Konkrétní podmínky pro vedení účetnictví neziskových organizací závisí na:
Občanský zákoník pracuje s několika formami neziskových organizací. Jsou to:
Každý podnikatel si na startu své činnosti musí ujasnit, jestli povede daňovou evidenci, nebo účetnictví. Jejich požadavky se totiž liší.
U neziskových organizací je to ale složitější – vedení daňové evidence se jich netýká. Od roku 2016 vedou buď:
Vedení jednoduchého účetnictví je pro neziskové organizace snazší. Nemusí totiž zapisovat účetní položky podvojně – tedy ve sloupcích Má dáti a Dal. Stačí jen evidence příjmů a výdajů podobně jako v daňové evidenci.
Zároveň však musí vést:
Dále platí, že do peněžního deníku zapisujete:
Účetní knihy uzavíráte vždy za daný kalendářní rok. A do 6 měsíců od ukončení účetního období musíte sestavit účetní závěrku, která obsahuje:
Jednoduché účetnictví nemůže vést každá neziskovka. Tuto možnost mají pouze spolky s:
Pokud neziskovky uvedené limity překonají, čeká je vedení podvojného účetnictví. Postup je podobný jako v případě společností s ručením omezeným a dalších podniků. Je tu však jeden zásadní rozdíl – neziskové organizace musejí důsledně oddělovat příjmy a výdaje z hlavní činnosti od těch, které souvisí s činností vedlejší.
Platí přitom, že:
Neziskové organizace se musejí držet také všech běžných zásad účetnictví.
Znamená to, že:
Samozřejmě také platí, že ke každému účetnímu zápisu musí existovat odpovídající doklad. A že účetní knihy a doklady musíte archivovat po dobu stanovenou zákonem.
S vedením účetnictví v neziskových organizací je spojená řada účetních operací, které jsou podobné jako u běžných firem. Mezi ty nejčastější patří:
Kromě obecně platných zásad a obvyklých účetních operací musíte u neziskovek počítat také s účetními položkami, se kterými se běžné firmy tak často nesetkávají. Pravidelně budete zaúčtovávat:
Pro čerpání dotací navíc potřebujete splnit zadané podmínky, které se mohou týkat i vedení účetnictví či reportingu.
Neziskové organizace podávají také daňové přiznání. A to, když mají příjmy, které:
Pokud má neziskovka pouze příjmy, které nejsou předmětem daně, přiznání podávat nemusí. Mezi takové příjmy patří například dotace.
I nezisková organizace může dosáhnout zisku. V takovém případě sice může požádat o osvobození od daně, ale musí splnit dvě podmínky:
Kromě toho mají neziskovky povinnost každý rok sestavovat a zveřejňovat výroční zprávu nebo dodržovat předpisy týkající se veřejných sbírek, dotací a grantů.
Ať už se vaší neziskovky týká jednoduché, nebo podvojné účetnictví, musíte počítat s řadou specifik. Proto je potřeba, aby účetnictví vedl člověk s patřičným vzděláním a znalostmi. Ideálně účetní, který se v oblasti neziskovek už nějakou dobu pohybuje.
Jestli vsadíte na interního nebo externího specialistu, je ale jen na vás. Oba přístupy totiž mají své výhody i nevýhody. Podrobněji je srovnáváme v následující tabulce:
výhody | nevýhody | |
interní účetní |
|
|
externí účetní |
|
|
Zvažte tedy plusy a minusy, které interní a externí vedení účetnictví přináší právě vaší neziskovce. A podle toho si zvolte variantu, která je pro vás výhodnější.
Vedení účetnictví i jednotlivé účetní operace vám výrazně usnadní také kvalitní účetní program. Podle toho, jestli vedete jednoduché nebo podvojné účetnictví, hledejte:
A proč se vám takový software vyplatí?
Nejen, že pohlídá, abyste v dokladech nic neopomněli, ale díky automatizaci účetnictví vyplní řadu údajů sám. Ušetří vám tak spoustu času. A navíc se nemusíte bát chyb, které vznikají při přepisování údajů.
Například účetní program Money S3 za vás předvyplní údaje v peněžním deníku a zkontroluje, že jsou v pořádku. Veškeré doklady přitom evidujete elektronicky, vyhnete se tak zbytečnému papírování. A co je nejlepší – neziskové organizace získají Money S3 s 50% slevou!
Nezapomeňte také, že se vám musí s programem dobře pracovat. A že si musí poradit se všemi specifiky účetnictví pro neziskovky.
Proto si ho vždy nejdřív vyzkoušejte. Ať máte jistotu, že nesáhnete vedle.
Přehledné ovládání, funkce, které vyhovují různým typům neziskovek, a automatizaci úkonů nabízí i Money S3. Vyzkoušejte si ho zdarma. Program ve verzi Start můžete používat po neomezeně dlouhou dobu, limitováni jste pouze počtem vystavených dokladů.
Účtování dlouhodobého dluhopisu s kupónem Účtování dlouhodobého dluhopisu z pohledu dlužníka Emise dluhopisu se zaúčtuje,…
Obsah důležitější než forma Nový zákon o účetnictví klade větší důraz na obsah účetních operací…
Důležité informace na úvod V první řadě upozorňujeme, že verze 25.000 je dostupná pouze pro…
Money Možnosti a nastavení Jsou k dispozici Připravené seznamy potřebné pro založení roku 2025. V…
Účtová třída 0 Účtování finančního leasingu Finanční leasing představuje jednu z forem pořízení dlouhodobého hmotného majetku.…
V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy