Účetnictví / Účetnictví/Zásady vedení účetnictví a jak na to v účetním programu
Novinky a špeky v účetnictví
Nabídka webinářů

Zásady vedení účetnictví a jak na to v účetním programu

Zásady vedení účetnictví a jak na to v účetním programu
Seyfor, a. s.
03. 02. 2023
Doba čtení3 minuty čtení
Líbilo se16
Zásady vedení účetnictví a jak na to v účetním programu

Obsah

    Pokud začínáte podnikat, určitě tušíte, že vás čeká i vedení účetnictví. Seznámíme vás se zásadami vedení účetnictví a ukážeme, jak vám v tom pomůže účetní program.

    Vedení (podvojného) účetnictví se týká především právnických osob.

    Zásady vedení účetnictví

    Při vedení účetnictví musíte dodržovat zásady, které vyplývají ze zákona o účetnictví.

    1. Věrné a poctivé zobrazení

    Informace uvedené v účetnictví musí odpovídat realitě. Tato zásada je nadřazená všem ostatním zásadám.

    2. Nepřetržité trvání účetní jednotky

    V účetnictví se předpokládá, že účetní jednotka (firma) chce existovat i v budoucnu. Jestliže ne, musíte tuto informaci uvést v příloze k účetní závěrce.

    3. Akruální princip

    Účetní případy povinně zaúčtováváte do období, se kterými věcně a časově souvisí.

    4. Zásada bilanční kontinuity

    Konečný stav účtu starého účetního období (k 31. prosinci) a počáteční stav účtu nového účetního období (k 1. lednu) na sebe navazují.

    5. Stálost účetních metod

    Aby se dala data porovnat, musíte používat stále stejné účetní metody. Pokud byste je chtěli změnit, je to možné jen při změně předmětu podnikání nebo z důvodu zpřesnění informací v účetní závěrce.

    6. Zásada periodicity

    Výsledek hospodaření zjišťujete pravidelně – jednou za hospodářský či kalendářní rok.

    7. Zásada kompenzace

    Účetní jednotky mají povinnost uvádět v účetnictví aktiva a pasiva, náklady a výnosy samostatně bez jejich vzájemného zúčtování (kompenzace). Výjimky z této zásady stanovuje vyhláška k účetnictví. Jednou z nich jsou například dobropisy.

    8. Zásada opatrnosti

    Nepodhodnocujte majetek a nepodhodnocujte závazky.

    Nejdůležitější zásadou je zásada věrného a poctivého zachycení údajů.

    Dodržovat všechny zásady není snadné, proto mnohé firmy svěřují účetnictví externímu účetnímu. Na začátku spolupráce podepisují smlouvu o vedení účetnictví. Ta obsahuje:

    • identifikační údaje klienta a účetní,
    • vymezení domluvených činností
    • a sjednanou odměnu.

    Smlouvu o vedení účetnictví můžete uzavřít na dobu určitou, nebo neurčitou.

    Usnadněte si práci díky našim účetním a daňovým novinkám

    Zadejte váš e-mail a naše účetní a daňové tipy i aktuální dění ze světa Money vám budou chodit přímo do e-mailu. info

    Odesláním souhlasíte s našimi zásadami pro zpracování osobních údajů.

    Vedení účetnictví v účetním programu

    Z filmů pro pamětníky si možná pamatujete účetní, kteří pečlivě vypisovali údaje do účetních knih. S ničím takovým se už dnes nesetkáte, všichni profesionální účetní vedou účetnictví pro s. r. o. nebo OSVČ v programu na podvojné účetnictví.

    Jedním z osvědčených je program na účetnictví Money S3. Vedete v něm účetní deník, předkontace a účtové osnovy. Účetní stav pohledávek a závazků zkontrolujete pomocí sestavy salda. V programu také snadno zpracujete účetní závěrku a veškeré související dokumenty.

    Money S3 je vhodné pro menší a střední firmy či živnostníky, kteří chtějí mít vše v jednom softwaru, tedy nejen fakturaci a účetnictví, ale i mzdy, sklad, adresář, knihu jízd, propojení s e-shopem a další agendy.

    Účetní program funguje na principu modulů. Vyberete si jen ty, které skutečně využijete. Výhodou je, že si Money S3 zdarma vyzkoušíte. Nejste omezení zkušební dobou, ale počtem dokladů. Jakmile dosáhnete limitu, rozhodnete se, jestli přejdete na placenou verzi.

    Kdo nemusí vést účetnictví

    Možná vás překvapí, že v některých případech účetnictví vůbec vést nemusíte. Pokud jste OSVČ, místo účetnictví:

    • vedete daňovou evidenci,
    • uplatňujete paušální výdaje (tj. výdaje procentem z příjmů),
    • nebo jste v režimu paušální daně.

    Hlavní rozdíl mezi daňovou evidencí a účetnictvím spočívá ve způsobu vykazování. Účetnictví je náročnější a zpravidla ho vedou jen ti, kdo to mají ze zákona povinné.

    S vedením daňové evidence vám pomůže specializovaný program na daňovou evidenci.

    Byly informace v článku užitečné?

    Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.

    Ano
    Ne
    Vyzkoušejte si účetní program Money S3

    Vyzkoušejte si účetní program
    Money S3

    Zdarma a se všemi funkcemi

    Aktuální webináře
    Dlouhodobý majetek v účetnictví a dani z příjmů
    14. 09. 2023
    Roční zúčtování záloh za rok 2022 a novinky 2023
    záznam
    Účetní uzávěrka/závěrka a inventarizace účtů
    záznam
    Všechny webináře
    Zavřít reklamu
    Novinky a špeky v účetnictví