Obsah
Peněžní deník je součástí daňové evidence a zapisují se do něj veškeré příjmy a výdaje. Vést ho můžete na papíře, v Excelu nebo v účetním programu. Poradíme vám, co v něm musí být a jak ho správně vyplňovat. Dozvíte se také, kdy ho není potřeba vyplňovat a kdy naopak musíte vést účetnictví.
Do peněžního deníku zaznamenáte příjmy a výdaje
Peněžnímu deníku se někdy říká „evidence příjmů a výdajů“. Je jednou z knih daňové evidence. Do peněžního deníku se zapisují veškeré finanční pohyby související s podnikatelskou činností.
Jedná se o bankovní i hotovostní transakce, mezi něž patří:
- příjmové doklady z pokladny,
- přijaté a vydané faktury,
- interní doklady
- nebo výpisy z bankovního účtu.
Deník vedete po účetních obdobích. Je důležité, abyste v něm rozlišovali položky, které ovlivňují základ daně. Ty se někdy nazývají jako „příjmy a výdaje daňově účinné“. Na ně potřebujete patřičný doklad (například vystavenou fakturu).
Tyto doklady musíte archivovat. Pokud nejste plátce DPH, tak 3 roky, plátci DPH 10 let.
Kdy stačí peněžní deník a kdy musíte vést účetnictví
Peněžní deník je součástí povinné daňové evidence, které se dříve se říkalo „jednoduché účetnictví“. Týká se především OSVČ s ročním obratem pod 25 milionů Kč. Pokud máte vyšší obrat, jste registrováni v obchodním rejstříku, případně máte s.r.o. nebo a.s., musíte podle zákona vést účetnictví.
Pokud si jako OSVČ vedete výdaje paušálem, tak si je do evidence zaznamenávat nemusíte. V takovém případě stačí přehled o příjmech, které ovlivňují výpočet daně.
Co vyplníte do peněžního deníku
Peněžní deník se skládá ze záznamů o jednotlivých transakcích. Každý záznam by měl mít:
- datum,
- číslo dokladu,
- popis transakce (nákup zboží, vklad tržby na účet, úhrada faktury atp.),
- označení, zdali jde o příjem či výdaj,
- označení, jestli jde o daňový nebo nedaňový příjem/výdaj,
- a výši dané transakce.
Pokud jste plátce DPH, uveďte také záznam o přijaté a zaplacené DPH.
Jednotlivé záznamy můžete dále upřesnit a rozdělit detailněji pomocí zkratek. V praxi se používá například:
- PPD – příjmový pokladní doklad,
- VPD – výdajový pokladní doklad,
- FP – přijatá faktura,
- FV – vydaná faktura,
- ID – interní doklady

Jakou má mít peněžní deník formu
Zákon nepředepisuje, jakou má mít daňová evidence formu. Peněžní deník tak můžete vést v papírové formě, pokud máte opravdu malé množství příjmů a výdajů. Když máte více záznamů, doporučujeme použít tabulkový procesor (Excel, Calc nebo Google Sheets) nebo účetní software.
TIP: Přečtěte si detailní článek, jak vést daňovou evidenci včetně peněžního deníkuPeněžní deník si snadno vyplníte i v účetním software
Daňovou evidenci včetně peněžního deníku, knihy pohledávek a závazků a evidence majetku lze pohodlně vést i v účetním softwaru. Největší výhodou je, že program za vás kontroluje správnost údajů a vygeneruje vám podklady k daňovému přiznání.
Účetní programy jako Money S3 navíc dokáží pokrýt další firemní administrativu:
- software pro skladové hospodářství,
- knihu jízd,
- software na mzdy a personalistiku,
- software na evidenci kontaktů – adresář,
- program na evidenci majetku,
- a mnoho dalších funkcí.
Vše máte pohodlně na jednom místě v jedné aplikaci.
Byly informace v článku užitečné?
Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.
Sledujte podobné články na naší
Facebookové stránce