Daně / Daň z příjmů právnických osob/Daňové odpisy v roce 2026
Propojte své účetnictví s podnikáním
Přidejte se k 20 000 uživatelům.
Vyzkoušet zdarma

Daňové odpisy v roce 2026

Daňové odpisy v roce 2026
Jaroslav Veselka
Dnes
Doba čtení7 minut čtení
Líbilo se0
Daňové odpisy v roce 2026

Obsah

    Daňové odpisy hmotného majetku doznaly v posledních letech řadu změn. Jaká jsou základní pravidla pro daňové odpisování v roce 2026? Jak jsou pro účely daně z příjmů vymezeny pojmy hmotný majetek, hmotný majetek vyloučený z daňového odpisování, odpisovatel, vstupní cena, měsíční (časové) daňové odpisy, roční (rovnoměrné, zrychlené) daňové odpisy a technické zhodnocení hmotného majetku? V této souvislosti je zcela zásadní respektování zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZDP) a Pokynu GFŘ D-59, k jednotnému postupu při uplatňování některých ustanovení zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen Pokyn GFŘ D-59). Rovněž je zásadní respektování přechodných ustanovení příslušných právních norem, a případně interních (vnitropodnikových) směrnic podnikatelského subjektu.

    Vymezení hmotného majetku dle zákona o daních z příjmů

    Hmotný majetek je dle ZDP vymezen v § 26. Hmotným majetkem se pro účely ZDP rozumí:

    1. samostatné hmotné movité věci, popřípadě soubory hmotných movitých věcí se samostatným technicko-ekonomickým určením, jejichž vstupní cena je vyšší než 80.000,- Kč a mají provozně-technické funkce delší než jeden rok,
    2. budovy, domy a jednotky,
    3. stavby, s výjimkou 1. provozních důlních děl, drobných staveb na pozemcích určených k plnění funkcí lesa, sloužících k zajišťování provozu lesních školek nebo k provozování myslivosti, pokud jejich zastavěná plocha nepřesahuje 30 metrů čtverečních a výšku 5 m a 3. oplocení sloužícího k zajišťování lesní výroby a myslivosti, které je drobnou stavbou,
    4. pěstitelské celky trvalých porostů s dobou plodnosti delší než tři rok vymezené v § 26 odst. 9 ZDP,
    5. dospělá zvířata a jejich skupiny, jejichž vstupní cena je vyšší než 80.000,- Kč,
    6. jiný majetek vymezení v § 26 odst. 3 ZDP.

    Hmotný majetek vyloučený z daňového odpisování

    ZDP definuje v § 27 hmotný majetek vyloučený z odpisování. Jedná se o:

    1. bezúplatně převedený majetek podle smlouvy o finančním leasingu, pokud výdaje (náklady) související s jeho pořízením nepřevýší 80.000,- Kč,
    2. pěstitelské celky trvalých porostů s dobou plodnosti delší než 3 roky, jež nedosáhl plodonosného stáří,
    3. hydromeliorace do 2 let po jejím dokončení,
    4. umělecké dílo, které je hmotným majetkem a není součástí stavby a budovy, předměty muzejní a galerijní hodnoty, popřípadě jejich soubory v muzeích a památkových objektech, stálé výstavní soubory a knihovní fondy knihoven jednotné soustavy, popřípadě jiné fondy,
    5. movitá kulturní památka a soubory movitých kulturních památek,
    6. hmotný majetek převzatý povinně bezúplatně podle zvláštních právních předpisů,
    7. inventarizační přebytky hmotného majetku zjištěné podle zvláštního právního předpisu, pokud nebyly při zjištění zaúčtovány ve prospěch výnosů,
    8. hmotný movitý majetek nabytý věřitelem v důsledku zajištění dluhu převodem práva, a to po dobu zajištění tohoto dluhu a za předpokladu, že jej po tuto dobu bude odpisovat původní odpisovatel, uzavře-li s věřitelem smlouvu o výpůjčce,
    9. hmotný majetek, u něhož odpisy nebo zahraniční položky obdobného charakteru jako odpisy uplatňuje jiná osoba než odpisovatel podle ZDP, jde-li o 1. pronajatý hmotný majetek, 2. hmotný majetek, který je předmětem finančního leasingu,
    10. hmotný majetek nabytý darováním, plněním ze svěřenského fondu nebo z rodinné fundace, jehož nabytí bylo od daně z příjmů osvobozeno nebo nebylo předmětem daně.

    Odpisovatel hmotného majetku

    Hmotný majetek odpisuje odpisovatel, který je vymezen v § 28 ZDP. Hmotný majetek je oprávněn odpisovat vždy pouze jeden poplatník. Odpisovatelem je:

    1. poplatník, který má k hmotnému majetku vlastnické právo,
    2. organizační složka státu příslušná hospodařit s majetkem státu,
    3. státní příspěvková organizace, státní podnik nebo jiná státní organizace příslušná hospodařit nebo s právem hospodařit s majetkem státu,
    4. příspěvková organizace územního samosprávného celku nebo dobrovolného svaku obcí u hmotného majetku předaného zřizovatelem k hospodaření,
    5. dobrovolný svazek obcí u hmotného majetku vloženého členskou obcí,
    6. veřejná kulturní instituce u hmotného majetku předaného zřizovatelem k hospodaření,
    7. jiný poplatník daně z příjmů právnických osob, který není právnickou osobou a jehož součástí je hmotný majetek,
    8. nástupnická obchodní korporace zanikající nebo rozdělované obchodní korporace při přeměně za podmínek dále definovaných v § 28 odst. 1 písm. h) bod 1. a 2.

    Vstupní cena hmotného majetku

    Vstupní cena hmotného majetku je vymezena ZDP v § 29. Zákon rozlišuje základní typy vstupních cen a definuje situace pro jejich použití:

    1. pořizovací cena,
    2. vlastní náklady,
    3. hodnota nesplacené pohledávky zajištěné převodem práva, a to u hmotného movitého majetku, který zůstává ve vlastnictví věřitele,
    4. reprodukční pořizovací cena,
    5. při nabytí majetku bezúplatně cena určená podle zvláštního právního předpisu o oceňování majetku,
    6. hodnota technického zhodnocení podle § 33 odst. 1 dle dalších pravidel ZDP,
    7. přepočtená zahraniční cena dle § 23 odst. 17 ZDP,
    8. speciálně definovaná vstupní cena u veřejně prospěšného poplatníka.

    Odebírejte účetní a daňové novinky srozumitelně a včas

    Zadejte váš e-mail a naše účetní a daňové tipy vám budou chodit přímo do e-mailu. info

    Odesláním souhlasíte s našimi zásadami pro zpracování osobních údajů.

    Měsíční (časové) daňové odpisy

    Jestliže hmotný majetek podléhá daňovému odpisování dle ZDP, je nutné testovat, zda příslušná majetková složka nepodléhá tzv. měsíčnímu (časovému) daňovému odpisování. V roce 2026 se jedná především o dočasné stavby, technické zhodnocení nemovité kulturní památky a tzv. mimořádné odpisy. ZDP však definuje ještě další případy majetkových složek podléhajících specifickému časovému nebo výkonovému daňovému odpisování. V případě dočasných staveb a technického zhodnocení nemovité kulturní památky se jedná o metodiku daňového odpisování povinnou, zatímco u tzv. mimořádných odpisů hmotného majetku, který je bezemisním vozidlem, pořízeným v období od 1. ledna 2024 do 31. prosince 2028, se jedná o metodiku dobrovolnou. Pokud u se poplatník rozhodne u daného bezemisního vozidla nepoužít metodu tzv. mimořádných daňových odpisů, použije tzv. roční (rovnoměrné, zrychlené) daňové odpisy. Pokyn GFŘ D-59 definuje postup daňového odpisování, pokud se dočasná stavba mění ve stavbu trvalou a naopak. Metodika daňového odpisování pro dočasné stavby a technické zhodnocení nemovité kulturní památky je vymezena v § 30 ZDP, zatímco tzv. mimořádné odpisy bezemisních vozidel v § 30a ZDP.

    Roční (rovnoměrné, zrychlené) daňové odpisy

    Pokud majetková složka nepodléhá povinně či na základě dobrovolného rozhodnutí tzv. měsíčnímu (časovému) daňovému odpisování, přistupuje poplatník k aplikaci tzv. ročních (rovnoměrných, zrychlených) daňových odpisů. Výchozím krokem je zařazení hmotného majetku do jedné ze šesti z odpisových skupin dle Přílohy č. 1 ZDP. Následně poplatník rozhodne o použití rovnoměrného či zrychleného daňového odpisování. Metodika ročních daňových odpisů se výrazně odlišuje od metodiky měsíčních (časových) daňových odpisů. V případě rovnoměrných daňových odpisů dle § 31 ZDP se používají při výpočtu sazby v procentech, zatímco v případě zrychlených daňových odpisů dle § 32 ZDP se používají při výpočtu koeficienty.

    Technické zhodnocení hmotného majetku

    Technickým zhodnocením se dle § 33 se pro účely ZDP rozumí výdaje na dokončené nástavby, přístavby a stavební úpravy, rekonstrukce a modernizace majetku, pokud převýšily u jednotlivého majetku v úhrnu 80.000,- Kč. Technickým zhodnocením jsou i uvedené výdaje nepřesahující stanovené částky, které poplatník na základě svého rozhodnutí neuplatní jako daňový výdaj (náklad) dle § 24 odst. 2 písm. zb) ZDP.

    Rekonstrukcí se pro účely ZDP rozumí zásahy do majetku, které mají za následek změnu jeho účelu nebo technických parametrů. Modernizací se pro účely ZDP rozumí rozšíření vybavenosti nebo použitelnosti majetku.

    Poplatník, který bude provádět, provádí nebo provedl zásah do majetku, může požádat příslušného správce daně o vydání rozhodnutí o závazném posouzení, zda je tento zásah do majetku technickým zhodnocením podle § 33 ZDP. Jedná se o tzv. závazné posouzení skutečnosti, zda je zásah do majetku technickým zhodnocením (§ 33a ZDP). Žádost o vydání rozhodnutí o závazném posouzení zásahu do majetku musí obsahovat náležitosti, které definuje § 33a ZDP.

    Vyzkoušejte si zdarma účetní program Money S3
    S ním můžete snadno vést účetnictví, daňovou evidenci, vystavovat faktury a evidovat sklad pro kamenný i online prodej.
    Money S3

    Shrnutí

    V případě daňového odpisování hmotného majetku v roce 2026 musí poplatník nejprve správně určit, zda se opravdu jedná o tzv. hmotný majetek dle ZDP. Následně provede testování, zda není příslušná hmotná majetková složka vyloučena z daňového odpisování. Poté dochází k určení odpisovatele hmotného majetku a stanoví se výše vstupní ceny dle ZDP. Z hlediska metod daňového odpisování rozlišuje ZDP tzv. měsíční (časové) daňové odpisování a tzv. roční (rovnoměrné, zrychlené) daňové odpisování. Nakonec ZDP definuje tzv. technické zhodnocení hmotného majetku a možnost podat žádost poplatníkem vůči správci daně o vydání rozhodnutí o závazném posouzení, zda je zásah do majetku technickým zhodnocením.


    Zdroje / reference:
    • Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
    • Pokyn GFŘ D-59 čj. 75325/22/7100-10111-702407, k jednotnému postupu při uplatňování některých ustanovení zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

    Byly informace v článku užitečné?

    Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.

    Ano
    Ne
    Vyzkoušejte si účetní program Money S3

    Vyzkoušejte si účetní program
    Money S3

    Zdarma a se všemi funkcemi

    Propojte své účetnictví s podnikáním
    Přidejte se k 20 000 uživatelům.
    Vyzkoušet zdarma
    Zavřít reklamu
    Propojte své účetnictví s podnikáním
    Přidejte se k 20 000 uživatelům.