Obsah
Co jsou srovnávače zboží
Srovnávače zboží jsou webové stránky, na kterých můžeme vyhledat produkt a srovnat si jeho vlastnosti s dalšími produkty nebo vybírat dle firem, které ho nabízejí. V porovnání najdeme nejen cenu zboží, ale také dostupnost či hodnocení e-shopu.
Z pohledu e-shopu je srovnávač zboží místem, kde se získávají zákazníci. Ve srovnání s dalšími marketingovými nástroji jsou srovnávače více konverzní. Ukrajují si největší podíl z těch, kteří se prokliknou na e-shop a dále nakoupí.
Heureka a Zboží.cz kralují v návštěvnosti českým srovnávačům. Existují i oborové jako Favi, Biano nebo Glami.
Zdroj: https://www.ceska-ecommerce.cz/
Pro koho nejsou srovnávače vhodné
Před zahájením inzerce je dobré promyslet očekávaný přínos. Nemůžeme předpokládat stejný efekt u unikátních produktů, které prodává jen zlomek e-shopů oproti zboží, které má v nabídce více internetových obchodů. Unikátní produkty bývají méně hledané. Pokud si navíc uživatelé uvědomují jejich jedinečnost, nepotřebují je srovnávat. Přesto i k podobnému zboží existují samostatné produktové karty. Příkladem může být kategorie Kouřovody.
Pokud chceme být vidět, neobejdeme se bez certifikátu Ověřeno zákazníky od Heureky, díky kterému máme možnost zobrazovat se mezi top čtyřmi e-shopy na produktové kartě, více v kapitole Bidding. Je to také podmínka některých doplňkových služeb, jako je například Heureka košík nebo soutěž Shoproku.
Dostatečný počet hodnocení uživatelů je nezbytný pro získání certifikátu Ověřeno zákazníky. Pokud máme malou zákaznickou základnu, tedy objednávky v jednotkách týdně, bude celý proces získání zdlouhavější. Pro dosažení nejlepších výsledků z Heureky je ale certifikát klíčový. U menších e-shopů doporučujeme zasílat dotazníky a zvyšovat povědomí o značce pomocí dalších zdrojů, např. placenou reklamou. A až následně inzerovat.
Zboží.cz tuto službu zavedenou nemá a inzerovat lze hned po doplnění kreditu.
Máte už optimalizované i své účetní a skladové procesy?
Zjistěte, co pro vás dokáže udělat Money S3 a nechte si udělat krátkou ukázku.
Co budeme k inzerci potřebovat
Vše začíná registrací na daném srovnávači. Již při ní vyplňujeme URL feedu. Feed je soubor, podobně jako tabulka, ve kterém jsou uvedeny informace o produktech. Musí splňovat specifikaci daného srovnávače. Hlavní prvky pro Heureku i Zboží jsou společné, přesto zde existuje několik odlišností. Ve feedech se často vyskytují chyby, které bychom měli eliminovat.
Kromě feedu doporučujeme doplnit také kredit, ze kterého se budou odečítat náklady na ceny za proklik. Inzerce může probíhat i v neplaceném režimu, ale ten má velmi omezené možnosti a minimum zobrazení produktů.
Párování produktů
Pod pojmem párování produktů se skrývá přiřazení e-shopu ke stránce produktu, kterou pro něj srovnávač vytvořil. Takové stránce říkáme produktová karta. Přiřadit se můžeme pouze ke zboží, které máme v nabídce. Příkladem je Gorenje N6X2NMX. U lednice je napárovaných 26 e-shopů.
K tomu, aby se párování uskutečnilo, musíme dodržet strukturu názvů produktů a systém kategorií, který má Heureka zavedený. Kategorie Heureka občas upravuje, proto doporučujeme sledovat aktuální informace na jejich blogu. Svůj blog má také Zboží.cz.
Pokud je na kartě napárováno hodně e-shopů, měli bychom se od nich odlišit. A někdy nestačí jen srazit cenu co nejníž. Nabídněte potenciálnímu zákazníkovi dárek zdarma, dopravu zdarma nebo třeba prodlouženou záruku. Klidně vymyslete další způsoby, jak být jiní. Fantazii se meze nekladou. Někdy i obyčejná změna v zobrazovaném názvu nebo uvedení možností dopravy udělá divy a zaujme víc.
Bidding
Na produktových kartách může být různý počet e-shopů. Pokud je jich více než pět, objeví se nad řazením podle ceny oddíl s nadpisem Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody. V této části mohou být maximálně čtyři e-shopy.
Abychom se na top pozice dostali, potřebujeme certifikát Ověřeno zákazníky. Pozici ovlivňuje kromě hodnocení e-shopu také cena za proklik, dostupnost produktu a jeho cena ve srovnání s konkurencí.
Vyšší pozice jsou lukrativnější. Kliká na ně víc uživatelů a pravděpodobnost nákupu se zvyšuje. Vždy je ale důležité vyhodnocovat efektivitu inzerce. K tomu slouží Statistiky, které jsou k dispozici v administraci. Statistiky získávají data na základě nastavení Měření konverzí.
Podívejte se na ukázku ze Statistik dle hlavních kategorií. Ty lze následně rozkliknout na podkategorie a jednotlivé produkty.
Oborové srovnávače zboží
Podíváme se na největší a nejvyužívanější oborové srovnávače v České republice. U těchto portálů už se nejde o srovnávače jako takové, ale spíše o katalogy, protože nabídky jsou jednotlivě a prodejci se nepárují na produktové karty.
Favi, Biano
Favi a Biano fungují na podobném principu. Oba katalogy jsou zaměřené na nábytek a dekorace. Dostupný je bidding, jak v administraci, tak ve feedu. Vyšší ceny za proklik nám zajišťují lepší pozice v kategoriích. Biddovat můžeme celé kategorie nebo jednotlivé produkty.
Glami
Glami je katalog zaměřený na oblečení. Má specifické požadavky na obsah feedu, například je zde povinným parametrem materiál. Velikost se neuvádí do názvu, ale do parametru velikost, pro URL s velikostí je speciální značka URL_SIZE.
Glami doporučuje e-shopům nastavení vlastního pixelu, který funguje velmi podobně jako známější Facebook pixel. Sbírá data o uživatelích a zasílá je do Glami.
Ať už se rozhodnete otestovat jakýkoliv srovnávač zboží, doporučujeme si na začátek zjistit podrobnější informace o jeho fungování.
Autor:
Marek Záček, Optimio – Optimio je marketingová fullservice agentura, která se specializuje na všechny oblasti marketingu. Její jádro tvoří odborníci, kteří své znalosti proměňují na fungující čísla.
Byly informace v článku užitečné?
Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.