E-commerce / Účetnictví a fakturace/Fakturace e-shopu: jak vystavovat faktury správně
Propojte své účetnictví s podnikáním
Přidejte se k 20 000 uživatelům.
Vyzkoušet zdarma

Fakturace e-shopu: jak vystavovat faktury správně

Fakturace e-shopu: jak vystavovat faktury správně
Seyfor, a. s.
14. 01. 2025
Doba čtení5 minut čtení
Líbilo se3
Fakturace e-shopu: jak vystavovat faktury správně

Obsah

    K úspěšnému on-line podnikání potřebujete nejen perfektní e-shop a vyladěné produkty, ale i správně vystavené faktury. Ty musí být v souladu s daňovou či účetní legislativou, ale zároveň jejich tvorbou nemůžete strávit mládí. Čtěte, jaké jsou náležitosti faktur u e-shopu a jak to mají to mají s fakturou plátci a neplátci DPH.

    Při vystavování faktury (ve smyslu daňového dokladu) se dívejte na to, jestli je zákazník soukromá osoba nebo podnikatel.

    • Soukromým osobám nemusíte vystavit fakturu. Stačí, když odvedete daň a zadáte ji do evidence DPH a do kontrolního výkazu (pokud jste plátcem DPH).
    • Podnikatelům máte povinnost vystavit fakturu.

    Poznámka: fakturu může vystavit kdokoliv, klidně i maminka na mateřské přivydělávající se třeba šitím. Typičtější je v tom případě stvrzenka (účtenka).

    Neplátce DPH, který nevede účetnictví: jak na faktury

    Pokud jste neplátcem DPH, vystavujete fakturu na částku bez DPH. Nezáleží na tom, jestli vystavujete fakturu soukromé osobě, která nepodniká, nebo podnikateli.

    DPH na faktuře vůbec nezmiňujete – uvedete jen „nejsem plátce DPH” a dále se řídíte občanským zákoníkem, který pro fakturu stanovuje tyto údaje:

    • jméno a příjmení (v případě OSVČ),
    • název firmy (v případě s. r. o.),
    • sídlo firmy nebo fyzické osoby (fakturační adresa)
    • ,
    • označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.).

    Poznámka: Neplátcem zůstáváte, jestli vaše příjmy za posledních 12 kalendářních měsíců nepřekročily částku 1 milion Kč.

    Automatizujte svůj e-shop od začátku - dáme vám tipy, jak na to

    Přihlaste se k e-mailovému seriálu a získejte to nejlepší z blogu Money.cz. info

    Odesláním souhlasíte s našimi zásadami pro zpracování osobních údajů.

    Neplátce DPH, který vede účetnictví: jak na faktury

    Účetnictví vedete jako právnická osoba se sídlem v ČR, fyzická osoba s příjmy nad 25 milionů Kč ročně či, organizační složka státu nebo třeba pokud se rozhodnete vést účetnictví dobrovolně. (Další podrobnosti o tom, kdo musí vést účetnictví, najdete v obecných ustanoveních zákona o účetnictví).

    Podobu vašich faktur stanovuje zmíněný zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví v paragrafu 11. Musíte uvést:

    • označení účetního dokladu,
    • obsah účetního případu a jeho účastníky,
    • celkovou cenu nebo informaci o ceně za měrnou jednotku a vyjádření množství,
    • datum vydání účetního dokladu,
    • okamžik uskutečnění účetního případu (pokud se neshoduje s předchozím bodem),
    • podpis zodpovědné osoby.

    Plátce DPH: jak na faktury

    Pokud vaše příjmy překročí hranici milionu korun, musíte se stát plátcem DPH. K placení DPH se můžete přihlásit i dobrovolně – je to pro vás výhodné, jestli jsou vaši zákazníci typicky také plátci DPH, plánujete expanzi do zahraničí nebo třeba když máte vysoké náklady.

    Při vystavování faktur musíte ke konečné ceně přičíst DPH – tedy 21 % (základní sazba) z ceny zboží navíc. Tím získáte finální cenu pro zákazníka.

