Účetnictví / Účetnictví / Vše, co potřebujete vědět o Money S3/Vedení podvojného účetnictví: co to je, kdo ho musí vést a jaké má povinnosti
Propojte své účetnictví s podnikáním
Přidejte se k 20 000 uživatelům.
Vyzkoušet zdarma

Vedení podvojného účetnictví: co to je, kdo ho musí vést a jaké má povinnosti

Vedení podvojného účetnictví: co to je, kdo ho musí vést a jaké má povinnosti
Seyfor, a. s.
09. 09. 2021
Doba čtení4 minuty čtení
Líbilo se26
Vedení podvojného účetnictví: co to je, kdo ho musí vést a jaké má povinnosti

Obsah

    Podvojné účetnictví je starší, ale stále velmi rozšířený výraz pro „účetnictví“. Používá se jako protiklad dřívějšího jednoduchého účetnictví, kterému se dnes říká „daňová evidence“. V podvojném účetnictví je každá položka zachycená na dvou účtech – na jedné straně jako „Má dáti“ a na druhé straně „Dal“. Poradíme vám, jak se vede podvojné účetnictví a kdo má povinnost ho vést.

    Kdo vede podvojné účetnictví

    Podvojné účetnictví je povinné především pro právnické osoby – v podnikání se jedná zejména o společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti. Fyzické osoby a OSVČ vedou účetnictví hlavně v případě, že za předcházející kalendářní rok jejich obrat přesáhl 25 milionů Kč. Povinnost dále platí pro soukromé osoby, které jsou zapsané v obchodním rejstříku.

    Kromě toho musí podle zákona č. 563/1991 Sb. vést účetnictví také například svěřenské a investiční fondy, družstva, společenství vlastníků bytových jednotek, nestátní neziskové organizace (kromě výjimek) a organizační složky státu jako obce, kraje či vysoké školy.

    Podvojné účetnictví ale OSVČ mohou vést dobrovolně, i když jim to neukládá zákon. Pro některé podnikatele to totiž může být přehlednější způsob evidence.

    Jak funguje podvojné účetnictví

    V účetnictví se všechny položky zapisují takzvaným podvojným způsobem. Používají se dva účty – „Má dáti“ na levé straně (MD) a „Dal“ (D) na straně pravé. Každá položka na jednom z těchto účtů je spárovaná s údajem na druhém účtu.

    Koupíte například od dodavatele materiály. V účetnictví na straně Má dáti bude to, co vy získáte – v tomto případě materiál. Na straně Dal pak bude to, co musíte dát vy. V tomto případě to bude úhrada, například výdajový pokladní doklad či stržení peněz z účtu. Pokud naopak od vás někdo koupí zboží, na straně Má dáti budete mít příjmový pokladní doklad a na straně Dal bude zboží, které jste prodali.

    U každé položky musíte uvést, o jaký účet se jedná. V účetnictví má každý účet svoje číslo – například účet mzdové náklady je 521, tržby za zboží 604 a výnosy z úroků 662. Položky dále zpravidla mají slovní popis, částku, případně datum, IČ firmy a identifikační kód dokladu.

    Vyzkoušejte si zdarma účetní program Money S3
    S ním můžete snadno vést účetnictví, daňovou evidenci, vystavovat faktury a evidovat sklad pro kamenný i online prodej.
    Money S3

    Samotné účetnictví vedete prostřednictvím následujících dokumentů:

    • účetní deník s účetními zápisy v chronologickém pořadí,
    • hlavní knihu s účetními zápisy ve věcném, neboli systematickém pořadí,
    • knihu analytických účtů, které slouží k detailnímu rozdělení tzv. syntetických účtů,
    • a knihu podrozvahových účtů, v níž najdete například zástavní práva.

    V těchto knihách primárně sledujete stav a pohyb:

    • aktiv (majetku firmy),
    • pasiv (vlastní kapitál a pohledávky firmy),
    • nákladů a výnosů
    • a výsledek hospodaření.

    TIP: Přečtěte si vše o základech účetnictví.

    V Money S3 pohodlně zvládnete podvojné účetnictví i daňovou evidenci.

    Daňová evidence a výdaje paušálem

    Daňovou evidenci vedou hlavně živnostníci a podnikatelé, na které se nevztahuje povinnost mít účetnictví. Daňové evidenci se dříve říkalo „jednoduché účetnictví“ (nyní se tento termín oficiálně používá pro způsob, kterým vedou své účetnictví spolky). Stačí vám v něm přehled o příjmech a výdajích v peněžním deníku a kniha pohledávek a závazků. Daňovou evidenci každý rok vykážete v daňovém přiznání.

    Ještě jednodušší variantou pro OSVČ je ale vedení výdajů formou paušálu. V takovém případě evidujete hlavně doklady o svých příjmech (např. faktury), které ovlivňují výpočet základu daně.

    Přečtete si na našem blogu detailní článek o tom, jak funguje daňová evidence, jaké další knihy můžete v daňové evidenci využít a jak vést daňovou evidenci i zdarma.

    Jakou formu musí mít podvojné účetnictví

    Zatímco daňovou evidenci jde vést i v excelové tabulce, u podvojného účetnictví doručujeme zvolit specializovaný účetní program a program na vedení podvojného účetnictví. V něm najdete přehledně všechny knihy a přehledy, vytisknete si jednotlivé sestavy, a pokud narazíte na chybu, snadno ji dohledáte a opravíte.

    Účetní software navíc zpravidla nabízí celou řadu dalších funkcí, kterými pokryjete další části firemní administrativy jako třeba:

    Vyzkoušejte si zdarma kompletní a přehledné vedení podvojného účetnictví i daňovou evidenci v Money S3. Pokud vás zajímají další informace, zavolejte nám na bezplatnou linku 549 522 511 nebo napište na obchod@money.cz.

    Byly informace v článku užitečné?

    Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.

    Ano
    Ne
    Vyzkoušejte si účetní program Money S3

    Vyzkoušejte si účetní program
    Money S3

    Zdarma a se všemi funkcemi

    Propojte své účetnictví s podnikáním
    Přidejte se k 20 000 uživatelům.
    Vyzkoušet zdarma
    Zavřít reklamu
    Propojte své účetnictví s podnikáním
    Přidejte se k 20 000 uživatelům.