Každý živnostník má na výběr ze čtyř způsobů hospodaření a evidence dokladů. Jsou to:
I když se některé z nich týkají primárně daní, všechny mají velký dopad na to, se kterými doklady pracujete. A kolik administrativy vás čeká.
Nejjednodušší variantou je paušální daň. V tomto případě odvádíte státu každý měsíc stejnou částku, která zahrnuje:
Nic víc už neřešíte. Žádnou administrativu ani daňové přiznání. Musíte jen evidovat vydané faktury, abyste je mohli předložit při kontrole z finančního úřadu.
Pokud využíváte výdajový paušál, musíte podávat přiznání k dani z příjmů a také přehled o příjmech a výdajích. V daňovém přiznání však neuplatňujete skutečné výdaje, ale paušální hodnotu, která se odvíjí od typu vaší živnosti.
Můžete si přitom odečíst 30–80 % z příjmů.
Také v tomto případě evidujete pouze vydané faktury. Vyplatí se ale sledovat i výdaje, abyste věděli, zda se vám výdajový paušál opravdu vyplatí.
Daňová evidence je nástupce dřívějšího jednoduchého účetnictví. Vyplatí se, když jsou vaše skutečné výdaje vyšší než příslušný paušál. Uplatňujete je totiž v daňovém přiznání.
Musíte ale evidovat:
Zdaleka nejkomplexnější variantou je účetnictví. Kromě výše uvedených údajů v něm zaznamenáváte také výnosy a náklady, díky kterým získáte lepší obrázek o svém podnikání. A ověříte si, jestli je opravdu ziskové.
Musíte ale počítat s rozsáhlejší a složitější administrativou. Obvykle se proto neobejdete bez služeb profesionálního účetního. Ať už interního, nebo externího.
Účetnictví můžete vést dobrovolně na základě svého rozhodnutí, nebo povinně – pokud splníte předepsané podmínky.
Dobrovolně se k němu mohou přihlásit fyzické osoby, které mají obrat do 25 milionů za rok.
Povinné je pro fyzické osoby, které splní alespoň jednu z následujících podmínek:
Ovšem pozor, tyto podmínky se brzy změní. Podle chystané novely zákona o účetnictví, která má platit od 1. ledna 2025, bude účetnictví dobrovolné u všech fyzických osob bez ohledu na obrat.
Dál ale bude povinné pro právnické osoby. Tedy pro:
Pamatujte přitom, že jakmile se stanete účetní jednotkou, musíte účetnictví vést nejméně 5 let.
Jako neplátci DPH máte při vedení účetnictví méně povinností než plátci. Neřešíte totiž administrativu, která souvisí s daní z přidané hodnoty. Přesto musíte:
U plátců DPH se ke zmíněným povinnostem přidávají ještě další – spojené s daní z přidané hodnoty. Musíte tedy:
Faktury navíc musí obsahovat vaše DIČ a další údaje týkající se DPH.
Abyste se v účetnictví lépe orientovali a zjistili, jestli pro vás má smysl, potřebujete znát základní principy. Tím hlavním je podvojné zapisování položek. Používají se v něm účty:
Každá položka na jednom účtu musí být spárovaná s položkou na účtu druhém.
Seznam všech účetních záznamů vedete pomocí účetního deníku. V něm u každé položky uvádíte:
Jakmile vedete účetnictví, stáváte se účetní jednotkou. Ty jsou:
Vaše povinnosti se odvíjejí od toho, do které kategorie patříte.
Pokud budete vést účetnictví, setkáte se také s pojmem účetní období. Označuje vždy 12 po sobě jdoucích měsíců. Na jeho konci sestavujete účetní závěrku, která obsahuje minimálně:
Účetní období přitom může začínat (a končit) třeba uprostřed kalendářního roku. Startuje totiž měsícem, ve kterém začnete vést účetnictví.
V účetnictví potřebujete vést několik knih, do kterých zaznamenáváte účetní doklady (například faktury). Mezi tyto knihy patří:
Pomocí těchto knih sledujete hospodaření firmy a jeho výsledky.
S vedením účetnictví je spojená řada dokumentů a povinností. Abyste si s nimi poradili správně a bez chyb, potřebujete se v této oblasti výborně orientovat. Nebo si najít účetního, který vám se vším pomůže.
Je jen na vás, jestli ho zaměstnáte na plný úvazek, nebo zvolíte externího specialistu. Vždy ale hledejte takového, na kterého se můžete spolehnout. Proto si vždy zjistěte:
Důležité také je s účetním dobře komunikovat. Proto byste si měli naplánovat pravidelné schůzky, na kterých proberete aktuální finanční situaci podniku a předáte účetnímu potřebné materiály.
Aby bylo vedení účetnictví co nejjednodušší, potřebujete dobrý účetní program. Takový, jako je Money S3. Obsahuje všechny potřebné funkce, zautomatizuje řadu rutinních úkonů, a navíc si sami vyberete moduly, které chcete využívat.
Díky tomu se přizpůsobí vašemu podnikání. A neplatíte za funkce, které nepotřebujete.
Už v základní verzi obsahuje modul Podvojné účetnictví. Usnadní vám tak vedení hospodářství a pohlídá, aby v účetních dokladech nic nechybělo.
Pokud máte externího účetního, vyplatí se přidat také modul Účetní centrála a účetní klient. Díky němu můžete posílat všechny doklady rovnou z Money S3.
Ušetříte si tak čas i práci s ručním stahováním a odesíláním dokladů.
Všechno si navíc vyzkoušíte zdarma. Stačí si program stáhnout ve verzi Start. Můžete ho používat po neomezeně dlouhou dobu, limitováni jste pouze počtem vystavených dokladů.
Vymezení majetkových cenných papírů a podílů Majetkové cenné papíry, které se nacházejí v rozvaze na straně…
Money Správa dat Zálohu agendy, která vznikla ve verzi 24.950 na oficiálně nepodporovaných jazykových mutacích…
Vymezení dluhových cenných papírů Dluhový cenný papír představuje úvěrový vztah, v němž se dlužník (emitent) zavazuje…
Výhodou je, že účetním se můžete stát kdykoliv. Existuje totiž řada kurzů, které vám s…
Co je jednoduché účetnictví Jednoduché účetnictví výrazně snižuje vaše povinnosti v porovnání s běžným (dříve…
Na úvod upozorňujeme, že verze 24.950 je poslední aktualizace, kterou si mohou stáhnout uživatelé s…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy