Jednou z povinností plátců DPH je podávat pravidelná souhrnná hlášení finančnímu úřadu. Nemusí je však podávat všichni. Poradíme vám, zda se vás souhrnná hlášení týkají i jak formulář vyplnit.
Co je to souhrnné hlášení?
Souhrnné hlášení slouží členským státům Evropské unie ke kontrole, zda bylo v rámci unie zdaněno poskytnuté plnění. Proto souhrnné hlášení musí podávat všichni podnikatelé, kteří dodávají zboží nebo poskytují služby do dalšího státu Evropské unie.
Souhrnné hlášení podáváte pouze v případě, že jste:
- dodali zboží osobě v jiném státě EU, která je rovněž registrovaná k DPH,
- poskytli službu s místem plnění v jiném státě EU, je-li příjemce služby povinen přiznat a zaplatit daň,
- přemístili obchodní majetek do jiného státu EU.
Pozor: Poskytování služeb s místem plnění v jiném státě EU se týká i on-line služeb, například pokud jste umístili reklamu z Google AdSense na svůj web.
Příklad: Máte-li e-shop, který dováží zboží například do Maďarska, a dodali jste balík tamnímu občanovi, který není registrovaný k DPH, souhrnné hlášení se vás netýká.
Kromě podnikatelů přihlášených k DPH musí souhrnné hlášení podat i identifikované osoby, které poskytly služby s místem plnění v jiném státě EU.
Jak často a kdy musíte souhrnné hlášení podat
Souhrnné hlášení typicky podáváte za každý kalendářní měsíc do 25 dní po jeho skončení. Pamatujte, že souhrnné hlášení podáváte pouze v případě, že k němu máte důvod – nikdy se tedy nepodává nulové. Pokud plátcům v ostatních zemích poskytujete pouze služby, odevzdáváte souhrnné hlášení současně s daňovým přiznáním. Jste-li například čtvrtletním plátcem, podáváte ve stejném termínu i souhrnné hlášení. Měsíčně podávají souhrnné hlášení také identifikované osoby.
Jiná pravidla platí pro dodání zboží. Pokud podáváte souhrnné hlášení například čtvrtletně a v tomto období dodáte zboží plátci DPH v jiné zemi EU, vznikne vám povinnosti podat v tomto čtvrtletí souhrnné hlášení za každý měsíc, ve kterém vám plnění vzniklo (tedy za každý měsíc, ve kterém jste dodali zboží plátci DPH v jiné zemi EU).
Jak souhrnné hlášení vyplnit a podat
Souhrnné hlášení podáváte vždy pouze elektronicky, a to přes portál finanční správy, nebo datovou schránkou. Údaje, které do souhrnného hlášení uvedete, později vyplníte také do přiznání k DPH.
Samotné souhrnné hlášení se skládá ze 3 oddílů:
- Oddíl A slouží k identifikaci plátce a období, za které hlášení podáváte.
- Oddíl B slouží k vyplnění samotných hodnot DPH.
- Oddíl C slouží k identifikaci a podpisu oprávněné osoby.
V oddílu B vyplňujete 5 zásadních údajů:
- Kód země EU je určený k identifikaci země pořizovatele vašeho zboží nebo služby. Skládá se vždy ze dvou písmen, například Belgie = BE. Tabulku kódů naleznete v přiložených pokynech.
- DIČ pořizovatele zboží nebo služby (v zahraničí známé jako VAT number). Uveďte ho bez kódu země, mezer, čárek a teček.
- Kód plnění má podobu tří čísel a identifikuje povinnost, kvůli které souhrnné hlášení podáváte.
- 0 se týká dodání zboží,
- 1 přemístění obchodního majetku,
- 2 dodání zboží uvnitř Evropského společenství formou třístranného obchodu,
- a 3 poskytnutí služby.
- Počet plnění udává počet uskutečněných případů pro jednoho odběratele za dané zdaňovací období. Jinými slovy počet dokladů, které jste byli povinni vystavit za každé zboží a službu včetně opravných dokladů.
- Celková hodnota plnění v Kč zaokrouhlená nahoru na celé koruny. Pište ji bez symbolu Kč.
Co když nastane chyba
Zjistíte-li, že jste do souhrnného hlášení uvedli chybné údaje, máte povinnost podat následné souhrnné hlášení, a to do 15 dnů od data zjištění chyby. Opět ho lze podat pouze elektronicky.
Podejte souhrnné hlášení snadno a rychle v účetních a podnikových systémech Money
V účetním systému Money S3 a v ERP systémech Money S4 a Money S5 podáte souhrnné hlášení velmi jednoduše, stejně tak i přiznání k DPH nebo k dani z příjmu. Veškeré údaje z faktur za vás totiž systém automaticky vyplní, takže vám celý proces zabere jen pár minut a trochu klikání v intuitivním rozhraní.
Začnete tím, že v menu Účetnictví kliknete na DPH a poté na Souhrnné hlášení elektronicky. S podáním vám pomůže standardní průvodce, který vám poradí, co vyplnit a kam kliknout. Na prvních stránkách:
- doplníte informace o firmě, oprávněné osobě a zástupci,
- vyberete rozhodující období
- a případně zkontrolujete data stažená z faktur.
Na poslední stránce už si jen vyberete způsob, kterým chcete hlášení podat:
- Při elektronickém podání se soubor metodou POST odešle na webovou adresu určenou pro příjem elektronických podání.
- Nebo můžete z Money přejít na stránku elektronické podatelny, kde do formuláře načtete data z XML souboru. Do něj se vám při této volbě souhrnné hlášení vyexportuje.
Vyzkoušejte zdarma Money S3 a přesvědčte se sami, jak je v něm vedení účetnictví jednoduché.
Byly informace v článku užitečné?
Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.