    DPH na vstupu (zboží, které jste nakoupili s DPH) i na výstupu (zboží, které jste prodali s DPH) uvádíte v daňovém přiznání k DPH, které podáváte vždy do 25. dne po skončení zdaňovacího období.

    Poznámka: K přiznání podáváte i kontrolní hlášení. I ten odevzdejte do 25. dne po zdaňovacím období.

    Nezapomeňte si ke svému e-shopu zajistit i skladový a účetní systém

    • Faktura a další doklady budou připraveny k zaúčtování hned v účetním systému
    • Automatická synchronizace stavu zásob na skladě a cen
    • Konec vedení údajů na dvou místech
    • Efektivnější a rychlejší vyřízení objednávek

    Další výhody najdete na stránkách Money S3 pro e-shopy.

    Náležitosti faktury e-shopu pro plátce DPH

    Co všechno musí obsahovat faktura, stanovuje zákon o DPH v paragrafu 29. Na fakturu patří:

    • jméno a příjmení prodávajícího podnikatele nebo název firmy,
    • adresa sídla, místo podnikání nebo bydliště,
    • identifikační číslo prodávajícího,
    • jméno a příjmení zákazníka nebo název jeho firmy, adresa sídla, místo podnikání nebo bydliště,
    • identifikační číslo zákazníka,
    • označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.),
    • v případě právnické osoby údaj o zápisu včetně oddílu a vložky,
    • daňové identifikační číslo dodavatele (pokud je plátcem DPH i odběratel, tak také DIČ odběratele),
    • datum dodání zboží či služby nebo datum zaplacení,
    • datum vystavení faktury,
    • rozsah a druh dodávané služby nebo množství a druh dodávaného výrobku,
    • základ daně,
    • sazba daně,
    • celková výše daně v českých korunách.

    Faktury mají i další náležitosti – například přenesení daňové povinnosti či dodání osvobození od daně. Výčet těchto specifických situací najdete zde.

    Proforma faktura a zjednodušený daňový doklad

    Zákazníkovi můžete vydat i zjednodušený daňový doklad, pokud celková částka nepřesáhne 10 tisíc Kč, nebo proforma fakturu. Ani jeden z dokladů neobsahuje všechny povinné, zákonem stanovené položky.

    Proforma faktura má funkci cenové nabídky nebo výzvy k úhradě. Není účetním ani daňovým dokladem, takže zákazníkovi musíte později vystavit i klasickou fakturu.

    Vyzkoušejte si zdarma účetní program Money S3
    S ním můžete snadno vést účetnictví, daňovou evidenci, vystavovat faktury a evidovat sklad pro kamenný i online prodej.
    Money S3

    Jak řešit fakturaci, když máte e-shop

    Kdybyste měli každou fakturu vystavovat ručně třeba v Excelu, brzy přestanete stíhat. Proto potřebujete vystavování faktur automatizovat. Jde to přes on-line fakturační systémy, například iDoklad, ve kterém se snadno zorientujete i bez větších znalostí účetnictví. Systém iDoklad, který propojíte s vaším e-shopem, obsahuje splňuje všechny legislativní požadavky na faktury, takže je klientům i vaší účetní předáte kompletní a v pořádku.

    Fakturujte on-line v iDokladu >>

    Fakturovat můžete i vašem účetním či podnikovém (ERP) systému. Pokud máte e-shop propojený s tímto systémem, nemusíte nic přepisovat. Účetní systém si sám stáhne data a vám vygeneruje doklad v podobě faktury, dodacího listu či daňového dokladu. Pro e-shopy je vhodný účetní systém Money S3, který propojíte s většinou běžných internetových obchodů.

    Fakturujte s modulem Fakturace v účetním systému Money S3 >>

    Byly informace v článku užitečné?

    Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.

    Ano
    Ne
    Vyzkoušejte si účetní program Money S3

    Vyzkoušejte si účetní program
    Money S3

    Zdarma a se všemi funkcemi

    Propojte své účetnictví s podnikáním
    Přidejte se k 20 000 uživatelům.
    Vyzkoušet zdarma
    Zavřít reklamu
    Propojte své účetnictví s podnikáním
    Přidejte se k 20 000 uživatelům.