E-commerce / Zákony/Obchodní podmínky pro e-shop: co musí obsahovat?
Propojte své účetnictví s podnikáním
Přidejte se k 20 000 uživatelům.
Vyzkoušet zdarma

Obchodní podmínky pro e-shop: co musí obsahovat?

Obchodní podmínky pro e-shop: co musí obsahovat?
Seyfor, a. s.
10. 11. 2020
Doba čtení3 minuty čtení
Líbilo se20
Obchodní podmínky pro e-shop: co musí obsahovat?

Obsah

    Začínající e-shopaři si často myslí, že obchodní podmínky si jen překopírují z jiného e-shopu a upraví v nich pár údajů. To je ale může přijít velmi draho. Pokud jsou obchodní podmínky zastaralé nebo chybné, mohou přijít sankce od České obchodní inspekce (ČOI), které se pohybují mezi tisícovkami až miliony korun. Poradíme vám proto, jak obchodní podmínky sestavit správně.

    K čemu slouží obchodní podmínky

    Všeobecné obchodní podmínky definují práva a povinnosti na obou stranách obchodního vztahu, tedy mezi e-shopem a zákazníkem. E-shopy sice nemají ze zákona povinnost obchodní podmínky uvádět – podle občanského zákoníku ale mají povinnost seznámit zákazníky před uzavřením obchodu s náležitostmi kupní smlouvy a právě obchodní podmínky jsou snadnou cestou, jak je zákazníkovi předat.

    Zveřejněním obchodních podmínek na webu totiž splníte povinnost mít na dostupném místě náležitosti kupní smlouvy.

    Kromě e-shopu přijdou obchodní podmínky vhod také každému, kdo prostřednictvím webu nabízí svoje služby. Například podnikatelům, kteří přes web prodávají školení.

    Co musí obchodní podmínky obsahovat

    Aby byly obchodní podmínky právně v pořádku, musí v nich být následující informace:

    • identifikace subjektu – název vaší společnosti či vaše jméno, pokud jste OSVČ, sídlo, IČ a informace o zapsání do živnostenského, nebo obchodního rejstříku,
    • kontrolní orgány pro specifické zboží – například lékárny musí jako kontrolní orgán uvést Státní ústav pro kontrolu léčiv,
    • vysvětlení pojmu kupující – kdo je kupující jako koncový spotřebitel a kdo je kupující, který produkty využije k vlastnímu podnikání,
    • kdy nastává okamžik uzavření smlouvy,
    • možné způsoby platby – například on-line platba, převod na účet, hotově na prodejně apod.,
    • možné způsoby dodání včetně nákladů + kdo nese odpovědnost za poškození při přepravě,
    • možnost odstoupení od smlouvy do 14 dnů,
    • možnost reklamace – jak postupovat, jaké jsou lhůty a kdo hradí náklady spojené s vrácením,
    • informace o ochraně osobních údajů
    • a informace o mimosoudním řešení sporů.
    Obchodní podmínky e-shopu musí vždy odpovídat aktuální legislativě.

    Na co si dejte pozor

    Obchodní podmínky nedoporučujeme psát od nuly vlastními slovy, ale stejně tak je nikdy nekopírujte z cizího e-shopu (začínající e-shopaři často kopírují například od konkurence). Raději využijte vzor z věrohodného zdroje, například od zavedených e-shopových platforem nebo právních kanceláří. Zároveň prověřte, zda je šablona obchodních podmínek aktuální

    Jakmile v šabloně vyplníte a přepíšete vyznačené kolonky, pozorně si obchodní podmínky přečtěte a zkontrolujte, že

    • obsahují všechny výše uvedené informace,
    • všechny údaje jsou pravdivé
    • a popsané podmínky odpovídají tomu, jak to ve vašem e-shopu chodí.

    Legislativní pasáže ohledně 14denní lhůty na vrácení, mimosoudního řešení sporů nebo ochrany osobních údajů v podmínkách nikdy neupravujte podle sebe. Chcete-li mít 100% jistotu, že jsou vaše obchodní podmínky právně v pořádku, nechte si je překontrolovat od právníka.

    Informace v obchodních podmínkách udržujte neustále aktuální. Pokud například přidáte nový způsob platby, musíte ho do obchodních podmínek ihned zapracovat.

    Kde obchodní podmínky zveřejnit

    Obchodní podmínky vložte na samostatnou podstránku webu, která je přístupná z homepage e-shopu. Odkaz můžete vložit do hlavního menu nebo klidně jen do patičky webu. 

    Před dokončením objednávky nechte zákazníka potvrdit, že se s obchodními podmínkami seznámil – využijte například zaškrtávací políčko. I zde doplňte odkaz na obchodní podmínky, aby si je mohl zákazník těsně před potvrzením nákupu jednoduše přečíst.

    Pokud si pořizujete e-shop, propojte ho s účetním programem. Například díky propojení s účetním systémem Money S3 evidujete účetnictví i sklad na jednom místě a nemusíte ručně přepisovat data mezi účetnictvím a e-shopem. Oba systémy si mezi sebou neustále vyměňují data, takže například každá změna na skladě se ihned propíše do e-shopu.

    Byly informace v článku užitečné?

    Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.

    Ano
    Ne
    Vyzkoušejte si účetní program Money S3

    Vyzkoušejte si účetní program
    Money S3

    Zdarma a se všemi funkcemi

    Propojte své účetnictví s podnikáním
    Přidejte se k 20 000 uživatelům.
    Vyzkoušet zdarma
    Zavřít reklamu
    Propojte své účetnictví s podnikáním
    Přidejte se k 20 000 uživatelům.