Podnikání

Jak vybrat správný účetní program pro váš podnik?

Zanalyzujete své potřeby a myslete na budoucnost

Ačkoliv účetní systém vybíráte teď, budete ho nejspíš používat několik let. Při analýze svých firemních potřeb proto přemýšlejte tímto směrem. Nemusíte to přehánět – bude stačit, když se zamyslíte na 3 roky dopředu.

Pokud máte jen kamenné prodejny, zvažte, zda časem nezřídíte e-shop. Pokud vaše podnikání roste, zvažte, zda časem nebudete potřebovat pokročilé řízení skladu.

Váš účetní systém musí být na potenciální růst připravený, proto je výhodné, pokud je modulární a můžete jej časem rozšiřovat o nové funkce. Stejně tak se hodí, pokud je systém možné napojit na další systémy od jiných dodavatelů, abyste si mohli kdykoliv pořídit specializovaný software a vše propojili a ovládali z jednoho místa.

Otázky, které vám do začátku určitě pomůžou, jsou například:

  • Jak velká je má firma a očekávám v nadcházejících letech růst?
  • Bude mi stačit daňová evidence, nebo potřebuji vést účetnictví?
  • Budu se systémem pracovat jen já, nebo jej svěřím i externí účetní, skladníkům apod.?
  • Mám rychloobrátkové zboží a vydávám denně desítky a stovky dokladů, nebo zpracuji spíše méně dat?
  • Jsem plátcem DPH?

Díky podobným otázkám si snadno určíte své priority a budete vědět, co od účetního systému očekávat.

Vyberte funkce, které software musí umět

Ideální účetní systém vám ulehčí práci a nezahltí vás zbytečnými funkcemi. Není totiž výjimkou, že podnikatel podlehne vábení a přikoupí si do systému funkce, které nakonec nevyužije – a zbytečně za ně platí. Naopak v případě, kdy chce až příliš ušetřit, pořídí jen systém se základními funkcemi a zbytek agendy zpracovává „postaru“ někde na papíře nebo v Excelu. Obojí je špatně.

Menším živnostníkům a firmám obvykle stačí základní verze účetního systému, která nejčastěji obsahuje:

  • adresář firem (vedení kontaktů a kontrola jejich závazků),
  • objednávky a fakturaci,
  • vedení účetních knih (zpracování účetních nákladů a výnosů),
  • výpočet daně z příjmu,
  • správu dokladů (příjmové a výdajové doklady, které spáruje s fakturací),
  • evidenci majetku,
  • a alespoň základní zpracování mezd.

Větší podniky pak ocení například

  • fakturaci v cizích měnách a cizojazyčné sestavy objednávek a dokladů,
  • řízení reklamací a servisu,
  • skladové hospodářství (napojené na objednávky),
  • reporty a analýzy účetnictví i skladových zásob,
  • napojení na pokladní systém nebo vlastní funkce přímého prodeje,
  • knihu jízd,
  • nebo poštovní sestavy.

Kromě již zmíněného napojení na systémy třetích stran je dobré, pokud účetní systém můžete propojit také s

  • bankami, což automaticky páruje platby s vydanými fakturami, nebo umožňuje posílat peníze přímo ze systému díky funkci homebanking,
  • e-shopem, aby se vám do účetního systému automaticky stahovaly objednávky nebo faktury a vy nemuseli vůbec chodit do administrace e-shopu,
  • státní správou a zdravotními pojišťovnami, kdy rovnou ze systému pošlete daňové přiznání i potřebné přehledy.

Dále se podívejte také na vzájemné propojení jednotlivých agend. Například, pokud zadáte údaje o jednom dodavateli do objednávky, automaticky se vám přepíší do adresáře i na fakturu.

Když jsem rozjížděla Dobrej Špajz, hledala jsem ekonomický systém, který bude propojený s pokladnami. Potřebovala jsem všechna data na jednom místě. Poptávala jsem několik softwarů a propojení Money S3 a Prodejny se ukázalo jako nejlepší možnost.“ říká Markéta Vlachová o rozjedu firmy Dobrej Špajz.

Nezapomínejte ani na použitelnost. Kvalitní účetní systém je jednoduchý, přehledný a uživatelsky přívětivý. Ze zkušenosti víme, že v přehledném systému podnikatel zvládne 80 až 90 % účetní práce sám, aniž by musel neustále běhat za svou účetní.

Vyzkoušejte si zdarma účetní program Money S3
S ním můžete snadno vést účetnictví, daňovou evidenci, vystavovat faktury a evidovat sklad pro kamenný i online prodej.

Zužte okruh vhodných kandidátů

Jakmile máte na papíře funkce a požadavky, seřaďte si je podle priorit. První může být příjemné uživatelské prostředí a poslední například cena účetního programu. S daným žebříčkem pak ohodnoťte jednotlivé dodavatele a oznámkujte si jednotlivé body jako ve škole. Toho dodavatele, který vám vyjde nejhůře, automaticky vyřaďte a pokud to půjde, vyberte finální 2–3 kandidáty.

Ve finále pak:

  • ověřte historii dodavatele a jeho důvěryhodnost,
  • oslovte své obchodní partnery a požádejte je o doporučení,
  • prohledejte komentáře u odborných článků a najděte si recenze,
  • požádejte jednotlivé dodavatele o kontakty na firmy, které s jejich systémem pracují
  • a vyzkoušejte si demo verzi systému.

Většina velkých vývojářů nabízí jednu ze tří druhů demoverzí.

  1. Základní demoverze vám v omezeném čase ukáže omezené množství funkcí a osaháte si v ní hlavně uživatelské prostředí.
  2. V trial účtu dostanete na omezený čas přístup do plné verze systému a vyzkoušíte si tak reálnou práci.
  3. Někteří dodavatelé poskytují jednoduchý účetní software zdarma, jen s omezením počtu dokladů nebo operací.

Na softwaru nešetřete a dejte pozor na celkovou cenu

I když by cena u výběru účetního softwaru neměla být rozhodujícím faktorem, určitě si stanovte cenový strop. Jakmile se rozhodujete mezi posledními dvěma favority, prověřte, kolik vás bude stát, pokud si systém rozšíříte o další funkce a moduly. Důležitou součástí ceny je také provoz a údržba systému. Ověřte si proto, kolik stojí:

  • aktualizace softwaru,
  • zákaznická podpora,
  • výjezd technika
  • nebo dokoupení dalších licencí.

Pamatujte, že u licencí je lepší, pokud platíte za počet současně přihlášených uživatelů, než za počet instalací. Software si pak nainstalujete klidně na všechna zařízení ve firmě a kromě účetních do nich nahlédne třeba i personalista nebo jednatel, pokud v daném čase nepřekročíte počet přihlášení.

Zajímejte se také o dostupnost zákaznické podpory a učební materiály jako nápovědu nebo videonávody. Vždycky je lepší, když si případný zásek můžete vyřešit sami, než když musíte shánět operátory na zákaznické lince. Vyzkoušejte účetní program Money S3 s fungující podporou.

Nejnovější články

Novinky ve verzi 25.200: Kompletní legislativní podpora a rozšíření API pro banky

Kompletní legislativní podpora pro rok 2025 Verze 25.200 obsahuje poslední chybějící legislativní tiskové sestavy nutné…

17 února, 2025

Změny a novinky Money S3 verze 25.200

Money Možnosti a nastavení Pro Raiffeisenbank byla přidána nová služba pod názvem Raiffeisenbank (API), která…

17 února, 2025

Příloha účetní závěrky: jak na ni krok za krokem?

Proč je nezbytné sestavit přílohu účetní závěrky V předchozích článcích jsme se zabývali rozvahou účetní závěrky…

12 února, 2025

Účetní závěrka: co to je, jaké jsou druhy a co je obsahem?

Obsah: Účetní uzávěrka Účetní závěrka Rozsah účetní závěrky Druhy účetní závěrky Obsah účetní závěrky Hned…

12 února, 2025

Účetní a daňové doklady: rozdíly, druhy a náležitosti

Rozdíl mezi účetním a daňovým dokladem Účetní doklady jsou záznamy o obchodní aktivitě, které slouží…

12 února, 2025

Jak účetní program usnadní zpracování výpisu z účtu a vedení pokladny

Při vedení pokladny evidujete všechny peníze, které přijímáte a vydáváte pomocí pokladních dokladů. Pokladní doklad…

12 února, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy