Nedávno – konkrétně v průběhu měsíce září a října – byla ve sbírce zákonů zveřejněna dvě vládní nařízení, která upravují problematiku průměrné a minimální mzdy. Obě nařízení nabývají účinnosti dne 1. ledna 2017. Výše průměrné a minimální mzdy má mimo jiné také vliv na některé odvodové povinnosti poplatníků daně z příjmů fyzických osob.
Autor: Mgr. Zdeněk Zralý, daňový poradce č. 3177
V minulosti byla problematika průměrné mzdy regulována vyhláškami Ministerstva práce a sociálních věcí, nově nám tuto problematiku upravuje nařízení vlády – konkrétně pro rok 2017 je to nařízení vlády č. 325/2016 Sb. Nové nařízení vlády ovlivňuje kromě důchodového pojištění také některé oblasti daně z příjmů a upravuje odvody pro veřejné zdravotní a sociální pojištění.
Za rok 2015 byla stanovena výše všeobecného vyměřovacího základu na 27 156 Kč a přepočítací koeficient pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu činí 1,0396.
Vynásobením těchto dvou hodnot a zaokrouhlením na celé koruny nahoru průměrnou mzdu platnou pro rok 2017 pro účely zdravotního i sociálního pojištění potažmo pro účely zákona o daních z příjmů. Průměrná mzda pro rok 2017 činí 28 232 Kč.
Pro rok 2017 došlo ke změnám důchodových parametrů na tyto hodnoty:
Zákon o daních z příjmů používá průměrnou mzdu – definovanou zákonem o sociálním zabezpečení – v oblasti zabývající se solidárním zvýšením daně.
Solidární zvýšení daně činí 7 % z kladného rozdílu mezi součtem příjmů zahrnovaných do dílčího základu daně podle § 6 a dílčího základu daně podle § 7 v příslušném zdaňovacím období a 48násobkem průměrné mzdy.
Hranice pro uplatnění solidárního zvýšení daně tedy pro rok 2017 činí 1 355 136 Kč ročně a pro účely měsíční zálohy hranice činí 112 928 Kč.
Pro srovnání – pro rok 2016 platí částka 1 296 288 ročně a pro účely měsíční zálohy 108 024 Kč.
Průměrná mzda pro rok 2017 má do problematiky pojistného tyto dopady:
Nařízení vlády č. 336/2016 Sb. nám od 1. ledna 2017 přináší tyto změny:
Skupina prací | Nejnižší úroveň zaručené mzdy | |
---|---|---|
v Kč za hodinu | v Kč za měsíc | |
1. | 66,00 | 11 000 |
2. | 72,90 | 12 200 |
3. | 80,50 | 13 400 |
4. | 88,80 | 14 800 |
5. | 98,10 | 16 400 |
6. | 108,30 | 18 100 |
7. | 119,60 | 19 900 |
8. | 132,00 | 22 000 |
Dopady zvýšení minimální mzdy do daně z příjmů:
Kompletní legislativní podpora pro rok 2025 Verze 25.200 obsahuje poslední chybějící legislativní tiskové sestavy nutné…
Money Možnosti a nastavení Pro Raiffeisenbank byla přidána nová služba pod názvem Raiffeisenbank (API), která…
Proč je nezbytné sestavit přílohu účetní závěrky V předchozích článcích jsme se zabývali rozvahou účetní závěrky…
Obsah: Účetní uzávěrka Účetní závěrka Rozsah účetní závěrky Druhy účetní závěrky Obsah účetní závěrky Hned…
Rozdíl mezi účetním a daňovým dokladem Účetní doklady jsou záznamy o obchodní aktivitě, které slouží…
Při vedení pokladny evidujete všechny peníze, které přijímáte a vydáváte pomocí pokladních dokladů. Pokladní doklad…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy