Podnikání / Zpravodajství/[Březen 2025] Ruční výběr klíčových událostí pro malé a střední firmy
Propojte své účetnictví s podnikáním
Přidejte se k 20 000 uživatelům.
Vyzkoušet zdarma

[Březen 2025] Ruční výběr klíčových událostí pro malé a střední firmy

[Březen 2025] Ruční výběr klíčových událostí pro malé a střední firmy
Seyfor, a. s.
Dnes
Doba čtení4 minuty čtení
Líbilo se0
[Březen 2025] Ruční výběr klíčových událostí pro malé a střední firmy

Obsah

    Zaměstnancům se prodlouží zkušební doba a zkrátí výpovědní lhůta, firmy budou muset hlásit počet zaměstnanců kvůli koncesionářským poplatkům a e-shopům se na začátku letošního roku daří. To jsou některé novinky, které přinesl poslední měsíc. Podívejte se na ně.

    Zkušební doba se prodlouží, výpovědní lhůta zkrátí

    Poslanci schválili takzvanou flexinovelu zákoníku práce, která přináší řadu změn do pracovního života zaměstnanců. Maximální zkušební doba u běžných pracovníků se prodlužuje ze 3 měsíců na 4 a u manažerských pozic z 6 na 8 měsíců. Naopak výpovědní dobu novela zkracuje. Informuje o tom server Podnikatel.cz.

    Nově se začátek dvouměsíční výpovědní doby bude počítat ode dne doručení výpovědi druhé straně. V současnosti platí, že výpovědní doba začíná běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi. Jak uvádí Měšec.cz, pozměňovací návrh, díky kterému by mohly firmy propouštět zaměstnance bez udání důvodu, ale s dvojnásobným odstupným, přes poslance neprošel. Změny by měly platit od ledna 2026.

    Firmy musí České televizi oznámit počet zaměstnanců

    Poslanecká sněmovna schválila změny v oblasti koncesionářských poplatků. Kromě zvýšení poplatků a rozšíření množství zařízení, ze kterých se poplatky platí, se mění i způsob výpočtu poplatků pro firmy a OSVČ, informuje Forbes. Podnikatelé budou nově platit koncesionářské poplatky nikoli dle množství zařízení, ale podle počtu zaměstnanců. Do 24 zaměstnanců nebude nutné poplatky platit.

    Se změnou způsobu placení poplatku bude spojena povinnost oznámit provozovateli vysílání (České televizi a Českému rozhlasu) nebo pověřené osobě (České poště) počet zaměstnanců. Oznámení budou podávat pouze podnikatelé, kteří mají 25 zaměstnanců a více. Přesné sazby poplatků přináší například web Podnikatel.cz. O novele se bude ještě jednat a dříve než v květnu tedy platit nezačne.

    Českým e-shopům se na začátku roku výrazně dařilo

    Začátek roku přinesl českým e-shopům meziročně výrazně vyšší průměrné útraty zákazníků za zboží. Průměrná hodnota nákupu zákazníků v e-shopech byla v lednu i únoru o více než 500 korun vyšší než ve stejném období v loňském roce. Ukázal to pravidelný výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

    Jak dále uvádí web MediaGuru, v  lednu i únoru letošního roku objednalo zboží online více než 80 % českých internetových zákazníků. Tedy těch, kteří nakupují v  e-shopech alespoň jednou za rok. A ti, kteří nakoupili, zakoupili výrobky v hodnotě přesahující 4500 Kč. Na jednoho zákazníka vychází průměrně přes tři a půl objednávky za měsíc.

    Vláda schválila Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele

    Před pár měsíci jsme informovali o poslaneckém návrhu tzv. Jednotného měsíčního hlášení. Jde o elektronické hlášení, které má nahradit až 25 formulářů pro 5 různých institucí, které zaměstnavatelé běžně vyplňují a odesílají. V březnu vláda návrh schválila a zákon by měl být nabýt účinnosti od 1. ledna 2026. Uvádí to web BusinessInfo.cz.

    Zaměstnavatelé budou nově zasílat jednotné formuláře do 20. dne následujícího měsíce přímo Ministerstvu práce a sociálních věcí. To bude data automaticky sdílet s dalšími oprávněnými institucemi, jako je ČSSZ, Úřad práce ČR nebo orgány Finanční správy České republiky. Jak uvádí tisková zpráva Ministerstva financí, mezi klíčové přínosy nového systému mimo snížení administrativní zátěže patří například odstranění duplicitního vykazování údajů či efektivnější digitalizace státní správy.

    V Česku roste obliba samoobslužných prodejen bez prodavačů

    Počet prodejen otevřených 24/7, kde lze nakoupit bez obsluhy, v Česku roste. Tyto pobočky provozují například řetězce COOP, Žabka a další, uvádí web Vitalia. Prodejny fungují například tak, že si zákazník stáhne mobilní aplikaci, přihlásí se přes bankovní identitu nebo občanský průkaz a při vstupu do obchodu naskenuje QR kód z aplikace. V některých prodejnách stačí také SMS zpráva.

    V prodejnách nakoupí zákazníci kompletně bez obsluhy, jen za dozoru kamer. V některých obchodech nemusí zákazníci zboží ani markovat. Tašku se zbožím položí na pás, kde se automaticky celý nákup načte do aplikace a zákazník pak potvrdí platbu v mobilní aplikaci. Jak uvádí web Peníze.cz, první prodejnu tohoto typu otevřel Coop v roce 2022, nyní otevřel čtyři prodejny řetězec Žabka.

    Byly informace v článku užitečné?

    Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.

    Ano
    Ne
    Vyzkoušejte si účetní program Money S3

    Vyzkoušejte si účetní program
    Money S3

    Zdarma a se všemi funkcemi

    Propojte své účetnictví s podnikáním
    Přidejte se k 20 000 uživatelům.
    Vyzkoušet zdarma
    Zavřít reklamu
    Propojte své účetnictví s podnikáním
    Přidejte se k 20 000 uživatelům.