Správa daně

[Rozjezd e-shopu a fakturace] Na jaké údaje nezapomenout, když vystavujete faktury

O fakturaci přemýšlejte hned na začátku podnikání

Už před covidem patřili Češi mezi evropské premianty v e-commerce. A vládní omezení maloobchodu přivedla k vlastnímu e-shopu tisíce nováčků. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci narostl v roce 2020 obrat českých e-shopistů o 40 mld. a přiblížil se k hranici 200 mld. korun.

Pokud patříte k těm, kteří e-shop teprve připravují, čeká vás řada důležitých rozhodnutí. Mimo jiné musíte zvolit správné technické řešení, navázat vztahy s dodavateli i doručovateli zakázek, začít s PPC reklamou nebo obsahovým marketingem a také vyřešit fakturaci.

Správně vystavená faktura je nezbytná zejména v situaci, kdy obchodujete s podnikateli – těm totiž fakturu musíte vystavit vždycky.

Soukromým osobám fakturu vystavovat nemusíte – pokud o doklad zákazník nepožádá. Stačí odvést DPH (pokud jste plátcem DPH), zadat ji do evidence DPH a kontrolního výkazu. Vzhledem k automatizaci však provozovatelé e-shopů obvykle vystavují faktury všem zákazníkům.

Konkrétní pravidla pro vystavení faktur se liší podle toho, jestli vedete účetnictví a patříte mezi plátce DPH.

Zajímavost ze světa faktur

České právo nezná pojem faktura. Zákon o DPH pracuje s termínem daňový doklad, v zákoně o účetnictví je pojem účetní doklad, občanský zákoník hovoří o obchodních listinách. Až budete v zákonech hledat termín faktura, nenechte se zaskočit, že tam není.

Jak to mají neplátci DPH bez účetnictví

V takovém případě to máte nejjednodušší. Vystavujete faktury na částku bez DPH a je jedno, jestli je doklad určený pro podnikatele nebo vaši zákazníci nepodnikají.

Na fakturu uveďte frázi „Nejsem plátce DPH“ a další údaje, které stanovuje občanský zákoník:

  • jméno a příjmení (pokud jste OSVČ),
  • název firmy (pro s. r. o.),
  • své sídlo (fakturační adresa),
  • a označení v registru, ve kterém jste jako podnikatel vedení (např. obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík).

Kdyby k vám přišla kontrola z finančního úřadu, usnadníte její průběh tím, že na doklady doplníte:

  • slovní a číselné označení (např. Faktura 20210601),
  • popis zboží nebo služby,
  • částku (celkově a po položkách),
  • datum vystavení faktury.

Co patří na fakturu, pokud jste neplátce DPH, který vede účetnictví

V takovém případě, si toho musíte hlídat víc. Část povinností je shodná se situací výše, proto na fakturu uveďte:

  • jméno a příjmení (v případě OSVČ),
  • název firmy (v případě s. r. o.),
  • sídlo firmy nebo fyzické osoby (fakturační adresa),
  • IČ,
  • označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.).

Při vystavovávání faktur se ale řídíte i zákonem o účetnictví. To znamená, že na fakturách nesmí chybět:

  • označení účetního dokladu,
  • obsah účetního dokladu,
  • informace o účastnících transakce,
  • celková suma (nebo částka za měrnou jednotku a její množství),
  • datum vydání účetního dokladu,
  • datum uskutečnění účetního případu (pokud se liší od data vystavení faktury),
  • podpis zodpovědné osoby.

Plátci DPH mají na fakturách nejvíc povinných údajů

Jen pro jistotu: ke konečné ceně výrobku nebo služby vždy přičtěte DPH – základní sazba činí 21 %.

Při vystavování faktur se řídíte zákonem o DPH, který stanovuje tyto náležitosti:

  • jméno a příjmení prodávajícího nebo název vaší firmy,
  • adresa vašeho sídla, místo podnikání nebo bydliště,
  • vaše IČ a DIČ,
  • označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.),
  • pokud jste právnická osoba, tak údaj o zápisu včetně oddílu a vložky,
  • jméno a příjmení zákazníka nebo název jeho firmy,
  • adresa jeho sídla, místo podnikání nebo bydliště,
  • jeho IČ,
  • pokud je plátcem DPH, tak i jeho DIČ,
  • datum dodání zboží či služby,
  • datum vystavení faktury,
  • rozsah a druh služby nebo množství a druh výrobku,
  • základ daně,
  • sazba daně
  • a celková výše daně v korunách.
Jednotky faktur vystavíte i ručně. Když se vám pohrnou objednávky, musíte automatizovat.

Předpokladem fungujícího e-shopu je automatizace

Pokud ze začátku vystavujete jen pár faktur měsíčně, zvládnete to i v běžném kancelářském softwaru – stačí si hlídat povinné náležitosti uvedené výše.

Když se vám ale prodeje zvednou, musíte automatizovat. Buď k tomu využijete modul fakturace, který nabízejí běžná krabicová e-shopová řešení, nebo použijete účetní program, třeba Money S3.

Ten nabízí i pokročilou automatizaci jako propojení s e-shopem, skladem, CRM, bankou nebo systémy dopravců. A díky tomu, že účetní program vytváří tým složený z odborníků na IT a účetnictví, máte jistotu, že stále je v souladu s platnou legislativou.

Ať vám jde fakturace pěkně od ruky

Povinných atributů faktury není málo, ale většinou je za vás hlídají algoritmy účetního programu. Věříme, že vám checklist dodal jistotu a budete mít doklady vystavené správně.

Štítky E-shopfakturace

Nejnovější články

Změny a novinky Money S3 verze 25.101

Účetnictví Podle platné legislativy byly doplněny nové formuláře: DPH Účetnictví / DPH / Přiznání k…

30 ledna, 2025

[Leden 2025] Ruční výběr klíčových událostí pro malé a střední firmy

Obraty českých e-shopů rostou Obrat českých e-shopů se loni po dvou letech vrátil k meziročnímu…

29 ledna, 2025

[Prosinec 2024] Ruční výběr klíčových událostí pro malé a střední firmy

Jednotné měsíční hlášení pro zaměstnavatele nahradí dosavadní desítky formulářů Ministerstvo práce a sociálních věcí a…

29 ledna, 2025

Nárok na odstupné: kdy vzniká, jak se počítá a kdy se vyplácí?

Kdo má nárok na odstupné Odstupné se týká jen výpovědí z hlavního pracovního poměru ze…

29 ledna, 2025

Nezdanitelné položky v roce 2025: snižte si daňový základ a ušetřete

Nezdanitelné části základu daně mohou uplatnit zaměstnanci i OSVČ. Zaměstnanci je uplatňují v ročním zúčtování…

29 ledna, 2025

Jak používat AI v účetnictví, aby byla spolupráce s účetní efektivnější

Jaké jsou hlavní přínosy AI v účetnictví Myslíte si, že umělá inteligence do účetnictví nepatří?…

29 ledna, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy