Úvod / Návody / Změny v evidenci DPP (dohod o provedení práce) od 1.7.2024
Napojte se
Nový katalog s doplňky k Money S3
Prozkoumat

Změny v evidenci DPP (dohod o provedení práce) od 1.7.2024

    Zaměstnavatel má nově povinnost každý měsíc sdělovat seznam všech zaměstnanců na DPP včetně výše všech jejich příjmů, tj. i příjmů, ze kterých se neodvádí pojistné na sociální zabezpečení, a to prostřednictvím nového předepsaného tiskopisu „Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce“ (dále jen „Výkaz příjmů DPP“), vždy do 20. dne následujícího měsíce, poprvé za měsíc červenec 2024 do 20. 8. 2024.

     Rovněž je zaměstnavatel povinen elektronicky ohlásit nástup zaměstnance na DPP do zaměstnání a skončení zaměstnání v termínu do 20. dne následujícího měsíce, a to prostřednictvím předepsaného tiskopisu „Výkaz příjmů DPP“ – spolu s příjmy, tzn., že nejpozději do 20. 8. 2024 přihlásí zaměstnance, kteří nastoupili před 1. 7. 2024, a jejich DPP trvá i po tomto datu (v červenci 2024) a kteří nebyli dosud přihlášeni do evidence, neboť jim nevznikla účast na pojištění (tj. s prvním podáním Výkazu DPP).

     U zaměstnanců na DPP již nemá zaměstnavatel povinnost zasílat tiskopis „Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání)“, zůstává však možnost použít i tento současný tiskopis „Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání)“ pro oznámení nástupu/skončení, jako tomu bylo doposud. To znamená, že záleží na zaměstnavateli, který tiskopis bude chtít pro nahlášení nástupu / skončení využívat.

     Zaměstnavatel, který bude zaměstnávat zaměstnance vykonávající pracovní činnost na základě dohod o provedení práce, bude měsíčně podávat dva tiskopisy – „Přehled o výši pojistného(ten podávají standardně všichni zaměstnavatelé) a tzv. „Výkaz příjmů DPP“ (zde se jedná o novou povinnost).

     Pokud zaměstnavatel v určitém měsíci nezúčtuje svým zaměstnancům žádné příjmy, nemá povinnost podat nulový Přehled o výši pojistného. Co se týče podávání Výkazu DPP, tak tato povinnost se týká všech zaměstnanců na základě dohody o provedení práce, kteří začali pro zaměstnavatele vykonávat práci (nastoupili do zaměstnání); u zaměstnance na DPP bude tedy třeba podávat výkazy za všechny měsíce v období od nástupu do zaměstnání do skončení zaměstnání, a to i za měsíc/e, ve kterých případně byl nulový příjem.

    Řešení v programu Money S3

    Pro vykazování příjmů z dohod o provedení práce včetně nástupu a skončení je v programu Money S3 k dispozici nová sestava „Výkaz příjmů DPP“ (VPDPP). Sestava se nachází v menu Režie / Sociální a dále na seznamu mezd. Sestava je taktéž součástí Hromadného tisku.

    blank

    Typ akce

    • Typ akce = 2 (Nástup na DPP s výkazem příjmů) se nastavuje u zaměstnanců, jejichž „Datum vstupu do zaměstnání“ spadá do vykazovaného kalendářního měsíce. Platí i v případě, že zaměstnání začalo a současně bylo ukončeno v průběhu téhož měsíce.
    • Typ akce = 3 (Skončení DPP s výkazem příjmů) se nastavuje u zaměstnanců, jejichž „Datum ukončení zaměstnání“ spadá do vykazovaného kalendářního měsíce a současně „Datum vstupu do zaměstnání“ nespadá do téhož měsíce.
    • Pokud je v průvodci na první straně zaškrtnutý přepínač „Oprava“ nebo „Storno“, tak se tento Typ akce (oprava nebo storno) nastaví u všech vykazovaných zaměstnanců.
    • V ostatních případech se nastaví Typ akce 1 (Výkaz příjmů DPP).

     

    Z výše uvedeného vyplývá, že v programu Money S3 je možné u zaměstnanců na DPP pro nástup a skončení použít nový tiskopis „Výkaz příjmů DPP. Není nutné používat sestavu „ONZ“ (Oznámení o nástupu do zaměstnání / skončení zaměstnání). Povinnost hlásit změny do 8 kalendářních dnů zůstává jen u běžných pracovních poměrů, nástup a skončení u DPP je možné provádět jen novou tiskovou sestavou a zde je termín vždy do 20. dne následujícího měsíce.

     

    Oprava

    Do průvodce vždy vstupují všichni zaměstnanci na DPP, jejichž časový rozsah zaměstnání spadá do vykazovaného období. Pokud po odeslání výkazu provedete u některého zaměstnance změnu původně chybně vykazaného údaje (datum vstupu do zaměstnání, datum skončení zaměstnání, druh činnosti, výše příjmu, příjmení, jméno, místo narození, státní občanství, pohlaví), tak v průvodci zaškrtněte přepínač „oprava“. U všech zaměstnanců na DPP se nastaví na výkazu Typ akce = 4 (Oprava). Tento režim opravy můžete ponechat u všech zaměstnanců včetně těch, u kterých ke změně nedošlo a provést odeslání výkazu. Ničemu to nevadí. Případně můžete v průvodci vymazat zaměstnance a ponechat pouze ty, u kterých skutečně ke změně došlo.

     

    Storno

    Touto akcí hlásí zaměstnavatel storno daného zaměstnance spolu se všemi evidovanými příjmy za jednotlivá období, tedy za předpokladu, že daný pojistný vztah s druhem činnosti DPP byl již v minulosti přihlášen do evidence ČSSZ, ačkoliv vůbec přihlášen být neměl.

     

    První podání za „červenec 2024“

    Při prvním podání sestavy za měsíc „červenec 2024“ program Money S3 nastavuje Typ akce = „2 Nástup na DPP s výkazem příjmů“ taktéž u zaměstnanců, kteří nastoupili před 1.7.2024 a u kterých po celou dobu zaměstnání doposud nevznikla účast na pojištění (příjem do 10.000 Kč). Důvod je ten, aby tito zaměstnanci byli s pomocí sestavy „Výkaz příjmů DPP“ přihlášeni do evidence a podání s těmito zaměstnanci bylo od ČSSZ přijato. Program Money S3 totiž neví, zda zaměstnavatel tyto zaměstnance již dopředu přihlásil s pomocí ONZ či nikoliv. I v případě, že tak zaměstnavatel již učinil, tak to ničemu nevadí. Podání bude i tak přijato – viz komentář od ČSSZ:

     

    „Pokud bude na e-Podání VPDPP s typem akce 2 (Nástup na DPP s výkazem) uvedeno naprosto shodné datum nástupu do zaměstnání včetně shodného kódu DPP jako na dříve zaslaném e-Podání ONZ s typem akce 1 (Nástup do zaměstnání), bude i takové e-Podání VPDPP s typem akce 2 (Nástup na DPP s výkazem) systémem ČSSZ přijato a následně zpracováno s tím, že k již evidovanému pojistnému vztahu bude automaticky zapsán zaslaný příjem za uvedené období.“

     

    Všeobecné zásady pro vyplňování VPDPP jsou k dispozici zde.

    • Byly tyto informace užitečné?
    • AnoNe

    V případě problémů s Vaším Money S3 kontaktujte prosím naši Zákaznickou podporu, a to buď písemně přímo v Money S3 přes záložku Money / Zákaznická podpora nebo na podpora@money.cz nebo telefonicky na čísle 549 522 503 (pouze pro uživatele se zaplacenou službou Podpora a Aktualizace).

    Napojte se
    Nový katalog s doplňky k Money S3
    Prozkoumat
    Zavřít reklamu
    Napojte se
    Nový katalog s doplňky k Money S3