Daně / Majetkové daně/Daň z nabytí nemovitých věcí: koho se týká a jak ji vypočítat
Objevte i vy
nová online
školení
Vybrat školení

Daň z nabytí nemovitých věcí: koho se týká a jak ji vypočítat

Daň z nabytí nemovitých věcí: koho se týká a jak ji vypočítat
Seyfor, a. s.
17. 12. 2019
Doba čtení3 minuty čtení
Líbilo se2
Daň z nabytí nemovitých věcí: koho se týká a jak ji vypočítat

Chcete si pořídit vlastní rodinný dům nebo byt? Počítejte s tím, že finální částka se vám možná navýší kvůli dani z nabytí nemovitých věcí. Přečtěte si, zda se vás daň týká, jak ji vypočítáte i do kdy ji musíte zaplatit.

Co je daň z nabytí nemovitých věcí a kdo ji platí

Daň z nabytí nemovitých věcí je přímá daň, kterou státu jednorázově zaplatí osoba kupující nemovitost. Dříve se daň označovala jako daň z převodu nemovitosti a platil ji prodávající, ale od 1. 11. 2016 tuto daň platí vždy kupující.

Povinnosti platit tuto daň mají:

  • noví majitelé nemovitosti – všichni, kdo si koupili nemovitost,
  • noví spoluvlastníci nemovitosti – všichni, kdo si koupili nemovitost ve spoluvlastnictví.

Kdo je od daně osvobozený

Daň z nabytí nemovitosti neplatíte, pokud:

  • jste nemovitost obdrželi darem nebo dědictvím,
  • kupujete družstevní byt,
  • jde o převod majetku družstva do osobního vlastnictví členů,
  • jde o první úplatné nabytí vlastnického práva k pozemku, rodinnému domu, jednotce v bytovém domě nebo jednotce v rodinném domě, a to do 5 let od vzniku práva k užívání stavby. Zjednodušeně řečeno pokud jste první, kdo danou nemovitost kupuje v prvních 5 letech od dokončení stavby.

Jak daň vypočítat

Přestože se zákony ohledně daně z nabytí nemovitosti v posledních letech měnily, její výše zůstává stejná. Sazba daně z nabytí nemovitých věcí je 4 % a částka se zaokrouhluje na celé stokoruny nahoru.

Základ pro výpočet daně můžete odvodit dvěma způsoby:

1. Podle kupní ceny/směrné hodnoty
Kupujete-li například nemovitost v hodnotě 4 500 000 Kč, odvedete dalších 180 000 Kč finančnímu úřadu (180 000 Kč jsou 4 % z 4 500 000 Kč).

Částka, kterou úřadu odvedete, představuje pouze zálohu na daň. Po jejím zaplacení má finanční úřad až 3 roky na vyměření směrné hodnoty daně. Tu stanoví porovnáním kupní ceny vaší nemovitosti s dalšími nemovitostmi na trhu a přeplatek ze zálohy vám vrátí, případně vás požádá o doplatek.

2. Podle znaleckého posudku
Místo stanovení směrné hodnoty finančním úřadem si můžete nemovitost nechat ocenit znaleckým posudkem. Tuto službu si musíte zaplatit, ale náklady na zpracování posudku si můžete odečíst ze základu daně. Znalec v tomto případě určí směrnou hodnotu místo finančního úřadu a vy tak nemusíte platit zálohu, ale rovnou finální daň.

Kdy podat daňové přiznání

Daň z nabytí nemovitosti platíte spolu s podáním samostatného daňového přiznání, a to nejpozději do konce 3. měsíce od data vkladu do katastru nemovitostí. Jste-li například v katastru nemovitostí uvedení od ledna, musíte daň zaplatit do konce dubna.

Vklad do katastru nemovitostí je zakončením smluvního vztahu mezi kupujícím a prodávajícím. Návrh může na katastr nemovitostí podat jen kupující, jen prodávající nebo oba společně. Doporučujeme, abyste návrh na vklad podali společně a podepsali ho hned při podpisu kupní smlouvy.

Formulář daňového přiznání pro daň z nabytí nemovitosti si stáhnete on-line nebo vyzvednete na kterékoliv pobočce finančního úřadu. Formulář je stejný pro fyzické i právnické osoby a vyplníte do něj nejen své osobní údaje, ale i údaje týkající se nemovitosti, které vám poskytne katastrální úřad. Daňové přiznání podáváte na finanční úřad, pod který spadá vaše nemovitost.

Byly informace v článku užitečné?

Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.

Ano
Ne
Vyzkoušejte si účetní program Money S3

Vyzkoušejte si účetní program
Money S3

Zdarma a se všemi funkcemi

Objevte i vy
nová online
školení
Vybrat školení
Zavřít reklamu
Objevte si vy nová online školení