Aktuální informace k současné situaci – naše služby  |změny pro podnikatele

Souhrnné hlášení: jak ho podat a vyhnout se chybám

Solitea Česká republika, a.s. | 10. 07. 2019

Jednou z povinností plátců DPH je podávat pravidelná souhrnná hlášení finančnímu úřadu. Nemusí je však podávat všichni. Poradíme vám, zda se vás souhrnná hlášení týkají i jak formulář vyplnit.

Co je to souhrnné hlášení?

Souhrnné hlášení slouží členským státům Evropské unie ke kontrole, zda bylo v rámci unie zdaněno poskytnuté plnění. Proto souhrnné hlášení musí podávat všichni podnikatelé, kteří dodávají zboží nebo poskytují služby do dalšího státu Evropské unie.

Souhrnné hlášení podáváte pouze v případě, že jste:

  • dodali zboží osobě v jiném státě EU, která je rovněž registrovaná k DPH,
  • poskytli službu s místem plnění v jiném státě EU, je-li příjemce služby povinen přiznat a zaplatit daň,
  • přemístili obchodní majetek do jiného státu EU.

Pozor: Poskytování služeb s místem plnění v jiném státě EU se týká i on-line služeb, například pokud jste umístili reklamu z Google AdSense na svůj web.

Příklad: Máte-li e-shop, který dováží zboží například do Maďarska, a dodali jste balík tamnímu občanovi, který není registrovaný k DPH, souhrnné hlášení se vás netýká.

Kromě podnikatelů přihlášených k DPH musí souhrnné hlášení podat i identifikované osoby, které poskytly služby s místem plnění v jiném státě EU.

Jak často musíte souhrnné hlášení podat

V prvé řadě pamatujte, že souhrnné hlášení podáváte pouze v případě, že k němu máte důvod – nikdy se tedy nepodává nulové.

Souhrnné hlášení typicky podáváte za každý kalendářní měsíc do 25 dní po jeho skončení. Pokud plátcům v ostatních zemích poskytujete pouze služby, odevzdáváte souhrnné hlášení současně s daňovým přiznáním. Jste-li například čtvrtletním plátcem, podáváte ve stejném termínu i souhrnné hlášení. Měsíčně podávají souhrnné hlášení také identifikované osoby.

Jiná pravidla platí pro dodání zboží. Pokud podáváte souhrnné hlášení například čtvrtletně a v tomto období dodáte zboží plátci DPH v jiné zemi EU, vznikne vám povinnosti podat v tomto čtvrtletí souhrnné hlášení za každý měsíc, ve kterém vám plnění vzniklo (tedy za každý měsíc, ve kterém jste dodali zboží plátci DPH v jiné zemi EU).

Jak souhrnné hlášení vyplnit a podat

Souhrnné hlášení podáváte vždy pouze elektronicky, a to přes portál finanční správy, nebo datovou schránkou. Údaje, které do souhrnného hlášení uvedete, později vyplníte také do přiznání k DPH.

Samotné souhrnné hlášení se skládá ze 3 oddílů:

  1. Oddíl A slouží k identifikaci plátce a období, za které hlášení podáváte.
  2. Oddíl B slouží k vyplnění samotných hodnot DPH.
  3. Oddíl C slouží k identifikaci a podpisu oprávněné osoby.

V oddílu B vyplňujete 5 zásadních údajů:

  • Kód země EU je určený k identifikaci země pořizovatele vašeho zboží nebo služby. Skládá se vždy ze dvou písmen, například Belgie = BE. Tabulku kódů naleznete v přiložených pokynech.
  • DIČ pořizovatele zboží nebo služby (v zahraničí známé jako VAT number). Uveďte ho bez kódu země, mezer, čárek a teček.
  • Kód plnění má podobu tří čísel a identifikuje povinnost, kvůli které souhrnné hlášení podáváte.
    • 0 se týká dodání zboží,
    • 1 přemístění obchodního majetku,
    • 2 dodání zboží uvnitř Evropského společenství formou třístranného obchodu,
    • a 3 poskytnutí služby.
  • Počet plnění udává počet uskutečněných případů pro jednoho odběratele za dané zdaňovací období. Jinými slovy počet dokladů, které jste byli povinni vystavit za každé zboží a službu včetně opravných dokladů.
  • Celková hodnota plnění v Kč zaokrouhlená nahoru na celé koruny. Pište ji bez symbolu Kč.

Co když nastane chyba

Zjistíte-li, že jste do souhrnného hlášení uvedli chybné údaje, máte povinnost podat následné souhrnné hlášení, a to do 15 dnů od data zjištění chyby. Opět ho lze podat pouze elektronicky.

Podejte souhrnné hlášení snadno a rychle v účetních a podnikových systémech Money

V účetním systému Money S3 a v ERP systémech Money S4 a Money S5 podáte souhrnné hlášení velmi jednoduše, stejně tak i přiznání k DPH nebo k dani z příjmu. Veškeré údaje z faktur za vás totiž systém automaticky vyplní, takže vám celý proces zabere jen pár minut a trochu klikání v intuitivním rozhraní.

Souhrnné hlášení v Money S3

Souhrnné hlášení v Money S3

Začnete tím, že v menu Účetnictví kliknete na DPH a poté na Souhrnné hlášení elektronicky. S podáním vám pomůže standardní průvodce, který vám poradí, co vyplnit a kam kliknout. Na prvních stránkách:

  • doplníte informace o firmě, oprávněné osobě a zástupci,
  • vyberete rozhodující období
  • a případně zkontrolujete data stažená z faktur.

Na poslední stránce už si jen vyberete způsob, kterým chcete hlášení podat:

  • Při elektronickém podání se soubor metodou POST odešle na webovou adresu určenou pro příjem elektronických podání.
  • Nebo můžete z Money přejít na stránku elektronické podatelny, kde do formuláře načtete data z XML souboru. Do něj se vám při této volbě souhrnné hlášení vyexportuje.

Vyzkoušejte zdarma Money S3 a přesvědčte se sami, jak je v něm vedení účetnictví jednoduché.

  • Byly tyto informace užitečné?
  • AnoNe

Štítky článku

Daň z přidané hodnoty (DPH)

Manuál pro EET

Nejhledanější

DPH Daň z příjmu Majetkové daně Daň z nemovitosti Daňové přiznání Sociální a zdravotní pojištění

Oblíbené články

Daňový kalendář

01. 06. 2020
Splatnost 1. splátky daně (poplatníci s daní vyšší než 5 000 Kč s výjimkou poplatníků provozujících zemědělskou výrobu a chov ryb)
01. 06. 2020
Splatnost celé daně (poplatníci s výší daně do 5 000 Kč včetně)
01. 06. 2020
Odvod daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně za duben 2020
Další termíny

Slovník pojmů

eBook plný rad z praxe

Jak vybrat účetní systém

ebook-img

Informace k současné situaci

V souvislosti se šířením onemocnění COVID-19 jsme přijali potřebná interní opatření k eliminaci možné nákazy, a tak většina našich zaměstnanců v současnosti pracuje z domu.

Chceme vás však ujistit, že naše služby držíme na stejné úrovni, na jakou jste zvyklí. To se nezmění ani v případě, že by opatření vlády trvalo delší dobu. Zákaznická podpora našich produktů bude fungovat beze změn. Každý všední den budou naši konzultanti od 8 do 17 hodin vyřizovat Vaše telefonické i písemné dotazy na:

Na linkách zákaznické podpory Money S3 a Prodejna SQL jsme připraveni vám poradit se všemi změnami v podnikatelském prostředí, které souvisejí s opatřeními vlády. Aktuální opatření sledujeme každý den.

Aktuální informace k současné situaci vám budeme přinášet také na našem blogu.