Obsah
Pojmy účetní a daňový doklad se v praxi často zaměňují. Vysvětlíme vám, jaký je v nich rozdíl, co musí psát na doklady OSVČ a co firma a mimo jiné, zda jsou bankovní výpisy účetním dokladem, či ne.
Rozdíl mezi účetním a daňovým dokladem
Účetní doklady jsou záznamy o obchodní aktivitě, které slouží ke čtyřem účelům:
- jsou potvrzením toho, že obchod proběhl,
- zlepšují podnikateli přehled o příjmech a výdajích,
- slouží jako podklad pro výpočet daně,
- a pokud vedete účetnictví, tak se na základě účetního dokladu provádí zaúčtování účetního případu do účetních knih.
Účetní doklady jsou všechny doklady, které v podnikání vystavujete, například faktury nebo výdejky. Pokud jste ale plátci DPH, vaše účetní doklady se podle legislativy nazývají daňovými doklady. V názvu dokladu proto musíte explicitně uvést, že se jedná o daňový doklad. Jinými slovy daňový doklad je druh účetního dokladu, který musí splňovat požadavky zákona o DPH.
Druhy účetních dokladů
Účetní doklady lze dělit podle druhů, podle obsahu a podle počtu dokumentovaných účetních případů. Nejprve si ukážeme jejich rozdělení podle druhů:
Faktura
Faktura slouží jako účet za provedenou službu nebo dodané zboží. Jasně stanovuje, kdo má komu za co zaplatit a jakou formou. Pojem faktura není v zákonu nijak definován, ale v praxi se běžně používá. Faktury se dělí na vydané a přijaté podle toho, zda zboží/službu prodávate, nebo nakupujete.
Pokladní doklad
Pokladní doklady nahrazují faktury při platbě v hotovosti. Vytváří se vždy ve dvou kopiích, z nichž jednu dostane zákazník a druhou si nechá podnikatel. Stejně jako u faktur se pokladní doklady dělí na příjmové a výdajové podle toho, zda za hotové prodáváte, nebo nakupujete.
Interní doklad
Vnitřní účetní doklady neboli interní doklady slouží k zaúčtování finančních operací uvnitř firmy. Je to například:
- výplatní páska pro zaúčtování mzdy zaměstnance,
- výdejka vystavená při výdeji zboží nebo materiálu ze skladu
- nebo příjemka vystavená při příjmu zboží nebo materiálu.
Bankovní výpis
Za účetní doklad se považuje i klasický bankovní výpis, který zachycuje všechny účetní operace na firemním bankovním účtu.
Podle obsahu se účetní doklady dělí na:
- vnější, které mají vztah k jiným firmám, podnikatelům či institucím,
- a vnitřní, které mají vztah pouze k účetním případům uvnitř firmy.
Podle počtu dokumentovaných účetních případů se doklady dělí na:
- jednotlivé, které dokumentují jednu účetní operaci,
- a sběrné, které zahrnují více účetních operací v jednom – například při nákupu více kancelářských pomůcek naráz.
Náležitosti účetních dokladů
Vedete-li účetnictví, musíte podle zákona o účetnictví dodržovat všeobecné zásady pro vystavování dokladů, které jsou:
- zásada dokladovosti, podle které musí být každý účetní záznam podložen dokladem,
- a povinnost vyhotovit účetní doklad bez zbytečného odkládání.
Aby byl účetní záznam průkazný, musí podle zákona o účetnictví obsahovat:
- jméno a příjmení (v případě OSVČ),
- název firmy (v případě s. r. o.),
- sídlo firmy nebo fyzické osoby (fakturační adresa),
- IČ,
- označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.),
- v případě právnické osoby údaj o zápisu včetně oddílu a vložky,
- popis zboží nebo služby, za které je faktura vystavena,
- peněžní sumu – celkově nebo podrobně (cena za měrnou jednotku a označení množství),
- datum vystavení faktury.
Pokud nevedete účetnictví ani neplatíte DPH, stačí vám podle občanského zákoníku na dokladu následující údaje:
- jméno a příjmení (v případě OSVČ),
- název firmy (v případě s. r. o.),
- sídlo firmy nebo fyzické osoby (fakturační adresa),
- IČ,
- označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.).
Pokud jste plátci DPH, jsou podmínky pro údaje na dokladech složitější. Daňový doklad musí obsahovat:
- jméno a příjmení (v případě OSVČ),
- název firmy (v případě s. r. o.),
- sídlo firmy nebo fyzické osoby (fakturační adresa),
- IČ,
- označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.),
- v případě právnické osoby údaj o zápisu včetně oddílu a vložky,
- daňové identifikační číslo dodavatele (pokud je plátcem DPH i odběratel, tak také DIČ odběratele),
- datum vystavení faktury,
- v případě, že se liší od data vystavení dokladu, uveďte den uskutečnění zdanitelného plnění – ve většině případů jde o den dodání zboží nebo služby či přijetí platby,
- rozsah a druh dodávané služby nebo množství a druh dodávaného výrobku,
- základ daně,
- sazbu daně,
- výši daně – musí být uvedena v české měně.
Častým mýtem je, že doklady musí obsahovat razítko. To ale zákon nepředepisuje a jeho používání je dobrovolné.
Archivace dokladů
Všechny účetní doklady mají stanovenou dobu, po kterou je musí fyzické i právnické osoby archivovat. Podrobně tuto problematiku rozebírá v našem dalším článku daňový poradce Jaroslav Veselka.
Vystavování, evidenci i archivaci účetních dokladů vám usnadní účetní program. Například v účetním programu Money S3 vedete na jednom místě účetnictví, daňovou evidenci, fakturaci, pokladnu, evidenci majetku i sklad. Vyzkoušejte si účetní program zdarma ve verzi Money S3 Start.
Byly informace v článku užitečné?
Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.