Aktuální informace k současné situaci – naše služby  |změny pro podnikatele
  • Domů > COVID-19 > Covid-19: Jak fungují úřady během nouzového stavu

Covid-19: Jak fungují úřady během nouzového stavu

Solitea Česká republika, a.s. | 26. 03. 2020

Pokud potřebujete cokoliv vyřídit na úřadech nebo na poště, připravte se na omezenou otevírací dobu. Všechny instituce nyní vyzývají k poštovní či elektronické komunikaci. Dobrou zprávu je, že v mnoha případech nepotřebujete datovou schránku.

V článku najdete následující informace:

Informace jsou aktuální k 26. březnu v 14:30.

3 pravidla pro komunikaci s úřady v době pandemie

  • Vzdálená komunikace 

Pokud potřebujete s úředníky cokoliv řešit, telefonujte a pište e-maily. Formuláře posílejte přes datovou schránku, e-mailem, poštou nebo je vhoďte do schránek u vchodů na úřady. 

  • Odložení neurgentních záležitostí 

Jestliže nemůžete danou záležitost vyřídit elektronicky, zvažte, jestli opravdu spěchá. Úřady vyzývají, abyste neurgentní osobní jednání odložili na později. 

  • Kontrola otevírací doby 

V případě, že na úřad opravdu musíte osobně (mnohdy je to nyní možné jen po předchozí telefonické či e-mailové domluvě), zkontrolujte si na internetu aktuální otevírací dobu. 

Tato pravidla platí obecně pro všechny úřady. Nyní se podíváme na konkrétní specifika.

Finanční správa

V menších městech jsou finanční úřady dočasně zavřené. Omezení se týká všech pracovišť v režimu 2+2 (optimalizovaná pracoviště s menším počtem zaměstnanců). Jejich kompletní seznam najdete na webu finanční správy

Na této stránce si stáhnete seznam zavřených pracovišť.

Na této stránce si stáhnete seznam zavřených pracovišť.

Finanční správa aktuálně jedná se starosty těchto obcí o zřízení speciálních schránek, do kterých by poplatníci v zalepených obálkách vhazovali svá podání (např. daňová přiznání).  

V krajských městech typicky zůstávají finanční úřady otevřené. Připravte se ale na zkrácené úřední hodiny – až do odvolání můžete (i bez objednání) přijít jen v pondělí a ve středu do 8.00 do 11.00

Omezení se týká i pokladen finančních úřadů. Přehled těch otevřených najdete zde (na webu klikněte na Stáhnout XLS). 

Pokud je to možné, dokumenty podávejte:

  • elektronicky (datová schránka, elektronický podpis),
  • poštou (není nutné posílat doporučeně, stačí vhodit do schránky jako obyčejné psaní).

Úřad výslovně vyzývá, že pokud potřebujete řešit EET, počkejte s osobní návštěvou na skončení nouzového stavu. 

Detaily najdete v článku Covid-19: informace pro podnikatele ze všech 4 vln EET.

Krajské úřady, obecní úřady, živnostenské úřady

Samosprávy po celé republice omezily úřední hodiny dle svého uvážení. Neexistuje tedy jednotná otevírací doba pro krajské úřady, magistráty a obecní úřady. V každé obci se situace liší. Proto se nejdříve podívejte na webové stránky případně sociální sítě příslušného úřadu. 

Stejná situace platí pro krajské a obecní živnostenské úřady. 

Instituce žádají, aby lidé nechodili osobně, ale raději napsali e-mail nebo zatelefonovali.

Instituce žádají, aby lidé nechodili osobně, ale raději napsali e-mail nebo zatelefonovali.

Úřad práce

Úřad práce úřední hodiny zatím neomezuje, ale osobní jednání umožňuje pouze výjimečně po předchozím objednání přes e-mail nebo telefon. 

Formuláře je nyní nejlepší poslat elektronicky přes datovou schránku nebo e-mailem (lze i když nemáte elektronický podpis). Pokud posíláte e-mailem, podepsanou žádost o dávku vyfoťte nebo naskenujte a přiložte jako přílohu. Nezapomeňte uvést svůj telefon, aby vás v případě potřeby mohli z úřadu rychle kontaktovat. 

Případně můžete tiskopisy vhodit do schránek, které bývají u vchodu. 

Jestliže vám úřad vyplácí dávky v hotovosti nebo v poukázkách, úředníci vám nejdříve zatelefonují a domluví si s vámi předání.

Zdravotní pojišťovny

Pobočky pojišťoven jsou zavřené, lidé mohou tamním pracovníkům volat nebo psát e-maily.

Česká správa sociálního zabezpečení

Úřední hodiny ČSSZ zatím zůstávají nezměněné, ale úřad žádá, aby lidé vše raději vyřizovali na dálku

Pokud od ČSSZ žádáte potvrzení, které si necháte poslat domů poštou nebo které má ČSSZ přímo zaslat jinému úřadu, nemusí být e-mail elektronicky podepsaný. Údaje se totiž předávají pouze vám nebo jinému úřadu. Jestli však požadujete, aby vám ČSSZ poslala potvrzení elektronicky, musíte žádost poslat v e-mailu s elektronickým podpisem nebo přes datovou schránku. 

Hotovostní platba pojistného je možná pouze výjimečně a to po předchozí telefonické nebo e-mailové domluvě.

