Solitea, a.s. | 21. 01. 2020
Datovou schránku používá přes půl milionu podnikatelů a za deset let existence tímto systémem prošlo přes 100 milionů zpráv a dokumentů. Provoz datových schránek podle odhadu serveru lupa.cz vyšel stát na 6 miliard korun.
Státem garantovaný nástroj elektronické komunikace, který nahrazuje papírové dopisy. Slouží převážně pro komunikaci s orgány veřejné moci. Úřady mají povinnost datové schránky používat v komunikaci s každým, kdo má datovou schránku zřízenou.
Pomocí datové schránky můžete komunikovat s jakýmkoliv úřadem, například okresní správou sociálního zabezpečení, zdravotními pojišťovnami nebo finančním úřadem. Funguje podobně jako e-mailová schránka, s tím rozdílem, že majitel schránky je úředně ověřenou osobou. Zjednodušeně řečeno datová schránka nahrazuje podpis.
Datové schránky se zavedly, aby:
Datovou schránku si může zřídit kdokoliv (i nepodnikající fyzické osoby včetně cizinců), pro tyto některé subjekty je ale povinná (zřizuje se automaticky, tyto subjekty nemusejí žádat): Povinnost platí pro:
O datovou schránku si může zažádat:
Zřízení datové schránky vás nic nestojí a pokud jste fyzická osoba, stačí vám k němu doklad totožnosti. V případě, že jednáte za právnickou osobu, potřebujete ještě jmenovací dekret, usnesení valné hromady nebo jakýkoliv další úředně ověřený dokument, který vás určí jednatelem.
Do ISDS (informačního systému datových schránek, který sdružuje veškeré informace o držitelích datových schránek) se registrujete dvěma způsoby:
Přístupové údaje obdržíte:
Není-li vaše žádost kompletní nebo obsahuje chyby, vyzve vás ministerstvo k odstranění nedostatků.
O datovou schránku si můžete požádat, i pokud jste podnikající fyzická nebo právnická osoba registrovaná v zahraničí. Vzhledem k tomu, že nemáte IČ, nemůžete v tomto případě žádat na Czech POINTu, ale musíte žádost poslat přímo na Ministerstvo zahraničí tímto způsobem:
Dobře si zapamatujte své přihlašovací údaje, protože jednu žádost o nové údaje můžete podat zdarma, každá další žádost už je ale zpoplatněná 200 Kč. O nové přístupové údaje si můžete požádat na kterémkoliv kontaktním místě Czech POINT, kromě dokladu totožnosti budete potřebovat také číslo své datové schránky a e-mail, na který obdržíte nové údaje.
Nezapomeňte, že každý dokument, který vám přijde do datové schránky, se do deseti dní automaticky požaduje za doručený. Nezáleží na tom, jestli jste se do schránky přihlásili a dokument skutečně přečetli. Nechte se tedy raději upozornit na příchozí dokumenty e-mailem či SMS zprávou. Toto nastavení provedete přímo ve své datové schránce.
Myslete také na to, že každá zpráva se po 90 dnech od doručení vymaže. Důležité dokumenty si proto raději zálohujte do počítače, nebo využijte službu datového trezoru, kam si můžete za poplatek dokumenty v datové schránce uložit on-line.
Datovou schránku můžete používat i pro komunikaci s jinými subjekty mimo státní správu (například vaši klienti, banky, pojišťovny nebo dodavatelé energií) skrz tzv. poštovní datové zprávy, které mohou nahradit doporučené i obyčejné dopisy. Jejich příjem si můžete nastavit zdarma, za odesílání zpráv už ale zaplatíte, buď formou čerpání z kreditu za jednotlivé zprávy nebo paušálně.
Ke své datové schránce se přihlásíte na webu www.mojedatovaschranka.cz.
03. 02. 2020
Témata: Podnikání, Zpravodajství
02. 01. 2020
Témata: Podnikání, Zpravodajství
DPH Daň z příjmu Majetkové daně Daň z nemovitosti Daňové přiznání Sociální a zdravotní pojištění