanční situace firmy, jejího hospodaření a finančních toků. A zda závěrka splňuje veškeré náležitosti dané zákonem a příslušnými směrnicemi.

Z auditu při svém rozhodování vychází například:

  • management účetní jednotky,
  • vlastníci společnosti,
  • finanční úřad,
  • banka,
  • investoři
  • a další subjekty.

Audit přitom můžete provést u všech typů účetní závěrky. Tedy u:

  • řádné,
  • mimořádné
  • i mezitimní závěrky.

Řádná a mimořádná účetní závěrka

Řádná účetní závěrka je nejběžnější. Sestavujete ji vždy k poslednímu dni účetního období, kdy uzavíráte účetní knihy.

Může se ale stát, že potřebujete účetní knihy uzavřít jindy. Například když společnost vstupuje do likvidace. V takovém případě připravujete mimořádnou účetní závěrku.

Mezitimní účetní závěrka

Kromě předchozích dvou variant můžete sestavit také mezitimní účetní závěrku. Tuto závěrku připravujete v průběhu účetního období bez uzavírání účetních knih.

Typicky se to děje při fúzi společnosti nebo při jejím rozdělení a převodu majetku na některého ze společníků firmy.

Náležitosti účetní závěrky

Účetní závěrka vždy obsahuje:

  • rozvahu,
  • výkaz zisku a ztráty
  • a přílohu.

Střední a velké účetní jednotky pak musí přidat také:

  • přehled o peněžních tocích
  • a přehled o změnách vlastního kapitálu.

Kromě toho musíte v účetní závěrce uvést také:

  • název obchodní firmy;
  • její sídlo;
  • identifikační číslo a informace o zápisu do veřejného rejstříku;
  • právní formu účetní jednotky (případně informace, že je účetní jednotka v likvidaci);
  • předmět podnikání;
  • rozvahový den nebo jiný okamžik, ke kterému účetní závěrku sestavujete;
  • a okamžik sestavení účetní závěrky – nastává podpisem účetní závěrky statutárním orgánem.

Díky Money S3 na to naštěstí nemusíte myslet sami. Program dohlédne, aby v závěrce žádné povinné údaje nechyběly. A její sestavení vám výrazně usnadní.

Jak na účetní závěrku v Money S3

Jednou ze základních součástí programu Money S3 je totiž i modul Podvojné účetnictví. Najdete v něm například závěrkové operace, které nejen provedou účetní závěrku, ale také:

  • přenesou konečné stavy ze závěrky jako počáteční stavy do nového roku,
  • převedou stav salda a případně vytvoří počáteční stav DPH
  • nebo vám například umožní rovnou vyplnit přiznání k dani z příjmů.

V sekci účetní výkazy pak jednoduše vytvoříte povinné součásti účetní závěrky. Tedy:

  • rozvahu,
  • výkaz zisku a ztráty
  • a přílohu k závěrce.

Výkazy si navíc upravíte podle potřeby.

Řada firem využívá také modul Účetní analýzy, který vám dokáže výrazně zrychlit a usnadnit čištění salda. Umožňuje totiž úpravu prvotních dokladů přímo z jejich seznamu.

Kontrola salda je přitom potřebná i pro sestavení účetní závěrky. Potřebujete ji tedy také k auditu.

Příloha účetní závěrky

Zvláštní zmínku si zaslouží příloha účetní závěrky. Obsahuje totiž informace, které vysvětlují číselná data uvedená v rozvaze a ve výkazu zisku a ztráty.

Zpravidla jsou to údaje o:

  • činnosti účetní jednotky,
  • použitých účetních metodách,
  • jejich změnách
  • a tak dále.

Kdo musí mít audit účetní závěrky?

Audit účetní závěrky je povinný pro:

  • velké účetní jednotky s výjimkou vybraných účetních jednotek, které nejsou subjekty veřejného zájmu;
  • střední účetní jednotky;
  • malé účetní jednotky.

Pro malé účetní jednotky je však účetní audit povinný jen v případě, že jsou akciovými společnostmi nebo svěřenskými fondy. A zároveň k rozvahovému dni účetního období, kterého se závěrka týká, a účetního období bezprostředně předcházejícího, překročily nebo již dosáhly alespoň jedné z těchto hodnot:

  • aktiva celkem – 40 000 000 Kč,
  • čistý roční obrat – 80 000 000 Kč,
  • průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období – 50.

Pro ostatní malé účetní jednotky je audit povinný, pokud překročily nebo dosáhly alespoň dvou z uvedených hodnot.

Přesně podmínky, kdy je účetní audit povinný, definuje zákon o účetnictví.

Kategorie účetních jednotek podle jejich velikosti
kategorie účetní jednotky celková aktiva celkový roční obrat průměrný počet zaměstnanců
mikro do 9 milionů Kč do 18 milionů Kč do 10
malá do 100 milionů Kč do 200 milionů Kč do 50
střední do 500 milionů Kč do 1 miliardy Kč do 250
velká nad 500 milionů Kč nad 1 miliardu Kč nad 250

Jak probíhá účetní audit?

Účetní audit můžeme rozdělit do tří fází podle toho, jak auditor postupuje.

  • V první fázi studuje finanční dokumenty a záznamy společnosti a ověřuje jejich správnost a úplnost.
  • Ve druhé fázi se soustředí na vnitřní kontrolní systémy a postupy a posuzuje, jak účinně mohou předcházet chybám a podvodům.
  • Ve třetí fázi auditor předá účetní jednotce své závěry a doporučení.

Cena účetního auditu

Cena účetního auditu závisí na velikosti účetní jednotky i na zvoleném auditorovi. Může se pohybovat od pár desítek až po několik stovek tisíc korun.

Obecně platí, že čím větší je vaše účetní jednotka, tím více dokumentů bude třeba prověřit – a tím bude audit dražší.

Zpravidla se dá také říct, že u samostatných auditorů se setkáte s nižší cenou než u velkých firem. Auditorské společnosti však obvykle garantují opravdu důkladnou kontrolu a dobré renomé v očích veřejnosti.

Vyzkoušejte si zdarma účetní program Money S3
S ním můžete snadno vést účetnictví, daňovou evidenci, vystavovat faktury a evidovat sklad pro kamenný i online prodej.

Jak se na účetní audit připravit?

Pro hladký průběh účetního auditu je třeba s auditorem vše dobře naplánovat. Na začátku spolupráce si totiž musí připravit plán auditu a harmonogram prací sladit s harmonogramem účetní závěrky.

Následně auditora seznámíte s:

  • činností vaší firmy,
  • účetním systémem,
  • vnitřními kontrolami
  • a dalšími potřebnými informacemi.

A také mu předáte všechny potřebné podklady – zejména účetní závěrku.

Nejlepší bývá předat auditorovi závěrku ještě podpisem ze strany statutárního orgánu. Díky tomu můžete případné nesrovnalosti včas opravit.

S povinností sestavit účetní audit je spojená povinnost přichystat výroční zprávu. Také tu musíte předat auditorovi k ověření.

Navíc auditor potřebuje dokumenty, které mu umožní co nejlépe poznat společnost a její činnost. Jsou to zejména:

  • společenská smlouva nebo stanovy (podle právní formy účetní jednotky);
  • vnitřní směrnice společnosti;
  • inventarizační zápisy;
  • informace o počítačovém vybavení a používaném softwaru – auditorovi umožní lépe porozumět účetnímu systému, který ve firmě používáte;
  • výpis z obchodního rejstříku;
  • zápis z valných hromad konaných v průběhu kontrolovaného účetního období;
  • výpisy listu vlastnictví z katastru nemovitostí, které se týkají nemovitostí vykazovaných v účetní závěrce;
  • důležité smlouvy týkající se hospodaření společnosti – například kupní či úvěrové;
  • daňová registrace;
  • daňová přiznání;
  • výsledky daňových kontrol (pokud v daném účetním období ve firmy proběhly);
  • prohlášení vedení společnosti.
Aby účetní audit proběhl hladce, připravte auditorovi dokumenty, které mu dají informace o fungování a hospodaření společnosti.

Jak reagovat na výsledky auditu?

Sestavením auditu účetní závěrky celý proces zdaleka nekončí. Pokud auditor odhalí nějaké nedostatky či pochybení, musíte je odstranit. A zároveň přijmout opatření, která vám umožní podobným chybám předcházet.

Z auditu mohou také vyplynout návrhy na zlepšení firemních procesů. Zpravidla se vám vyplatí je prostudovat a zvážit jejich realizaci. Dokáží totiž činnost firmy znatelně zefektivnit.

Díky účetnímu programu Money S3 snadno připravíte účetní závěrku a nachystáte se na audit. Navíc si ho vyzkoušíte zdarma. Program ve verzi Start můžete používat po neomezeně dlouhou dobu, limitováni jste pouze počtem vystavených dokladů.

Nejnovější články

Digitalizace účetnictví a umělá inteligence

Digitalizace se sice v účetnictví využívá řadu let, význam tohoto pojmu se ale posouvá. Zatímco…

30 srpna, 2024

Cizinci: informační povinnost zaměstnavatele od 1.7.2024

Zákon o zaměstnanosti od 1.7.2024 Zákonem č. 408/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 435/2004…

29 srpna, 2024

Průvodce účetnictvím pro podnikatele: co byste měli vědět

Každý živnostník má na výběr ze čtyř způsobů hospodaření a evidence dokladů. Jsou to: paušální…

29 srpna, 2024

Jak na propojení účetního programu s externími systémy

Propojení nástrojů pomocí API Nejčastějším způsobem propojení firemních systémů je API, aplikační programové rozhraní (Application…

28 srpna, 2024

Jaké změny chystá vláda v zákoníku práce od roku 2025?

Lepší podmínky pro rodiny s dětmi Prioritou novely zákoníku práce (zákon č. 262/2006 Sb., dále…

27 srpna, 2024

Evidence a řízení zásob v účetním programu pro malé a střední firmy

Skladovou evidenci můžete vést i v papírové podobě nebo například v Excelu. Obě varianty jsou…

23 srpna, 2024

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy