Podnikání

[Srpen 2023] Ruční výběr klíčových událostí pro malé a střední firmy

Pracuje více mladých lidí než loni

Celková zaměstnanost meziročně vzrostla o 87,4 tisíc osob (tedy o 1,7 %) ukazuje analýza Českého statistického úřadu. Za nárůstem stojí hlavně přírůstek pracujících žen (meziroční přírůstek o 47 tisíc) a viditelný je i nárůst mladých pracujících  ve věku 15 až 29 let, meziročně jich přibylo 27,3 tisíc.

Rok 2023 je pro firmy v Evropě náročný, Češi zůstávají optimističtí

Průzkum Global Business Monitor 2023 společnosti Bibby Financial Services ukazuje, že pro malé a střední evropské podniky je zatím rok 2023 těžký – 42 % dotazovaných uvedlo, že letos je to pro  ně náročnější než za pandemie. Jako hlavní překážky uvádí tyto faktory: inflace (uvedlo 55 % podnikatelů), náklady na energie (49 %) a celková ekonomická nejistota na trzích (28 %).

Česko se ovšem řadí mezi optimističtější země, 82 % našich společností v průzkumu uvedlo pozitivní vyhlídky pro rok 2023 a 56 % očekává nárůst tržeb v následujících 6 měsících, informuje BusinessINFO.cz.

Home office využívá skoro čtvrtina zaměstnanců

V Česku využívá režim práce z domova 22 % zaměstnanců, ukazuje barometr společnosti Up Česká republika. Jen minimum zaměstnanců ale za home office dostává od zaměstnavatele finanční příspěvek – za bariéru to považuje 17 % z dotázaných.

Barometr ukazuje, že stále oblíbenějším je tzv. hybridní model práce. „Poslední tři roky nám dokazují, že si režim home office našel ve firmách a institucích pevné místo. Stejně tak ale zaměstnanci nechtějí přijít ani o kanceláře. A tak se čím dál jasněji ukazuje, že směřujeme ke kompromisu – k hybridnímu režimu, který kombinuje práci tváří v tvář s prací na dálku,“ uvádí Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika pro BusinessINFO.cz. Podle serveru iRozhlas.cz by chystaná novela zákoníku práce měla upravit snazší čerpání home office.

Zájem o slevy na pojistném roste

Od února 2023 mohou zaměstnavatelé uplatňovat slevy na pojistném za zaměstnance s kratším pracovním úvazkem. První měsíc, tedy v únoru, uplatnili zaměstnavatelé slevy u zhruba 62 tisíc zaměstnanců, v červnu šlo o 86 tisíc zaměstnanců, uvádí server Podnikatel.cz.

Prognózy Ministerstva práce a sociálních věcí o uplatnění slev u 260 tisíc zaměstnanců se tedy zatím nenaplnily – překážkami je náročná administrativa i nepřesnosti, které ztěžují výklad zákona. Od roku 2024 by měla platit novela zákona č. 216/2022 Sb., která řadu nejasností upraví.

Firmy shromažďují tzv. big data, ale neumí s nimi pracovat

Analýza Národního centra průmyslu 4.0 ukazuje, že ačkoliv české průmyslové firmy sbírají velká data, neumí je vhodně analyzovat – což je klíčové pro optimalizaci procesů a maximalizaci efektivity.

Velkým problémem je nekompatibilita dat – firmy mnohdy sbírají data z různých zdrojů, neintegrují je a pracují s nimi odděleně. Pouze 43 % velkých a 23 % malých firem v průzkumu uvedlo, že sebraná data shromažďuje do centralizované databáze nebo platformy. Dále je překážkou nedostatečná kvalita dat, nevhodně nastavené analýzy, ale i neschopnost správné interpretace dat, uvádí BusinessINFO.cz.

Nejnovější články

Novinky ve verzi 25.100: legislativní změny, mzdy a napojení na Tatra banku

Rok 2025: Vše, co potřebujete vědět Připravili jsme pro vás speciální stránku www.money.cz/navod/novyrok, kde najdete…

20 ledna, 2025

Změny a novinky Money S3 verze 25.100

Money Money Dnes V současné době musí podnikatelé sledovat svůj obrat za období dvanácti po sobě jdoucích…

20 ledna, 2025

Krácení dovolené – jaké jsou podmínky?

Plnou dovolenou myslíme základní nárok na dovolenou, který stanovuje zákoník práce. Zaměstnanec v soukromém sektoru má nárok…

15 ledna, 2025

Jak na fyzickou inventarizaci skladu

Kdy dělat fyzickou inventuru skladu Fyzickou inventuru by měl každý podnik provádět pravidelně, alespoň jednou…

15 ledna, 2025

Infoservis: Oprava účetní chyby minulých let

Chybné účtování o nákladech či výnosech mohlo být způsobeno tím, že v minulosti bylo účtováno v nesprávné…

14 ledna, 2025

Poskytnutí reklamního daru v rámci podnikání z pohledu daně z příjmů a DPH

Poskytnutí reklamních darů patří mezi bezúplatná plnění, jeho podstatou je převod vlastnického práva bezúplatně. Tímto…

14 ledna, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy