Konkrétní podmínky pro vedení účetnictví neziskových organizací závisí na:
Občanský zákoník pracuje s několika formami neziskových organizací. Jsou to:
Každý podnikatel si na startu své činnosti musí ujasnit, jestli povede daňovou evidenci, nebo účetnictví. Jejich požadavky se totiž liší.
U neziskových organizací je to ale složitější – vedení daňové evidence se jich netýká. Vedou:
Vedení jednoduchého účetnictví je pro neziskové organizace snazší. Nemusí totiž zapisovat účetní položky podvojně – tedy ve sloupcích Má dáti a Dal. Stačí jen evidence příjmů a výdajů podobně jako v daňové evidenci.
Zároveň však musí vést:
Dále platí, že do peněžního deníku zapisujete:
Účetní knihy uzavíráte vždy za daný kalendářní rok. A do 6 měsíců od ukončení účetního období musíte sestavit účetní závěrku, která obsahuje:
Jednoduché účetnictví nemůže vést každá neziskovka. Tuto možnost mají pouze spolky s:
Pokud neziskovky uvedené limity překonají, čeká je vedení podvojného účetnictví v plném nebo zjednodušeném rozsahu. Postup je podobný jako v případě společností s ručením omezeným a dalších podniků. Je tu však jeden zásadní rozdíl – neziskové organizace musejí důsledně oddělovat příjmy a výdaje z hlavní činnosti od těch, které souvisí s činností vedlejší.
Platí přitom, že:
Neziskové organizace se musí držet také všech běžných zásad účetnictví.
Znamená to, že:
Samozřejmě také platí, že ke každému účetnímu zápisu musí existovat odpovídající doklad. A že účetní knihy a doklady musíte archivovat po dobu stanovenou zákonem.
S vedením účetnictví v neziskových organizací je spojená řada účetních operací, které jsou podobné jako u běžných firem. Mezi ty nejčastější patří:
Kromě obecně platných zásad a obvyklých účetních operací musíte u neziskovek počítat také s účetními položkami, se kterými se běžné firmy tak často nesetkávají. Pravidelně budete zaúčtovávat:
Pro čerpání dotací navíc potřebujete splnit zadané podmínky, které se mohou týkat i vedení účetnictví či reportingu.
Neziskové organizace podávají také daňové přiznání. A to, když mají příjmy, které:
Pokud má neziskovka pouze příjmy, které nejsou předmětem daně, přiznání podávat nemusí. Mezi takové příjmy patří například dotace.
I nezisková organizace může dosáhnout zisku. V takovém případě sice může požádat o osvobození od daně, ale musí splnit dvě podmínky:
Kromě toho mají neziskovky povinnost každý rok sestavovat a zveřejňovat výroční zprávu nebo dodržovat předpisy týkající se veřejných sbírek, dotací a grantů.
Ať už se vaší neziskovky týká jednoduché, nebo podvojné účetnictví, musíte počítat s řadou specifik. Proto je potřeba, aby účetnictví vedl člověk s patřičným vzděláním a znalostmi. Ideálně účetní, který se v oblasti neziskovek už nějakou dobu pohybuje.
Jestli vsadíte na interního nebo externího specialistu, je ale jen na vás. Oba přístupy totiž mají své výhody i nevýhody. Podrobněji je srovnáváme v následující tabulce:
výhody | nevýhody | |
interní účetní |
|
|
externí účetní |
|
|
Zvažte tedy plusy a mínusy, které interní a externí vedení účetnictví přináší právě vaší neziskovce. A podle toho si zvolte variantu, která je pro vás výhodnější.
Vedení účetnictví i jednotlivé účetní operace vám výrazně usnadní také kvalitní účetní program. Podle toho, jestli vedete jednoduché nebo podvojné účetnictví, hledejte:
A proč se vám takový software vyplatí?
Nejen, že pohlídá, abyste v dokladech nic neopomněli, ale díky automatizaci účetnictví vyplní řadu údajů sám. Ušetří vám tak spoustu času. A navíc se nemusíte bát chyb, které vznikají při přepisování údajů.
Například účetní program Money S3 za vás předvyplní údaje v peněžním deníku a zkontroluje, že jsou v pořádku. Veškeré doklady přitom evidujete elektronicky, vyhnete se tak zbytečnému papírování.
Slevu na vybrané komplety programu Money S3 mohou s 50% slevou pořídit všechny neziskové a příspěvkové organizace, nadace a jiné nevýdělečné organizace. Při nákupu stačí, když předložíte dokument dokládající, že vaše společnost je neziskovka. Může to být registrace neziskové organizace nebo výpis z obchodního rejstříku.
Zvýhodněná částka dle ceníku se platí za každou uživatelskou licenci, tedy za každý počítač, na kterém máte program nainstalovaný, nebo za online přístup k programu. Zákaznickou podporu máte první rok zdarma.
Nezapomeňte také, že se vám musí s programem dobře pracovat. A že si musí poradit se všemi specifiky účetnictví pro neziskovky.
Proto si ho vždy nejdřív vyzkoušejte. Ať máte jistotu, že nesáhnete vedle.
Přehledné ovládání, funkce, které vyhovují různým typům neziskovek, a automatizaci úkonů nabízí i Money S3. Vyzkoušejte si ho zdarma. Program ve verzi Start můžete používat po neomezeně dlouhou dobu, limitováni jste pouze počtem vystavených dokladů.
Rok 2025: Vše, co potřebujete vědět Připravili jsme pro vás speciální stránku www.money.cz/navod/novyrok, kde najdete…
Money Money Dnes V současné době musí podnikatelé sledovat svůj obrat za období dvanácti po sobě jdoucích…
Plnou dovolenou myslíme základní nárok na dovolenou, který stanovuje zákoník práce. Zaměstnanec v soukromém sektoru má nárok…
Kdy dělat fyzickou inventuru skladu Fyzickou inventuru by měl každý podnik provádět pravidelně, alespoň jednou…
Chybné účtování o nákladech či výnosech mohlo být způsobeno tím, že v minulosti bylo účtováno v nesprávné…
Poskytnutí reklamních darů patří mezi bezúplatná plnění, jeho podstatou je převod vlastnického práva bezúplatně. Tímto…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy