Podnikání

Vystavené faktury a jejich účtování: 4 zásady a pravidla, bez kterých se neobejdete

Co je vystavená faktura?

Faktura je dokument, který je prodávající stranou zaslán kupujícímu jako žádost o platbu za dodané zboží nebo služby. Řádně vystavená faktura hraje v obchodních transakcích důležitou roli, neboť obsahuje přesný a úplný záznam o prodeji. Lze ji tak využít i pro  účetní a daňové účely, nebo pro řešení případných nedorozumění a sporů.

Jak se faktury vystavují?

Při vystavování faktur je třeba dodržovat následující zásady a pravidla:

1. Faktura musí obsahovat všechny zákonem stanovené náležitosti, mezi které patří:

  • identifikační údaje prodávajícího a kupujícího (jméno, adresa, IČO),
  • datum vystavení faktury,
  • číslo faktury,
  • popis dodaného zboží nebo služeb,
  • množství a jednotkovou cenu zboží nebo služeb,
  • sazbu a výši DPH,
  • datum splatnosti faktury,
  • a platební podmínky.

2. Fakturu je třeba vystavit včas, aby se předešlo problémům s pozdně splacenými fakturami, V ideálním případě by se tak mělo stát bezprostředně po uskutečnění prodeje nebo služby.

3. Faktura by měla být vystavena ve správném formátu, což platí pro papírovou i elektronickou podobu.

4. Vystavené faktury by měly být zahrnuty v účetní evidenci společnosti a řádně zaúčtovány. Proces vytváření a vystavování faktur (fakturace) zahrnuje evidenci tržeb, přijímání plateb od zákazníků, vyrovnávání pohledávek a vedení účetních záznamů.

V účetnictví je důležité vystavené faktury správně zaúčtovat pro zajištění správnosti obchodních transakcí a jejich souladu se zákonem.

Jakmile je faktura vystavena, je třeba prodej zaúčtovat do účetního systému:

  • MD (Má Dáti): účet „Pohledávky“ (účet 311) – zaznamenává závazek zákazníka zaplatit poskytnuté zboží nebo služby.
  • DAL: účet „Tržby“ (účet 6xx) – zaznamenává výnosy z prodeje zboží nebo služeb.

Když zákazník fakturu zaplatí , zaznamenejte tuto platbu do účetního systému:

  • Debet: účet „Bankovní účty“ (účet 221) nebo účet „Pokladna“ (účet 211) – zaznamenává přijetí platby.
  • Kredit: účet „Pohledávky“ (účet 311) – zaznamenává snížení pohledávek ve výši přijaté platby.

Po přijetí platby je třeba pohledávky vyrovnat, tj. spárovat platbu s konkrétní fakturou. Tím je zajištěna správná aktualizace stavu pohledávek zákazníka.

Vedení účetní evidence

Pro zajištění přesnosti a transparentnosti účetních záznamů je důležité evidovat všechny faktury a platby. Faktury by měly být uchovávány v souladu s českou legislativou, která lhůtu pro uchování stanovuje na nejméně 10 let.

Na konci účetního období by pak měla být provedena kontrola všech účetních záznamů pro zajištění jejich přesnosti a úplnosti. Po provedení případných oprav a úprav pak účetnictví za dané období uzavřete.

Dodržením výše uvedených kroků zajistíte správné zaúčtování a budete moci lépe sledovat finanční výkonnost vašeho podniku.

Usnadněte si fakturaci s Money S3

Vystavování faktur a jejich účtování je nedílnou součástí každého podnikání. S účetním softwarem Money S3 můžete vystavovat a účtovat faktury snadno a efektivně a zajistit, aby vaše firma správně evidovala příjmy a výdaje.

Money S3 nabízí modul Fakturace pro rychlé a jednoduché vystavování faktur s automatickým výpočtem DPH a data splatnosti. Software rovněž umožňuje sledovat vybrané faktury a jejich stav pro jednodušší účtování a sledování plateb.

Kromě toho můžete využít i další funkce systému pro sledování stavu zásob, generování zpráv a reportů, evidenci pohybů na účet a řadu dalších procesů. Vyzkoušejte zdarma bezplatnou verzi Money S3 Start obsahující všechny funkce.

Nejnovější články

Novinky ve verzi 25.100: legislativní změny, mzdy a napojení na Tatra banku

Rok 2025: Vše, co potřebujete vědět Připravili jsme pro vás speciální stránku www.money.cz/navod/novyrok, kde najdete…

20 ledna, 2025

Změny a novinky Money S3 verze 25.100

Money Money Dnes V současné době musí podnikatelé sledovat svůj obrat za období dvanácti po sobě jdoucích…

20 ledna, 2025

Krácení dovolené – jaké jsou podmínky?

Plnou dovolenou myslíme základní nárok na dovolenou, který stanovuje zákoník práce. Zaměstnanec v soukromém sektoru má nárok…

15 ledna, 2025

Jak na fyzickou inventarizaci skladu

Kdy dělat fyzickou inventuru skladu Fyzickou inventuru by měl každý podnik provádět pravidelně, alespoň jednou…

15 ledna, 2025

Infoservis: Oprava účetní chyby minulých let

Chybné účtování o nákladech či výnosech mohlo být způsobeno tím, že v minulosti bylo účtováno v nesprávné…

14 ledna, 2025

Poskytnutí reklamního daru v rámci podnikání z pohledu daně z příjmů a DPH

Poskytnutí reklamních darů patří mezi bezúplatná plnění, jeho podstatou je převod vlastnického práva bezúplatně. Tímto…

14 ledna, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy