Skrýt menu
Skrýt formulář

Jak si založit e-shop a začít online podnikat

Solitea, a.s. | 06. 10. 2020

Světu vládne internet, který nám nabízí obrovské možnosti v oblasti komunikace a představuje tak jedinečnou platformu k prezentaci a prodeji produktů a služeb.

Obsah

    Podle průzkumu z roku 2019 využívá 71 % Čechů starších 16 let internet (celkově 7,1 milionů). Z toho skoro 60 % nakupuje online. Až 70 % z nich nakupuje v e-shopech oblečení a obuv, přes 50 % pořizuje online elektroniku.

    Neváhejte proto rozšířit svoje podnikání o prodej online, protože nákupní chování se změnilo. V mém článku vám dám několik užitečných rad, jak na to.

    Co je potřeba mít definováno před založením e-shopu

    Příprava je pro další úspěch nejdůležitější. Vytvořit si e-shop je relativně jednoduché, ale zajistit jeho přežití v průběhu prvního roku fungování a zároveň finanční profit, to už je náročnější úkol. Proto jsem pro vás připravil základní přehled, který shrnuje potřebné podklady a informace pro tvorbu vlastního e-shopu.

    Produkty

    Pokud vyrábíte produkty, musíte vyřešit dodávky materiálu na jejich výrobu, musíte mít definované výrobní kapacity a variabilnost produktů.

    Pokud výrobky jen prodáváte, musíte vyřešit logistiku dodávek od výrobců, skladování a rozesílky koncovým zákazníkům. Jsou tři základní modely, které můžete využít:

    1. Máte vlastní sklad, kde příjem a odeslání produktů máte ve své režii.
    2. Využijete na skladování a odesílání nějakou službu, která za vás celý proces zrealizuje. Například firma https://skladon.cz/ nabízí outsourcing logistiky. Výrobky uskladní a pošlou po obdržení objednávky zákazníkovi.
    3. Nebudete mít vlastní sklad a e-shop napojíte na sklad dodavatele, pokud to umožňuje a objednávky budou chodit přímo výrobci a on zařídí logistiku.

    Podrobný finanční plán

    Definujte si vaše náklady, předpokládaný obrat, výši marže, díky čemuž si můžete definovat možný zisk. Je ideální vytvořit si finanční plán na delší časové období, a to alespoň v horizontu prvního roku fungování e-shopu.

    Určitě budete muset počítat s prvotními náklady na tvorbu e-shopu, na jeho provoz, marketing a logistiku. Finanční plán budete muset upravovat podle skutečných nákladů, ale finance musíte mít od začátku pod kontrolou. Náklady budou vystávat hlavně z nákupu domény a hostingu, nákladů na vizuální identitu, tvorbu e-shopu a případně za pronájem.

    Dále nesmíte zapomenout na náklady na provoz e-shopu (logistika, balení, reklamace...), marketing a nezapomeňte také a rezervu, které je vždy potřeba.

    Cílová skupina

    Definujte si, kdo je cílová skupina vašich produktů. Udělejte si průzkum, poznejte chování zákazníků a definujte si typického zákazníka. Následně budete vědět, co od vás potenciální zákazník bude očekávat, na co bude pozitivně reagovat a zjistíte se i to, jak s ním musíte komunikovat. Informace o cílové skupině se budou lišit podle toho, jestli je vaší cílovou skupinou firma (B2B), nebo koncový zákazník (B2C).

    Právní forma

    Pokud firmu ještě nemáte a chystáte se ji založit, dobře si promyslete a posuďte, jaká forma pro vás bude nejvýhodnější. Může to být živnost, společnost s ručením omezeným (s.r.o.) nebo zapsaný spolek (z.s.). Zároveň si rozmyslete, jestli je pro vás lepší být na začátku plátce nebo neplátce DPH.

    Vstupní analýzy

    • Podrobně si zanalyzujte vaši potenciální konkurenci, a to z pohledu její komunikace, použitých kategorií, produktů a také její definované konkurenční výhody, funkcionality e-shopu, sociální sítě a také názvy jejich e-shopů. A udělejte to všechno lépe.
    • Udělejte si tzv. SWOT analýzu, ve které jasně definujete vaše silné a slabé stránky, rizika a potenciál vašeho projektu. Zjistíte, co je podstatné, kam můžete směřovat a na co si musíte dávat pozor.
    • Připravte si podrobný harmonogram kroků a nákladů, které vás čekají v průběhu tvorby a rozběhnutí e-shopu.

    Název vašeho projektu

    Už na začátku rozběhnutí vašeho projektu si musíte vybrat vhodný název. Název vašeho e-shopu nemusí být shodný s názvem vaší firmy. Vyvarujte se názvům, které jsou jen definicí kategorie (například doména levneparfemy.cz, protože parfémy, které budete prodávat, budou skutečně levné). Mějte proto ambici vytvořit brand, který bude jedinečný a bude moci růst, případně expandovat.

    Při výběru názvu e-shopu si dávejte pozor na podobu url adresy. Url adresa by měla být zapamatovatelná a potenciální zákazník by ji měl zvládnou snadno napsat a vyhledat. Doporučuji vám zakoupit možné varianty (s pomlčkou, vez pomlček) a podchytit tak větší množství potenciálních zákazníků. Ideální je, pokud zvládnete koupit i domény pro okolní státy, jako .sk, .de, .at, .pl a v mezinárodním tvaru .com a .eu.

    Logo a vizuální identita e-shopu

    Brand vašeho e-shopu musí být jasně vizuálně definovaný, aby byl časem zapamatovatelný a vaši zákazníci si ho yli schopni spojit s vaším podnikáním. Určitě zainvestujte do profesionálního loga nebo alespoň základního design manuálu, který vám určí vaše barvy, fonty a vizuální prvky, které můžete používat na e-shopu a v komunikaci.

    Způsoby dopravy a plateb

    Podle typu vašich produktů si musíte definovat způsoby dopravy a navázat spolupráci s dopravními společnostmi. V Česku patří mezi nejpoužívanější dopravu Česká pošta, přeprava kurýrem (PPL, DPD, DHL a další), osobní převzetí, vysoké oblibě se v posledních letech těší i Zásilkovna s možností vyzvednutí zásilky na odběrném místě ve vašem okolí.

    Silným trendem je platba kartou, která zvyšuje i důvěryhodnost e-shopu. Určitě do možností platby na vašem e-shopu přidejte i platbu na účet, na dobírku a v hotovosti při osobním převzetí. U mnohých kurýrních společností se dá platit i platební kartou, proto si zjistěte informace i o této možnosti.

    Výběr vhodné platformy e-shopu

    Možností, jak si založit e-shop z pohledu systému, na kterém bude fungovat, je obrovské množství. Při výběru platformy si musíte pro sebe zvolit tu nejefektivnější platformu. Musíte se na to podívat z pohledu finanční investice, na náklady na měsíční provoz e-shopu, na časovou náročnost tvorby e-shopu, na funkce, který daný systém nabízí. Každé řešení má své výhody a nevýhody.

    1. Koupíte si už funkční zaběhnutý e-shop, jehož koupí získáte hotový brand, historii, data, dodavatele i databázi zákazníků. Jsou zde ale rizika z pohledu reputačního managementu a rizika pohledávek, které jste nezjistili.
    2. Vyberete si tzv. Krabicový e-shop, který má již předdefinovaný výběr šablon. Se základními vědomostmi a nápovědou zvládnete funkční e-shop nastavit sami, nebo si najdete odborníka, který vám s tím pomůže. V takovém případě platíte za pronájem systému určitou sumu, většinou podle počtu produktů a funkcí, které využíváte. Výhodami tohoto řešení jsou rychlá tvorba a nízké náklady v porovnání s e-shopem na míru. Další výhodou je, že nebudete potřebovat programátorské znalosti a hlavně e-shop vám nezestárne, protože systém a moduly platformy se budou stále vyvíjet. Mezi nevýhody patří měsíční náklady na pronájem, pouze předdefinovaná napojení na skladové a fakturační systémy, platební brány a aplikace.
      Já mám nejlepší zkušenost s platformou Shoptet a vřele ji doporučuji na rozběhnutí e-shopu. Základní vyskládání e-shopu zvládne průměrný uživatel. K individuálním úpravám najdete množství odborných partnerů. Dokážete dělat i velké individuální úpravy šablon a Shoptet postupně doplňuje nová napojení a funkcionality.
    3. Tvorba e-shopu na míru je vhodná cesta, pokud chcete mít jedinečný design, speciální funkce a napojení. Jde o finančně náročné řešení, musíte počítat s výběrem firmy, která vám bude garantovat kvalitní a dlouhodobé řešení. Někteří tvůrci e-shopů pracují na open source platformách, které jsou tzv. Otevřeným kódem a nejste tak po dokončení závislí na jednom tvůrci, ale najdete si snadno jinou firmu, která pro vás bude dělat změny a úpravy. Velké firmy se orientují na vývoj vlastních tzv. Uzavřených systémů, které běží na jeich platformě, a tak do úprav nikoho jiného nepustí a jste na nich závislí. Je zde tím pádem vyšší bezpečnost a vyladěnost systému. Já mám dobrou zkušenost s CMS systémem Woocommerce na WordPressu, kde ve spolupráci s dobrou firmou zvládnete vytvořit efektivní e-shopové řešení.

    Při výběru platformy se určitě poraďte s odborníky, kteří vám podrobně vysvětlí výhody a nevýhody jednotlivých řešení.

