Mzdy a personalistika / Sociální a zdravotní pojištění/Revoluce nebo evoluce? Jak bude od ledna 2020 fungovat elektronická neschopenka
Propojte své účetnictví s podnikáním
Přidejte se k 20 000 uživatelům.
Vyzkoušet zdarma

Revoluce nebo evoluce? Jak bude od ledna 2020 fungovat elektronická neschopenka

Revoluce nebo evoluce? Jak bude od ledna 2020 fungovat elektronická neschopenka
Seyfor, a. s.
20. 08. 2019
Doba čtení4 minuty čtení
Líbilo se28
Revoluce nebo evoluce? Jak bude od ledna 2020 fungovat elektronická neschopenka

Už žádné propisovací formuláře ani chození pro razítka. Od 1. ledna 2020 by měla komunikace mezi zaměstnanci, lékaři a zaměstnavateli probíhat elektronicky pomocí eNechopenky. Jak to bude fungovat?

Projekt Ministerstva práce a sociálních věcí – eNeschopenka – usnadní život zaměstnancům, lékařům i zaměstnavatelům tím, že přenese sdílení informací mezi nimi do on-line prostředí. Sněmovnou prošel na konci roku 2018 a je v mírném skluzu, ministryně Jana Maláčová ale slibuje, že udělá vše proto, aby se 1. ledna 2020 skutečně spustil.

„Datum ostrého provozu systému eNeschopenky se blíží a chceme si být jisti, že bude fungovat, jak má. Od října jej proto nasadíme do testovacího prostředí, v listopadu pak začneme napojovat lékařské softwary,“ říká o eNeschopenkách ministryně.

Přípravná fáze v roce 2019 zatím příliš nefunguje

Základem veškeré komunikace bude ePortál České správy sociálního zabezpečení, prostřednictvím kterého se už teď můžou zaměstnavatelé on-line podívat, jestli jsou v systému evidované pracovní neschopnosti jejich zaměstnanců. Zjistí tam také, od jakého data jsou evidované a kdy byly ukončené.

K přihlášení do ePortálu potřebují zaměstnavatelé ověření identity skrze účet národní identifikační autority nebo přístupové údaje ze své datové schránky.

V praxi toho ale v ePortálu příliš nenajdete. Lékaři zde sice měli od 1. července 2019 povinně evidovat vznik i ukončení dočasné pracovní neschopnosti a orgány nemocenského pojištění zde měly zaměstnavatelům poskytovat informace o pracovní neschopnosti jejich zaměstnanců – například o místě pobytu v pracovní neschopnosti nebo o rozsahu vycházek. Ve skutečnosti však ePortál zatím zeje prázdnotou a start eNeschopenky tak budí rozpaky.

Co se zavedením eNeschopenky vlastně změní

Pokud se i přesto podaří elektronickou neschopenku spustit, lékaři budou informace o pracovní neschopnosti zaměstnance zadávat přímo do webové aplikace na ePortálu. Pouze si tu vyhledají konkrétního pojištěnce, vyberou typ hlášení o průběhu pracovní neschopnosti (potvrzení o trvání, změna pobytu, změna vycházek, ukončení neschopnosti) a neschopenku odešlou.

Zaměstnavatelé tak nově nebudou od zaměstnanců přijímat žádosti o nemocenské a předávat je na ČSSZ, o to se postará aplikace. Pouze u pracovní neschopnosti delší než 14 kalendářních dnů pošle zaměstnavatel okresní správě nezbytné údaje (o výši příjmu a o způsobu výplaty mzdy), aby mohla být vypočítána a vyplacena nemocenská dávka.

Zaměstnancům nicméně nadále zůstane povinnost informovat zaměstnavatele o své pracovní neschopnosti a nepřítomnosti v zaměstnání. Pro doložení postačí předat zaměstnavateli Průkaz práce neschopného pojištěnce, který budou lékaři stále vydávat v papírové podobě.

Doplňte si mezery ve mzdách a personalistice

Přihlaste se k několikadílnému e-mailovému seriálu a získejte to nejlepší z blogu Money.cz. info

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami pro zpracování osobních údajů.

Jak vypadá eNeschopenka v praxi krok za krokem

Proces zavedení informací o vzniku pracovní neschopnosti do systému by měl od ledna 2020 vypadat zhruba takto:

  • Nemocný pojištěnec navštíví lékaře a ten rozhodne, že pacient není schopný vykonávat své zaměstnání.
  • Lékař vystavuje eNeschopenku buď ve svém certifikovaném softwaru nebo ve webové aplikaci na ePortálu ČSSZ, kam se přihlásí datovou schránkou, pomocí občanského průkazu s kontaktním čipem nebo uživatelským účtem národní identifikační identity.
  • Po zadání čísla pojištěnce se lékaři předvyplní údaje o pojištěnci z registru ČSSZ, včetně údajů o zaměstnavateli. Pacient jen potvrdí správnost údajů.
  • Lékař doplní diagnózu, datum vzniku pracovní neschopnosti a další doplňující údaje a vše elektronicky odešle na okresní správu sociálního zabezpečení.
  • Lékař současně vytiskne Průkaz práce neschopného pojištěnce, který předá pojištěnci.
  • Pojištěnec (zaměstnanec) neprodleně informuje svého zaměstnavatele o nemožnosti vykonávat zaměstnání (tato povinnost platí už dnes).

Pokud zaměstnavatel navíc požádal o zasílání upozornění o dočasné pracovní neschopnosti svých zaměstnanců (prostřednictvím ePortálu ČSSZ), obdrží ho do své datové schránky. Toto upozornění bude s ohledem na ochranu osobních údajů obsahovat jen základní informace:

  • jméno pojištěnce,
  • datum narození
  • a datum vzniku nebo ukončení pracovní neschopnosti.

O podrobnější informace si zaměstnavatel bude muset požádat prostřednictvím ePortálu.

Podobným způsobem probíhá i ukončení dočasné pracovní neschopnosti. Pokud vás zajímá více příkladů využití elektronické neschopenky, všechny modelové situace najdete v tiskové zprávě Ministerstva práce a sociálních věcí.

Byly informace v článku užitečné?

Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.

Ano
Ne
Vyzkoušejte si účetní program Money S3

Vyzkoušejte si účetní program
Money S3

Zdarma a se všemi funkcemi

Propojte své účetnictví s podnikáním
Přidejte se k 20 000 uživatelům.
Vyzkoušet zdarma
Zavřít reklamu
Propojte své účetnictví s podnikáním
Přidejte se k 20 000 uživatelům.