Daně

Příloha k účetní závěrce

Před sestavením přílohy k účetní závěrce

Nejprve je třeba vědět, zda účetní jednotka podléhá nutnosti ověření účetní závěrky auditorem dle § 20 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví. Následně je třeba účetní jednotku kategorizovat dle účetní jednotky a účetní skupiny. Aby bylo možné účetní jednotku správně kategorizovat využijeme § 1b a na základě testu ověříme, která je pro účetní jednotku správná kategorie, tedy: mikro, malá, střední a velká.

1. Mikro účetní jednotka je taková jednotka, která k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň dvě z uvedených hodnot, a to:

  1. aktiva celkem 9 000 000 Kč,
  2. roční úhrn čistého obratu 18 000 000 Kč,
  3. průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 10.

2. Malá účetní jednotka je ta, která již není mikro účetní jednotkou a zároveň k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň 2 hraniční hodnoty:

  1. aktiva celkem 100 000 000 Kč,
  2. roční úhrn čistého obratu 200 000 000 Kč,
  3. průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 50.

3. Střední účetní jednotka je taková, která není ani mikro účetní jednotkou ani malou účetní jednotkou. Zároveň nepřekračuje alespoň 2 uvedené hodnoty:

  1. aktiva celkem 500 000 000 Kč,
  2. roční úhrn čistého obratu 1 000 000 000 Kč,
  3. průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 250.

4. Velká účetní jednotka je taková účetní jednotka, která k rozvahovému dni přesáhne, alespoň 2 hodnoty střední firmy, tedy:

  1. aktiva přesahující 500 000 000 Kč,
  2. roční úhrn čistého obratu přesahující 1 000 000 000 Kč,
  3. průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období je více než 250.

Zároveň je velkou účetní jednotkou subjekt veřejného zájmu či vybraná účetní jednotka.

Kromě kategorizace je zároveň zapotřebí zvolit i skupinu účetní jednotky, kterou definuje § 1c téhož zákona. Jedná se o: malou, střední a velkou skupinu.

1. Malou skupinou účetních jednotek je ta, která sestává z konsolidující účetní jednotky a konsolidovaných účetních jednotek a která na konsolidovaném základě nepřekračuje k rozvahovému dni alespoň 2 z uvedených hraničních hodnot

  1. aktiva celkem 100 000 000 Kč,
  2. roční úhrn čistého obratu 200 000 000 Kč,
  3. průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 50.

2. Střední skupinou účetních jednotek je ta, která není malou skupinou účetních jednotek a sestává z konsolidující účetní jednotky a konsolidovaných účetních jednotek a která na konsolidovaném základě nepřekračuje k rozvahovému dni alespoň 2 z uvedených hraničních hodnot

  1. aktiva celkem 500 000 000 Kč,
  2. roční úhrn čistého obratu 1 000 000 000 Kč,
  3. průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 250.

3. Velkou skupinou účetních jednotek je ta, která sestává z konsolidující účetní jednotky a konsolidovaných účetních jednotek a která na konsolidovaném základě překračuje k rozvahovému dni alespoň 2 hraniční hodnoty uvedené v odstavci 2.

Základní náležitosti přílohy k účetní závěrce

Jsou pro účetní jednotky vždy totožné. Jedná se o identifikátory účetní jednotky stanovené §18 odst. 3 zákona o účetnictví, který zahrnuje:

  • název společnosti, jméno;
  • sídlo společnosti, popřípadě pobočky a provozovny;
  • identifikační číslo subjektu;
  • právní formu účetní jednotky, popřípadě i informaci, zda je organizace v likvidaci;
  • předmět činnosti, účel, pro který byla zřízena či předmět podnikání;
  • rozvahový den či den k němuž se účetní závěrka sestavuje;
  • okamžik sestavení účetní závěrky který nastává podpisem účetní závěrky ze strany statutárního orgánu nebo jiné osoby definované v § 18 odst. 3 zákona o účetnictví (tento podpis patří také mezi základní náležitosti);
  • informace o užitých obecných účetních zásadách a metodách
  • informace o oceňování
  • výše pohledávek a závazků
  • výše záloh, závdavků, zápůjček a úvěrů členům řídích, kontrolních a správních orgánů
  • výnosové a nákladové položky, které jsou mimořádné oproti běžným položkám
  • průměrný počet zaměstnanců.

Tyto údaje jsou společné pro všechny účetní jednotky bez ohledu na jejich kategorie, skupiny a povinnost auditu. Nicméně je třeba řídit se vyhláškou č. 504/2022 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví. Konkrétně je třeba zaměřit se na §30, který definuje jak základní náležitosti, tak i náležitosti specifické pro neziskový sektor.

Závěr

Příloha účetní závěrky je dokument mající za úkol čitatele seznámit s informacemi o organizaci (společnosti) ve stručné a přehledné formě. Zároveň slouží jako komentář účetní závěrky, tedy údaje pramenící z rozvahy a výkazu zisku a ztráty zpřesňuje. Její struktura je pevně daná, nicméně podoba stanovena není.

Nejnovější články

Novinky ve verzi 25.100: legislativní změny, mzdy a napojení na Tatra banku

Rok 2025: Vše, co potřebujete vědět Připravili jsme pro vás speciální stránku www.money.cz/navod/novyrok, kde najdete…

20 ledna, 2025

Změny a novinky Money S3 verze 25.100

Money Money Dnes V současné době musí podnikatelé sledovat svůj obrat za období dvanácti po sobě jdoucích…

20 ledna, 2025

Krácení dovolené – jaké jsou podmínky?

Plnou dovolenou myslíme základní nárok na dovolenou, který stanovuje zákoník práce. Zaměstnanec v soukromém sektoru má nárok…

15 ledna, 2025

Jak na fyzickou inventarizaci skladu

Kdy dělat fyzickou inventuru skladu Fyzickou inventuru by měl každý podnik provádět pravidelně, alespoň jednou…

15 ledna, 2025

Infoservis: Oprava účetní chyby minulých let

Chybné účtování o nákladech či výnosech mohlo být způsobeno tím, že v minulosti bylo účtováno v nesprávné…

14 ledna, 2025

Poskytnutí reklamního daru v rámci podnikání z pohledu daně z příjmů a DPH

Poskytnutí reklamních darů patří mezi bezúplatná plnění, jeho podstatou je převod vlastnického práva bezúplatně. Tímto…

14 ledna, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy