Obsah
K úspěšnému on-line podnikání potřebujete nejen perfektní e-shop a vyladěné produkty, ale i správně vystavené faktury. Ty musí být v souladu s daňovou či účetní legislativou, ale zároveň jejich tvorbou nemůžete strávit mládí. Čtěte, jaké jsou náležitosti faktur u e-shopu a jak to mají to mají s fakturou plátci a neplátci DPH.
Při vystavování faktury (ve smyslu daňového dokladu) se dívejte na to, jestli je zákazník soukromá osoba nebo podnikatel.
- Soukromým osobám nemusíte vystavit fakturu. Stačí, když odvedete daň a zadáte ji do evidence DPH a do kontrolního výkazu (pokud jste plátcem DPH).
 - Podnikatelům máte povinnost vystavit fakturu.
 
Poznámka: fakturu může vystavit kdokoliv, klidně i maminka na mateřské přivydělávající se třeba šitím. Typičtější je v tom případě stvrzenka (účtenka).
Neplátce DPH, který nevede účetnictví: jak na faktury
Pokud jste neplátcem DPH, vystavujete fakturu na částku bez DPH. Nezáleží na tom, jestli vystavujete fakturu soukromé osobě, která nepodniká, nebo podnikateli.
DPH na faktuře vůbec nezmiňujete – uvedete jen „nejsem plátce DPH” a dále se řídíte občanským zákoníkem, který pro fakturu stanovuje tyto údaje:
- jméno a příjmení (v případě OSVČ),
 - název firmy (v případě s. r. o.),
 - sídlo firmy nebo fyzické osoby (fakturační adresa)
 - IČ,
 - označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.).
 
Poznámka: Neplátcem zůstáváte, jestli vaše příjmy za posledních 12 kalendářních měsíců nepřekročily částku 1 milion Kč.
Neplátce DPH, který vede účetnictví: jak na faktury
Účetnictví vedete jako právnická osoba se sídlem v ČR, fyzická osoba s příjmy nad 25 milionů Kč ročně či, organizační složka státu nebo třeba pokud se rozhodnete vést účetnictví dobrovolně. (Další podrobnosti o tom, kdo musí vést účetnictví, najdete v obecných ustanoveních zákona o účetnictví).
Podobu vašich faktur stanovuje zmíněný zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví v paragrafu 11. Musíte uvést:
- označení účetního dokladu,
 - obsah účetního případu a jeho účastníky,
 - celkovou cenu nebo informaci o ceně za měrnou jednotku a vyjádření množství,
 - datum vydání účetního dokladu,
 - okamžik uskutečnění účetního případu (pokud se neshoduje s předchozím bodem),
 - podpis zodpovědné osoby.
 
Plátce DPH: jak na faktury
Pokud vaše příjmy překročí hranici milionu korun, musíte se stát plátcem DPH. K placení DPH se můžete přihlásit i dobrovolně – je to pro vás výhodné, jestli jsou vaši zákazníci typicky také plátci DPH, plánujete expanzi do zahraničí nebo třeba když máte vysoké náklady.
Při vystavování faktur musíte ke konečné ceně přičíst DPH – tedy 21 % (základní sazba) z ceny zboží navíc. Tím získáte finální cenu pro zákazníka.
DPH na vstupu (zboží, které jste nakoupili s DPH) i na výstupu (zboží, které jste prodali s DPH) uvádíte v daňovém přiznání k DPH, které podáváte vždy do 25. dne po skončení zdaňovacího období.
Poznámka: K přiznání podáváte i kontrolní hlášení. I ten odevzdejte do 25. dne po zdaňovacím období.
Nezapomeňte si ke svému e-shopu zajistit i skladový a účetní systém
- Faktura a další doklady budou připraveny k zaúčtování hned v účetním systému
 - Automatická synchronizace stavu zásob na skladě a cen
 - Konec vedení údajů na dvou místech
 - Efektivnější a rychlejší vyřízení objednávek
 
Další výhody najdete na stránkách Money S3 pro e-shopy.
Náležitosti faktury e-shopu pro plátce DPH
Co všechno musí obsahovat faktura, stanovuje zákon o DPH v paragrafu 29. Na fakturu patří:
- jméno a příjmení prodávajícího podnikatele nebo název firmy,
 - adresa sídla, místo podnikání nebo bydliště,
 - identifikační číslo prodávajícího,
 - jméno a příjmení zákazníka nebo název jeho firmy, adresa sídla, místo podnikání nebo bydliště,
 - identifikační číslo zákazníka,
 - označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.),
 - v případě právnické osoby údaj o zápisu včetně oddílu a vložky,
 - daňové identifikační číslo dodavatele (pokud je plátcem DPH i odběratel, tak také DIČ odběratele),
 - datum dodání zboží či služby nebo datum zaplacení,
 - datum vystavení faktury,
 - rozsah a druh dodávané služby nebo množství a druh dodávaného výrobku,
 - základ daně,
 - sazba daně,
 - celková výše daně v českých korunách.
 
Faktury mají i další náležitosti – například přenesení daňové povinnosti či dodání osvobození od daně. Výčet těchto specifických situací najdete zde.
Proforma faktura a zjednodušený daňový doklad
Zákazníkovi můžete vydat i zjednodušený daňový doklad, pokud celková částka nepřesáhne 10 tisíc Kč, nebo proforma fakturu. Ani jeden z dokladů neobsahuje všechny povinné, zákonem stanovené položky.
Proforma faktura má funkci cenové nabídky nebo výzvy k úhradě. Není účetním ani daňovým dokladem, takže zákazníkovi musíte později vystavit i klasickou fakturu.

Jak řešit fakturaci, když máte e-shop
Kdybyste měli každou fakturu vystavovat ručně třeba v Excelu, brzy přestanete stíhat. Proto potřebujete vystavování faktur automatizovat. Jde to přes on-line fakturační systémy, například iDoklad, ve kterém se snadno zorientujete i bez větších znalostí účetnictví. Systém iDoklad, který propojíte s vaším e-shopem, obsahuje splňuje všechny legislativní požadavky na faktury, takže je klientům i vaší účetní předáte kompletní a v pořádku.
Fakturujte on-line v iDokladu >>
Fakturovat můžete i vašem účetním či podnikovém (ERP) systému. Pokud máte e-shop propojený s tímto systémem, nemusíte nic přepisovat. Účetní systém si sám stáhne data a vám vygeneruje doklad v podobě faktury, dodacího listu či daňového dokladu. Pro e-shopy je vhodný účetní systém Money S3, který propojíte s většinou běžných internetových obchodů.
Fakturujte s modulem Fakturace v účetním systému Money S3 >>
Byly informace v článku užitečné?
Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.


![[Rozjezd e-shopu a fakturace] Na jaké údaje nezapomenout, když vystavujete faktury](https://money.cz/novinky-a-tipy/wp-content/uploads/sites/2/2022/01/e-commerce-300x200.jpg)