ČSSZ nově spustila chatbota, který lidem odpovídá na otázky související s koronavirem. Najdete ho na webu ČSSZ v pravém spodním rohu.

Chatbot odpovídá na nejčastější otázky OSVČ, zaměstnavatelů, zaměstnanců a rodičů

Chatbot odpovídá na nejčastější otázky OSVČ, zaměstnavatelů, zaměstnanců a rodičů

Česká pošta

Česká pošta zavřela pobočky bez zasklených přepážek. Jejich přehled najdete zde.

Na ostatních pobočkách zkracuje pracovní dobu. Pošty budou mít otevřeno maximálně do 16 hodin a o víkendu budou zavřené úplně.  

Stejnou úpravu otevírací doby doporučila pošta i provozovatelům pošt Partner (např. pošty ve venkovských prodejnách potravin).  

Od začátku otevírací doby (může se u jednotlivých pošt lišit) do 9 hodin mohou na poštu pouze:

  • lidé starší 65 let s případným doprovodem,
  • držitelé ZTP/P starší 50 let s případným doprovodem,
  • zaměstnanci pečovatelských služeb a podobné profese.

Doporučená psaní přestali listonoši kvůli koronaviru doručovat, adresáti si pro ně musí přijít na poštu. 

Jestliže máte v rodině seniora, kterému nyní pomáháte s nákupy a vším ostatním, můžete mu nově chodit i na poštu pro důchod. Stačí vám plná moc

Informace k doručování pošty v oblastech, kde hygiena vyhlásila karanténu.

Banky

Banky zůstávají otevřené. Některé však omezily otevírací dobu nebo zavřely část poboček.

Klienty vyzývají, aby osobní návštěvy omezili a maximum záležitostí řešili přes internetové bankovnictví.

Banky budou poskytovat výhodné „koronavirové“ půjčky pro podnikatele.

Infolinky o koronaviru

Pokud máte dotaz ke koronaviru jako onemocnění, zatelefonujte na některou z infolinek nebo využijte nového chatbota. Toho spustilo ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s firmou IMB. Chatbot dostal název Virtuální sestra Anežka a jeho úkolem je odlehčit  přetíženým infolinkám. Anežku najdete na webu ministerstva zdravotnictví v levém spodním rohu.   

Čísla na infolinky

Informační linky Státního zdravotního ústavu:

  • 724 810 106 
  • 725 191 367
  • 725 191 370

Koronavirová informační linka: 1212

Informační linky zdravotních pojišťoven a krajských hygien

Chatbot Anežka odpovídá na například na dotazy ohledně příznaků, testování a prevence.

Chatbot Anežka odpovídá na například na dotazy ohledně příznaků, testování a prevence.

Datová schránka pro komunikaci mezi firmami

Z datové schránky můžete posílat zprávy nejen úřadům, ale i firmám. Mezifiremní komunikace však byla zpoplatněná. Od 24. března je až do odvolání (minimálně po dobu trvání nouzového stavu) zdarma.

Podniky si tak mohou přes schránku posílat třeba smlouvy, objednávky, faktury a potvrzení. Zaslání datové zprávy je rovnocenné s odesláním doporučeného dopisu. Tyto dopisy nyní pošťáci nedoručují, takže adresáti pro ně musí na poštu. Proto je pro ně pohodlnější (a v časech koronaviru i bezpečnější) dostávat zprávy do datové schránky.

Změna platí i pro ty, kteří mají s Českou poštou podepsanou smlouvu o využití datové schránky ke komunikaci s obchodními partnery, nebo ty, kteří platí pomocí kreditu. Zprávy odeslané v tomto období jim pošta neúčtuje.

Návod, jak ve své schránce povolit příjem poštovních datových zpráv.

Přečtete si i další články o legislativních změnách v souvislosti s Covid-19.

Jste klientem Money a máte otázku ohledně koronaviru a podnikání? Obraťte se na naši zákaznickou linku na čísle 549 522 503.

  • Byly tyto informace užitečné?
  • AnoNe

Štítky článku

COVID-19

Manuál pro EET

Nejhledanější

DPH Daň z příjmu Majetkové daně Daň z nemovitosti Daňové přiznání Sociální a zdravotní pojištění

Oblíbené články

Daňový kalendář

09. 04. 2020
Splatnost daně za únor 2020 (mimo spotřební daň z lihu)
15. 04. 2020
Záloha na daň za 1. čtvrtletí 2020
20. 04. 2020
Měsíční odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
Další termíny

Slovník pojmů

eBook plný rad z praxe

Jak vybrat účetní systém

ebook-img

Informace k současné situaci

V souvislosti se šířením onemocnění COVID-19 jsme přijali potřebná interní opatření k eliminaci možné nákazy, a tak většina našich zaměstnanců v současnosti pracuje z domu.

Chceme vás však ujistit, že naše služby držíme na stejné úrovni, na jakou jste zvyklí. To se nezmění ani v případě, že by opatření vlády trvalo delší dobu. Zákaznická podpora našich produktů bude fungovat beze změn. Každý všední den budou naši konzultanti od 8 do 17 hodin vyřizovat Vaše telefonické i písemné dotazy na:

Na linkách zákaznické podpory Money S3 a Prodejna SQL jsme připraveni vám poradit se všemi změnami v podnikatelském prostředí, které souvisejí s opatřeními vlády. Aktuální opatření sledujeme každý den.

Aktuální informace k současné situaci vám budeme přinášet také na našem blogu.