    Co na e-shopu nesmí chybět

    Abyste se odlišili od konkurence a zaujali vašeho potenciálního zákazníka, určitě si dejte záležet na těchto kritériích:

    Čistý a přehledný design e-shopu

    Každý má určité zkušenosti s tím, že na e-shopu nemohl něco najít, někde se zaseknul, něco mu nebylo jasné nebo nevěděl, jak si produkt koupit. Uživatelská přívětivost (UX) je základním kritériem pro správné fungování vašeho e-shopu. Přehlednost nabídky (logický strom kategorií, kombinace vizuálních a textových prvků), jedinečná definice, proč nakoupit právě u vás (v čem jste nejlepší) a jasné zodpovězení případných obav (například vrácení zboží v případě nespokojenosti) jsou ta kritéria, kterými ovlivníte výkon e-shopu a pravidelnou retenci.

    Musíte dosáhnout toho, aby nákupní cesta byla pro uživatele přirozená a uměl ji projít bez toho, aby musel nad něčím přemýšlet nebo něco hledat. Průměrně je potřeba až 120 prokliků (3-5 minut) pro dokončení nákupního procesu. Skoro každý třetí vyplněný nákupní košík na e-shopu zůstává nezaplacený, protože je nákupní proces složitý.

    Trendy e-shopů se mění, vyhněte se zbytečnému množství informací na jedné stránce (nepožívejte dělení na tři sloupce), mějte viditelnou možnost vyhledávání a možnosti na případné kontaktování stránka kontakt, stále viditelné telefonní číslo a e-mail, aktivní online chat).

    Jedinečné texty na e-shopu

    Často lidí hledají nejdříve informace o produktech, protože jsou jen v rozhodovacích fázích nákupu. Proto se snažte mít u kategorií a produktových listech výstižné texty. Určitě pište i články k usnadnění výběru produktů, porovnání a recenze.

    Texty musí být jedinečné, což znamená, že nejsou okopírované z jiné stránky. Je to důležité hlavně z pohledu toho, jak vás Google při vyhledávání nabídne a tím pádem budete viditelní a navštěvovaní.

    Napište texty o vás, zvýšíte tak důvěryhodnost a e-shopu dáte příběh, který může být rozhodující při nákupu právě u vás.

    Vizuální tvář produktů

    Potenciální zákazník snadněji a rychleji pochopí informace z obrázku než po jejich přečtení. Proto se zaměřte na tvorbu produktových fotografií, které mohou prodeji výrazně pomoci. Dbejte na jedinečný styl focení, foťte produkty i při jejich používání, případně s lidmi.

    Pokud dokážete produkty i natočit, tak se určitě zaměřte na 360° fotky a na videa produktů. Podle Googlu až 82 % obsahu na internetu bude v roce 2021 tvořit video.

    Je to z pohledu pochopení produktu nejlepší komunikační forma. Videa mohou být jednoduchá, porovnávací, mohou ukazovat návody na používání produktu. Videa se také mohou zaměřovat na obsah balení a funkcionalitu produktu. V neposlední řadě můžete vytvářet montážní videa. Dobré fotografie a videa vám pomohou při prodeji na e-shopu, ale i v marketingové komunikaci s vašimi zákazníky.

    Nezapomeňte si ke svému e-shopu zajistit i skladový a účetní systém

    • Doklady připravené k zaúčtování hned v účetním systému
    • Automatická synchronizace stavu zásob na skladě a cen
    • Konec duplicitního zadávání údajů
    • Zefektivnění a zrychlení vybavení objednávek

    Další výhody najdete na stránkách Money S3 pro e-shopy.

    Nezapomeňte na marketing

    E-shop je jako auto. Můžete mít drahé závodní auto, ale bez benzinu ho uvidí jen ti lidé, které osobně pozvete do vaší garáže. Pokud se chcete autem, tedy e-shopem, ukázat, musíte koupit benzín a dostat váš e-shop mezi lidi. Marketing má být účinný. Rozdělte si rozpočet na podporu značky a výkonnostní kampaně. Obě části jsou důležité.

    Shrnutí na závěr

    Nejdůležitější je důkladná příprava, v průběhu které si určíte, co všechno potřebujete při tvorbě e-shopu. Najděte si odborníky, kteří budou vědět, co je náplní jejich práce, nebo bude celý e-shop ve vaší režii. Je důležité, abyste věděli, jak se bude postupovat při realizaci e-shopu a jaká bude jeho výsledná cena. V každém kroku se umíte obrátit na odborníka z dané oblasti, umíte využívat obrovské informační zdroje z internetu a umíte využít i možnosti podpory rozjezdu podnikání v rámci mentorských projektů. Ale úspěch závisí hlavně na vás.

    Autor:

    Milan Markovič / Leader Effectix Slovensko – odborník na e-shopy, UX a online stratég milující všechny výzvy, které s sebou přináší online marketing.

    Web: https://milanmarkovic.sk/

    Zdroje: AIMonitor, Google

    • Byly tyto informace užitečné?
    • AnoNe

    Štítky článku

    E-commerce

    Vyzkoušejte si účetní program Money S3

    Zdarma a se všemi funkcemi

    Minikurz online

    Buďte
    u toho