Generovali jste si ho při prvním přihlášení do EET aplikace, nainstalovali do svého zařízení a teď už o něm možná ani nevíte. Jenže mu po 3 letech končí platnost. Certifikát je ale pro splnění EET nezbytný, takže pokud se ten váš blíží ke konci, máte nejvyšší čas ho vyměnit.
V listopadu 2019 vypršelo nejvíce certifikátů, protože o tři roky dříve si je podnikatelé z 1. vlny pořídili v předstihu. Celkem 52 tisíc restauratérů, hostinských a majitelů ubytování si tedy muselo obnovit EET certifikát, aby mohli dále odesílat informace o platbách správci daně. Certifikát totiž páruje v datové zprávě tržbu s konkrétním podnikatelem. Bez něj vám hrozí pokuta, protože neevidujete tržby.
Certifikáty mají platnost přesně 3 roky. Zatím největší počet certifikátů – 112 tisíc – expiruje v únoru 2020. Týká se to obchodníků, kteří se připravovali na start 2. fáze EET od března 2017.
Jak si obnovit certifikát
Máte při čtení těchto řádků husí kůži a přemýšlíte, kdy jste si stáhli svůj certifikát? Buďte v klidu, finanční zpráva vám končící certifikát s předstihem připomene (ujistěte se, že jste vyplnili správný e-mail pro připomenutí). Pokud se chcete přesvědčit sami, zjistíte to velmi snadno na Daňovém portálu v sekci Elektronická evidence tržeb. Přihlaste se a:
- zvolte možnost Certifikáty,
- klikněte na Seznam certifikátů
- a zaměřte se na sloupec Datum expirace.
Zde vidíte přehled svých certifikátů, kdy vyprší a dokdy je musíte obnovit. To můžete udělat kdykoliv, klidně i měsíc před koncem platnosti toho starého.
Přesný návod pro vás sepsali kolegové v EET poradně.
Dejte si pozor na to, že aktuální musí být všechny certifikáty, které využíváte. Ale i když evidujete přes více pokladen a dalších zařízení, stačí vám jeden certifikát. Je tedy jen na vás, jestli budete chtít vlastní certifikát pro každou pokladnu, nebo pro všechny jeden.
Nezapomeňte certifikát nahrát také do svého pokladního a fakturačního systému
K aktualizaci certifikátu ve svém pokladním systému potřebujete:
- exportní soubor, který jste si vygenerovali na daňovém portálu,
- a heslo, které jste si k němu vymysleli (dobře si ho zapamatujte).
Pokud používáte fakturační systém, musíte vyměnit certifikát i v něm. Používáte-li iDoklad, podrobný návod najdete tady.
Fakturační služba iDoklad kompletně řeší EET spolu s aplikací Profi Účtenka, která zdarma udělá pokladnu z vašeho telefonu. Pokud znáte někoho, kdo zatím tržby neeviduje, ale týká se ho 3. a 4. vlna, doporučte mu Profi Účtenku a usnadněte mu přechod na EET.
Jakmile si svůj certifikát aktualizujete, zkontrolujte si, jestli funguje správně a odesíláte data finanční správě. Otevřete si záložku elektronická evidence tržeb na Daňovém portálu a podívejte na Seznam žádostí a certifikátů. Tam si najdete sériové číslo nového certifikátu a zjistíte, jestli souhlasí se sériovým číslem v detailním výpisu tržeb. Ten najdete v detailním výpisu ve sloupci cert_sernum.
Starý certifikát můžete zneplatnit, ale nemusíte. Klidně ho nechte vypršet.
Celý zákon o elektronické evidenci tržeb byl zrušen s účinností od 1. 1. 2023.
Byly informace v článku užitečné?
Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.
Aktualizujte si své Money S3
Stáhněte si poslední verzi Money S3 přes zákaznický portál.