Obsah
Občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele dávají zákazníkům relativně velkou moc při řešení reklamací. Někteří kupující toho ale zneužívají a snaží se z reklamace dostat více, než na co mají ve skutečnosti nárok. Čtěte, v čem podnikatelé při řešení reklamací nejčastěji chybují – a co je pak stojí zbytečné peníze navíc.
Jaká je záruční doba
Nejprve si musíme ujasnit, jaká je záruční doba. Novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku totiž upravila některá starší pravidla. Stále ale platí, že běžná záruční doba je 24 měsíců. U použitého zboží přitom může být jen poloviční – 12 měsíců.
Záruka se vztahuje pouze na výrobní vady. Tedy na takové, které zboží mělo už v době prodeje. Prodávající tedy při reklamaci ověřuje, jestli reklamovaná porucha této definici odpovídá.
S odlišnou záruční dobou se setkáte při nákupu „na IČO“. V takových případech dvouletá lhůta neplatí a přesné podmínky vycházejí z ujednání stanoveného ve smlouvě. Zboží tak nemusí mít záruku vůbec, nebo naopak může mít dvouletou záruční dobu stejně jako při prodeji koncovým zákazníkům.
V praxi je ale při prodeji podnikatelům nejběžnější 12měsíční záruční doba.
Se zárukou souvisí také lhůta pro odstoupení od smlouvy, která je při prodeji na dálku (například přes e-shop nebo po telefonu) 14 dní. V takových případech může klient odstoupit od smlouvy bez udání důvodů. Jako podnikatel musíte toto odstoupení přijmout a nesmíte zákazníka sankcionovat.
Na co má zákazník nárok
Pokud zákazník během záruční doby objeví u zboží vadu, má možnost jej reklamovat. Jako kompenzaci přitom může požadovat
- doplnění chybějících částí zboží,
- slevu z kupní ceny,
- výměnu zboží (nebo vadných součástí),
- opravu
- nebo odstoupení od smlouvy (tj. vrácení peněz).
Neplatí, že zákazník má při každé reklamaci automaticky nárok na kteroukoliv z výše uvedených možností. V praxi se to ale děje – kupující často požadují odstoupení od smlouvy a vrácení peněz, i když na něj vůbec nemají nárok. A jste to vy, podnikatelé, kdo si to musí ohlídat.
Zákazníci v rámci reklamace nejčastěji žádají výměnu zboží nebo odstoupení od smlouvy, proto tyto dva případy rozebereme podrobněji.
Výměna zboží
Platí, že na výměnu zboží zákazník nemá nárok, pokud
- koupil již použité nebo vadné zboží se slevou,
- je vadná pouze část výrobku (pak má nárok pouze na výměnu této části)
- nebo zboží již není k dispozici, například se už nevyrábí.
Zákon zároveň uvádí, že výměnu zboží může zákazník požadovat pouze při podstatném porušení smlouvy. To znamená, že zboží neplní zamýšlenou funkci a v případě, že by to zákazník předem věděl, by si takové zboží vůbec nekoupil.
Myslete i na to, že žádost o výměnu zboží musí být úměrná povaze závady. Pokud tedy lze závadu jednoduše opravit nebo vyřešit, zákazník na výměnu nárok nemá.
Odstoupení od smlouvy a vrácení peněz
Mezi zákazníky je tato forma reklamace nejoblíbenější, ale podle zákona k ní lze přistoupit pouze v závažných případech. Odstoupení od smlouvy je totiž pro vás jako podnikatele extrémně nevýhodné – musíte kupujícímu vrátit peníze, dostanete zpět vadné zboží a ještě platíte náklady spojené s reklamací, čili například náklady zákazníka na přepravu zboží k reklamaci a zpět.
Zákazník má na vrácení peněz nárok, pokud
- vada způsobuje podstatné porušení smlouvy (viz výše),
- vadu nelze opravou odstranit a zboží nelze vyměnit (například se už nevyrábí),
- stejná vada se na výrobku objevila už potřetí za sebou, případně má výrobek tři zásadní vady
- nebo jste nedodrželi lhůtu pro vyřízení reklamace (ze zákona je to 30 kalendářních dní, po dohodě se zákazníkem ji ale můžete prodloužit).
U 30denní lhůty platí, že s vámi zákazník musí spolupracovat. Není například možné, aby oznámil reklamaci zboží a následně výrobek zadržoval u sebe a znemožňoval vám odborně posoudit vady. V takovém případě by pak nemohl uplatnit svůj nárok na vrácení peněz z důvodu vypršení lhůty.
Na kom leží důkazní břemeno?
Prodejci a zákazníci se často hádají o to, kdo vlastně musí prokazovat, zda výrobek je, nebo není vadný. I na to zákony pamatují.
Od roku 2023 platí, že když kupující zjistí vadu v prvních 12 měsících od koupě, leží důkazní břemeno na prodávajícím. Předpokládá se totiž, že jde o výrobní vadu a zboží bylo vadné už v den nákupu. Vy jakožto podnikatel musíte dokázat, že je zboží v pořádku (například znaleckým posudkem), nebo že závadu způsobil zákazník tím, že nedodržel obecné zásady zacházení s věcí (například s ní nezacházel opatrně a produkt se rozbil při pádu na zem). Pokud to tak není, jste povinni reklamaci přijmout a vyřídit.
Jestliže se ale vada projeví až po 12 měsících, musí důkazy o závadě doložit kupující. V případném sporu tak musí zákazník prokázat (opět například znaleckým posudkem), že není za vadu zodpovědný a že viníkem je prodejce.
Jak byste to měli řešit v praxi?
Zákony jsou jedna věc, dobrá praxe druhá. Vstřícná reklamační politika včetně poskytování nadstandardní záruční doby je jedním z nástrojů konkurenčního boje a zejména u velkých prodejců nebo e-shopů může být důvodem ke spokojenosti nebo nespokojenosti velkého procenta zákazníků.
Citlivý přístup k reklamacím vám umožní nástroj, ve kterém si reklamace jednoduše evidujete a vyhodnocujete. Například v modulu Servis v ekonomickém systému Money S3 můžete u každé reklamace sledovat historii oprav u daného klienta i jeho platební morálku.
V praxi to uděláte tak, že „problémovým“ klientům vyřešíte reklamaci striktně podle zákonů. A těm, se kterými máte skvělé vztahy, vyjdete vstříc a klidně vyměníte zboží, které byste jinak podle zákona nemuseli.
Pokud si chcete vše nejdřív otestovat, abyste viděli, jak vám Money S3 s modulem Servis usnadní práci, máme jednoduché řešení. Vyzkoušejte si vše zdarma. Program ve verzi Start můžete používat po neomezeně dlouhou dobu, limitováni jste pouze počtem vystavených dokladů.
Byly informace v článku užitečné?
Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.