Účetnictví

Vedení podvojného účetnictví: co to je, kdo ho musí vést a jaké má povinnosti

Kdo vede podvojné účetnictví

Podvojné účetnictví je povinné především pro právnické osoby – v podnikání se jedná zejména o společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti. Fyzické osoby a OSVČ vedou účetnictví hlavně v případě, že za předcházející kalendářní rok jejich obrat přesáhl 25 milionů Kč. Povinnost dále platí pro soukromé osoby, které jsou zapsané v obchodním rejstříku.

Kromě toho musí podle zákona č. 563/1991 Sb. vést účetnictví také například svěřenské a investiční fondy, družstva, společenství vlastníků bytových jednotek, nestátní neziskové organizace (kromě výjimek) a organizační složky státu jako obce, kraje či vysoké školy.

Podvojné účetnictví ale OSVČ mohou vést dobrovolně, i když jim to neukládá zákon. Pro některé podnikatele to totiž může být přehlednější způsob evidence.

Jak funguje podvojné účetnictví

V účetnictví se všechny položky zapisují takzvaným podvojným způsobem. Používají se dva účty – „Má dáti“ na levé straně (MD) a „Dal“ (D) na straně pravé. Každá položka na jednom z těchto účtů je spárovaná s údajem na druhém účtu.

Koupíte například od dodavatele materiály. V účetnictví na straně Má dáti bude to, co vy získáte – v tomto případě materiál. Na straně Dal pak bude to, co musíte dát vy. V tomto případě to bude úhrada, například výdajový pokladní doklad či stržení peněz z účtu. Pokud naopak od vás někdo koupí zboží, na straně Má dáti budete mít příjmový pokladní doklad a na straně Dal bude zboží, které jste prodali.

U každé položky musíte uvést, o jaký účet se jedná. V účetnictví má každý účet svoje číslo – například účet mzdové náklady je 521, tržby za zboží 604 a výnosy z úroků 662. Položky dále zpravidla mají slovní popis, částku, případně datum, IČ firmy a identifikační kód dokladu.

Vyzkoušejte si zdarma účetní program Money S3
S ním můžete snadno vést účetnictví, daňovou evidenci, vystavovat faktury a evidovat sklad pro kamenný i online prodej.

Samotné účetnictví vedete prostřednictvím následujících dokumentů:

  • účetní deník s účetními zápisy v chronologickém pořadí,
  • hlavní knihu s účetními zápisy ve věcném, neboli systematickém pořadí,
  • knihu analytických účtů, které slouží k detailnímu rozdělení tzv. syntetických účtů,
  • a knihu podrozvahových účtů, v níž najdete například zástavní práva.

V těchto knihách primárně sledujete stav a pohyb:

  • aktiv (majetku firmy),
  • pasiv (vlastní kapitál a pohledávky firmy),
  • nákladů a výnosů
  • a výsledek hospodaření.

TIP: Přečtěte si vše o základech účetnictví.

V Money S3 pohodlně zvládnete podvojné účetnictví i daňovou evidenci.

Daňová evidence a výdaje paušálem

Daňovou evidenci vedou hlavně živnostníci a podnikatelé, na které se nevztahuje povinnost mít účetnictví. Daňové evidenci se dříve říkalo „jednoduché účetnictví“ (nyní se tento termín oficiálně používá pro způsob, kterým vedou své účetnictví spolky). Stačí vám v něm přehled o příjmech a výdajích v peněžním deníku a kniha pohledávek a závazků. Daňovou evidenci každý rok vykážete v daňovém přiznání.

Ještě jednodušší variantou pro OSVČ je ale vedení výdajů formou paušálu. V takovém případě evidujete hlavně doklady o svých příjmech (např. faktury), které ovlivňují výpočet základu daně.

Přečtete si na našem blogu detailní článek o tom, jak funguje daňová evidence, jaké další knihy můžete v daňové evidenci využít a jak vést daňovou evidenci i zdarma.

Jakou formu musí mít podvojné účetnictví

Zatímco daňovou evidenci jde vést i v excelové tabulce, u podvojného účetnictví doručujeme zvolit specializovaný účetní program a program na vedení podvojného účetnictví. V něm najdete přehledně všechny knihy a přehledy, vytisknete si jednotlivé sestavy, a pokud narazíte na chybu, snadno ji dohledáte a opravíte.

Účetní software navíc zpravidla nabízí celou řadu dalších funkcí, kterými pokryjete další části firemní administrativy jako třeba:

Vyzkoušejte si zdarma kompletní a přehledné vedení podvojného účetnictví i daňovou evidenci v Money S3. Pokud vás zajímají další informace, zavolejte nám na bezplatnou linku 549 522 511 nebo napište na obchod@money.cz.

Nejnovější články

Jak účtovat o vzniku účetní jednotky?

Založení, vznik, zrušení a zánik účetní jednotky V souvislosti se vznikem účetní jednotky – právnické osoby…

23 dubna, 2024

Jak účtovat o zvýšení základního kapitálu?

Zvyšování základního kapitálu může být realizováno například těmito způsoby: upsáním nových vkladů, resp. akcií, z vlastních…

22 dubna, 2024

Jak účtovat o zásobách vlastní výroby?

Zásoby vlastní výroby členíme do tří základních skupin: nedokončená výroba, polotovary vlastní výroby, výrobky. Nedokončená…

18 dubna, 2024

Informace Generálního finančního ředitelství (GFŘ) ke změnám sazeb DPH od 01.01.2024

Informace Generálního finančního ředitelství (GFŘ) ke změnám sazeb DPH od 01.01.2024 S účinností od 01.01.2024…

18 dubna, 2024

Jak účtovat o jednotlivých druzích zásob?

Co je materiál v účetnictví a jak jej účtovat Správné vymezení položek, které se v souladu…

15 dubna, 2024

Změna snížené sazby DPH od 1.1.2024 a důsledky této změny při zúčtování záloh

S účinností od 1.1.2024 došlo zákonem č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací…

12 dubna, 2024

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy