Solitea, a.s. | 21. 10. 2020
Ačkoliv účetní systém vybíráte teď, budete ho nejspíš používat několik let. Při analýze svých firemních potřeb proto přemýšlejte tímto směrem. Nemusíte to přehánět – bude stačit, když se zamyslíte na 3 roky dopředu.
Pokud máte jen kamenné prodejny, zvažte, zda časem nezřídíte e-shop. Pokud vaše podnikání roste, zvažte, zda časem nebudete potřebovat pokročilé řízení skladu.
Váš účetní systém musí být na potenciální růst připravený, proto je výhodné, pokud je modulární a můžete jej časem rozšiřovat o nové funkce. Stejně tak se hodí, pokud je systém možné napojit na další systémy od jiných dodavatelů, abyste si mohli kdykoliv pořídit specializovaný software a vše propojili a ovládali z jednoho místa.
Otázky, které vám do začátku určitě pomůžou, jsou například:
Díky podobným otázkám si snadno určíte své priority a budete vědět, co od účetního systému očekávat.
Ideální účetní systém vám ulehčí práci a nezahltí vás zbytečnými funkcemi. Není totiž výjimkou, že podnikatel podlehne vábení a přikoupí si do systému funkce, které nakonec nevyužije – a zbytečně za ně platí. Naopak v případě, kdy chce až příliš ušetřit, pořídí jen systém se základními funkcemi a zbytek agendy zpracovává „postaru“ někde na papíře nebo v Excelu. Obojí je špatně.
Menším živnostníkům a firmám obvykle stačí základní verze účetního systému, která nejčastěji obsahuje
Větší podniky pak ocení například
Kromě již zmíněného napojení na systémy třetích stran je dobré, pokud účetní systém můžete propojit také s
Dále se podívejte také na vzájemné propojení jednotlivých agend. Například, pokud zadáte údaje o jednom dodavateli do objednávky, automaticky se vám přepíší do adresáře i na fakturu.
Nezapomínejte ani na použitelnost. Kvalitní účetní systém je jednoduchý, přehledný a uživatelsky přívětivý. Ze zkušenosti víme, že v přehledném systému podnikatel zvládne 80 až 90 % účetní práce sám, aniž by musel neustále běhat za svou účetní.
Jakmile máte na papíře funkce a požadavky, seřaďte si je podle priorit. První může být příjemné uživatelské prostředí a poslední například cena. S daným žebříčkem pak ohodnoťte jednotlivé dodavatele a oznámkujte si jednotlivé body jako ve škole. Toho dodavatele, který vám vyjde nejhůře, automaticky vyřaďte a pokud to půjde, vyberte finální 2–3 kandidáty.
Ve finále pak:
Většina velkých vývojářů nabízí jednu ze tří druhů demoverzí.
I když by cena u výběru účetního softwaru neměla být rozhodujícím faktorem, určitě si stanovte cenový strop. Jakmile se rozhodujete mezi posledními dvěma favority, prověřte, kolik vás bude stát, pokud si systém rozšíříte o další funkce a moduly. Důležitou součástí ceny je také provoz a údržba systému. Ověřte si proto, kolik stojí:
Pamatujte, že u licencí je lepší, pokud platíte za počet současně přihlášených uživatelů, než za počet instalací. Software si pak nainstalujete klidně na všechna zařízení ve firmě a kromě účetních do nich nahlédne třeba i personalista nebo jednatel, pokud v daném čase nepřekročíte počet přihlášení.
Zajímejte se také o dostupnost zákaznické podpory a učební materiály jako nápovědu nebo videonávody. Vždycky je lepší, když si případný zásek můžete vyřešit sami, než když musíte shánět operátory na zákaznické lince.
30. 10. 2020
Témata: Podnikání, Účetnictví, Účetnictví
DPH Daň z příjmu Majetkové daně Daň z nemovitosti Daňové přiznání Sociální a zdravotní pojištění