Už před covidem patřili Češi mezi evropské premianty v e-commerce. A vládní omezení maloobchodu přivedla k vlastnímu e-shopu tisíce nováčků. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci narostl v roce 2020 obrat českých e-shopistů o 40 mld. a přiblížil se k hranici 200 mld. korun.
Pokud patříte k těm, kteří e-shop teprve připravují, čeká vás řada důležitých rozhodnutí. Mimo jiné musíte zvolit správné technické řešení, navázat vztahy s dodavateli i doručovateli zakázek, začít s PPC reklamou nebo obsahovým marketingem a také vyřešit fakturaci.
Správně vystavená faktura je nezbytná zejména v situaci, kdy obchodujete s podnikateli – těm totiž fakturu musíte vystavit vždycky.
Soukromým osobám fakturu vystavovat nemusíte – pokud o doklad zákazník nepožádá. Stačí odvést DPH (pokud jste plátcem DPH), zadat ji do evidence DPH a kontrolního výkazu. Vzhledem k automatizaci však provozovatelé e-shopů obvykle vystavují faktury všem zákazníkům.
Konkrétní pravidla pro vystavení faktur se liší podle toho, jestli vedete účetnictví a patříte mezi plátce DPH.
České právo nezná pojem faktura. Zákon o DPH pracuje s termínem daňový doklad, v zákoně o účetnictví je pojem účetní doklad, občanský zákoník hovoří o obchodních listinách. Až budete v zákonech hledat termín faktura, nenechte se zaskočit, že tam není.
V takovém případě to máte nejjednodušší. Vystavujete faktury na částku bez DPH a je jedno, jestli je doklad určený pro podnikatele nebo vaši zákazníci nepodnikají.
Na fakturu uveďte frázi „Nejsem plátce DPH“ a další údaje, které stanovuje občanský zákoník:
Kdyby k vám přišla kontrola z finančního úřadu, usnadníte její průběh tím, že na doklady doplníte:
V takovém případě, si toho musíte hlídat víc. Část povinností je shodná se situací výše, proto na fakturu uveďte:
Při vystavovávání faktur se ale řídíte i zákonem o účetnictví. To znamená, že na fakturách nesmí chybět:
Jen pro jistotu: ke konečné ceně výrobku nebo služby vždy přičtěte DPH – základní sazba činí 21 %.
Při vystavování faktur se řídíte zákonem o DPH, který stanovuje tyto náležitosti:
Pokud ze začátku vystavujete jen pár faktur měsíčně, zvládnete to i v běžném kancelářském softwaru – stačí si hlídat povinné náležitosti uvedené výše.
Když se vám ale prodeje zvednou, musíte automatizovat. Buď k tomu využijete modul fakturace, který nabízejí běžná krabicová e-shopová řešení, nebo použijete účetní program, třeba Money S3.
Ten nabízí i pokročilou automatizaci jako propojení s e-shopem, skladem, CRM, bankou nebo systémy dopravců. A díky tomu, že účetní program vytváří tým složený z odborníků na IT a účetnictví, máte jistotu, že stále je v souladu s platnou legislativou.
Povinných atributů faktury není málo, ale většinou je za vás hlídají algoritmy účetního programu. Věříme, že vám checklist dodal jistotu a budete mít doklady vystavené správně.
Na úvod upozorňujeme, že verze 24.950 je poslední aktualizace, kterou si mohou stáhnout uživatelé s…
Money Možnosti a nastavení Money S3 je možné propojit s libovolným poštovním serverem přes SMTP protokol…
Zodpovězené dotazy z 31.10. Dobrý den, prosím o radu, jak lze v účetním deníku řadit…
Vymezení směnek v účetnictví Směnka je definována jako listinný cenný papír, který vyjadřuje bezvýhradný slib…
Vymezení dluhopisů v účetnictví V rámci účetnictví rozlišujeme následující syntetické účty pro zachycení dluhopisů a souvisejících…
V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy