Obsah
CRM neboli Customer Relationship Management znamená v češtině řízení vztahů se zákazníky. V praxi je to obchodní strategie zaměřená na zlepšování vztahu se zákazníky a v jejím středu je obvykle CRM systém. V tomto článku vám ukážeme, jak CRM pomáhá firmám.
Co je cílem CRM strategie
CRM strategie slouží k tomu, aby firma neustále zlepšovala vztah se zákazníky ve všech fázích obchodního procesu. Zabývá se například tím, jak:
- na potenciální klienty značka působí,
- obchodní zástupci komunikují s potenciálními zákazníky,
- se firma stará o zákazníky, kteří již produkt nebo službu pořídili,
- si firma udržuje zákazníkovu loajalitu.
S uplatněním strategie CRM pomáhá firmám specializovaný software pro řízení obchodu – typicky samostatný CRM systém nebo CRM modul v rámci informačního (ERP) nebo ekonomického systému.
CRM systém pomáhá většině oddělení ve firmě
CRM systémy sdružují všechna data o zákaznících a zakázkách na jednom místě, kde s nimi mohou pracovat všichni, kdo se ve firmě dostanou do kontaktu se zákazníkem. Oproti tomu firmy, které CRM nepoužívají, mají data rozmístěná po různých systémech, v tabulkách a po e-mailech.
CRM systém obsahuje:
- přehlednou databázi klientů,
- kalendář pro plánování obchodních aktivit
- či nástroje pro řízení jednotlivých zakázek.
Firmy v CRM evidují kompletní historii všech klientů – tedy záznamy ze schůzek, nabídky, objednávky, historii komunikace, objem prodeje či smlouvy. Tyto informace potom využije například:
- obchodní oddělení – např. pro lepší připravenost na obchodních schůzkách,
- zákaznická podpora – pro lepší a rychlejší pomoc stávajícím klientům,
- marketingové oddělení – pro lepší zacílení kampaní,
- vedení firmy – najde v CRM kompletní obchodní výsledky.
V praxi to funguje například tak, že než obchodník vyrazí na schůzku s klientem, naplánuje si ji v kalendáři, propojí ji se zakázkou a projde si, jak probíhaly předchozí schůzky s klientem, předchozí nabídky a objednávky či jaká je úspěšnost dané zakázky.
Klíčovou výhodou CRM systému je také to, že obchodníky zbavuje administrativy, takže mohou trávit více času samotným obchodováním. A v důsledku všech zmíněných výhod CRM systém zlepšuje obchodní výsledky.
Hledáte-li účetní systém, který s CRM propojíte, vyzkoušejte si zdarma Money S3, který zvládne napojení na většinu oblíbených CRM. Po propojení můžete například exportovat vyhrané zakázky z CRM do účetního systému, kde se automaticky vytvoří objednávky a produkty odepíšou ze skladu.
Byly informace v článku užitečné?
Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.