V předchozím článku jsme se seznámili se základy účtování mezd v prostředí neziskových organizací pomocí ilustračního příkladu v obecné rovině. Nyní musíme vnímat i skutečnost, že mzdové náklady jednoho zaměstnance mohou být kryty z více odlišných zdrojů, které v neziskovém sektoru nesou označení dotační tituly.
Každý donátor, poskytovatel dotačního titulu, má svá přesná pravidla, která určují, jak mohou být finanční prostředky užity. Nejedná se pouze o státní zdroje poskytované prostřednictvím krajů dle § 101a zákona č. 108/2006 Sb., ale také o spolufinancování státní dotace prostřednictvím krajů dle § 105 téhož zákona, obcí či městských částí obcí, popř. jiných dotačních titulů Evropské unie.
Celou problematiku si názorně předvedeme na ilustračním příkladu, kde budou jednotlivé kroky komentovány pro ucelený přehled o problematice účtování mezd dle pravidel jednotlivých donátorů.
Celkovou ilustraci problematiky realizujeme na základě příkladu třech zaměstnanců označených A, B a C, pro které jsou tři odlišné zdroje financování (dotační tituly). Dotační titul § 101a (MPSV), § 105 (spolufinancování kraje) a spolufinancování obce. Pro správnou identifikaci dotačního titulu v účetnictví využijeme například označení pomocí činností. V našem případě jsme zvolili následující označení: § 101a – činnost 01; § 105 – činnost 02; dotace obce – činnost 03. Výše dotace je stanovena následovně: státní dotace § 101a ve výši 2.150.000 Kč; spolufinancování kraje § 105 – 800.000 Kč; dotace obce – 600.000 Kč.
Zdrojem financování pro mzdové náklady (výdaje) u zaměstnance A je použita dotace obce v plné výši mzdy. Zaměstnanec B, pracovník přímé obslužné péče, je financován z dotačního titulu § 105. Zaměstnanec C, který má dělenou pracovní pozici je financován z dotačního titulu § 101a na pozice psychologa a zároveň z § 105 na pozici vedoucího služby.
Dle pověření k výkonu sociální služby, které vydává příslušný krajský úřad a počtu pracovních úvazků máme tedy pozici sociálního pracovníka na 1,0 úvazek, pozici pracovníka přímé obslužné péče na úvazek 0,75, pozici psychologa na úvazku 0,5 a pozici vedoucího služby na úvazku 0,5.
Pracovní pozice je nutné sledovat nejen z pohledů úvazku, ale i z pohledu nákladů na personální obsazení. Proto je třeba zvolit další třídící kritérium abychom dokázali dané dotační tituly věrně a pravdivě vyúčtovat. V našem případě si zvolíme jako další kritérium zakázku dle typu péče a pracovní pozice. tj. přímá péče či nepřímá péče a pozice zaměstnance. V našem případě je členění následující: zaměstnanec A – PP01; zaměstnanec B – PP02; zaměstnanec C: psycholog PP03 a vedoucí služby NP01.
Účtová osnova pro naši potřebu účtování mezd:
Účtování zaměstnance A:
Při vyúčtování dotačního titulu – dotace obce – jsou veškeré mzdové náklady na daného zaměstnance zobrazeny zcela věrně a přesně. Tyto informace jsou nezbytně nutné pro vyúčtování dotace, přičemž je snadno identifikovatelná celková výše nákladu na zaměstnance za každý měsíc, kdy byl zaměstnanec A financován z daného dotačního titulu, v tomto případě dotačním titulem obce. Na základě rozhodnutí (smlouvy) donátora je stanovena výše finanční podpory na částku 600.000 Kč na rok na mzdové náklady/výdaje. Dle našeho příkladu jsme vyčerpali finanční zdroj ve výši: 35.000 + 8.680 + 3.150 = 46.830 x 12 = 561.960 Kč. Z výpočtu je patrné, že výdaje na zaměstnance jsou o 38.040 Kč nižší než dotace a tuto částku je třeba na základě vyúčtování donátorovi vrátit.
Účtování zaměstnance B:
Zaměstnanec B je financován dle § 105 – spolufinancování kraje. Roční mzdové náklady (výdaje) činí: 27.000 + 6.696 + 2.430 = 36.126 x 12 = 433.512 Kč.
Účtování zaměstnance C:
Pro zaměstnance C je užito více zdrojů financování, a to § 101a – státní dotace – a § 105 – spolufinancování krajů. Roční objem mzdových nákladů (výdajů) na pracovní pozici dle zakázky PP03 (psycholog) ve výši: 20.000 + 4.960 + 1.800 = 26.760 x 12 = 321.120 Kč. Stejnou částkou jsou pak mzdové náklady (výdaje) spolufinancovány krajem dle § 105 na pozici vedoucí služby dle zakázky NP01, tj. 321.120 Kč.
Ze zadání víme, že výše státní dotace dle § 101a činí 2.150.000 Kč. V našem případě jsme doposud vyčerpali 321.120 Kč na mzdové náklady (výdaje). Dle rozpočtu k žádosti o financování je možné tyto zdroje čerpat jak na personální, tak i provozní náklady (výdaje). Spolufinancování kraje dle § 105 činí 800.000 Kč. Nyní je třeba si uvědomit, že do činnosti 02 spadají zaměstnanci B a C, je tedy nutné tyto náklady (výdaje) sečíst: zaměstnanec B 433.512 + zaměstnanec C 321.120 = 754.632 Kč. Zbývající finanční prostředky je možné čerpat dle rozpočtu k žádosti o spolufinancování (dotaci) na provozní náklady.
Donátor vyžaduje kromě finančního vyjádření nákladů (výdajů) popsané výše i evidenci dle pracovních pozic zaměstnanců. Proto je doporučeno vést např. zakázky, či jiná třídící kritéria jednotlivých pracovních pozic stejně jako v našem ilustračním příkladu. Na první pohled jsme schopni identifikovat výší nákladů (výdajů) nejen dle typu péče (přímá / nepřímá), ale také mnohem přesněji dle pracovního zařazení.
V našem případě víme, že náklady (výdaje) na:
Náklady na přímou péči jsou tvořeny zakázkami PP01-PP03: 561.960 + 433.512 + 321.120 = 1. 316.592 Kč. Náklady na nepřímou péči dle zakázky NP01 jsou tedy ve výši 312.120 Kč.
TIP: Přečtěte si, jak vést účetnictví neziskových organizací.
Ilustrační příklad byl velmi jednoduchý, nicméně zohledňuje principy účtování jednotlivých operací, které souvisejí s pravidly dotačních titulů. Výši mzdy zaměstnance nemůže sledovat pouze z pohledu finančního, ale také musíme zohledni typ péče a pracovní pozici dle Pověření vydaného krajem k výkonu sociální služby.
TIP: S výpočtem mezd vám pomůže mzdový program v rámci účetního systému Money S3. Vyzkoušet si ho můžete také zdarma.
Účtování dlouhodobého dluhopisu s kupónem Účtování dlouhodobého dluhopisu z pohledu dlužníka Emise dluhopisu se zaúčtuje,…
Obsah důležitější než forma Nový zákon o účetnictví klade větší důraz na obsah účetních operací…
Důležité informace na úvod V první řadě upozorňujeme, že verze 25.000 je dostupná pouze pro…
Money Možnosti a nastavení Jsou k dispozici Připravené seznamy potřebné pro založení roku 2025. V…
Účtová třída 0 Účtování finančního leasingu Finanční leasing představuje jednu z forem pořízení dlouhodobého hmotného majetku.…
V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy