Solitea, a.s. | 06. 10. 2020
Podle průzkumu z roku 2019 využívá 71 % Čechů starších 16 let internet (celkově 7,1 milionů). Z toho skoro 60 % nakupuje online. Až 70 % z nich nakupuje v e-shopech oblečení a obuv, přes 50 % pořizuje online elektroniku.
Neváhejte proto rozšířit svoje podnikání o prodej online, protože nákupní chování se změnilo. V mém článku vám dám několik užitečných rad, jak na to.
Příprava je pro další úspěch nejdůležitější. Vytvořit si e-shop je relativně jednoduché, ale zajistit jeho přežití v průběhu prvního roku fungování a zároveň finanční profit, to už je náročnější úkol. Proto jsem pro vás připravil základní přehled, který shrnuje potřebné podklady a informace pro tvorbu vlastního e-shopu.
Pokud vyrábíte produkty, musíte vyřešit dodávky materiálu na jejich výrobu, musíte mít definované výrobní kapacity a variabilnost produktů.
Pokud výrobky jen prodáváte, musíte vyřešit logistiku dodávek od výrobců, skladování a rozesílky koncovým zákazníkům. Jsou tři základní modely, které můžete využít:
Definujte si vaše náklady, předpokládaný obrat, výši marže, díky čemuž si můžete definovat možný zisk. Je ideální vytvořit si finanční plán na delší časové období, a to alespoň v horizontu prvního roku fungování e-shopu.
Určitě budete muset počítat s prvotními náklady na tvorbu e-shopu, na jeho provoz, marketing a logistiku. Finanční plán budete muset upravovat podle skutečných nákladů, ale finance musíte mít od začátku pod kontrolou. Náklady budou vystávat hlavně z nákupu domény a hostingu, nákladů na vizuální identitu, tvorbu e-shopu a případně za pronájem.
Dále nesmíte zapomenout na náklady na provoz e-shopu (logistika, balení, reklamace...), marketing a nezapomeňte také a rezervu, které je vždy potřeba.
Definujte si, kdo je cílová skupina vašich produktů. Udělejte si průzkum, poznejte chování zákazníků a definujte si typického zákazníka. Následně budete vědět, co od vás potenciální zákazník bude očekávat, na co bude pozitivně reagovat a zjistíte se i to, jak s ním musíte komunikovat. Informace o cílové skupině se budou lišit podle toho, jestli je vaší cílovou skupinou firma (B2B), nebo koncový zákazník (B2C).
Pokud firmu ještě nemáte a chystáte se ji založit, dobře si promyslete a posuďte, jaká forma pro vás bude nejvýhodnější. Může to být živnost, společnost s ručením omezeným (s.r.o.) nebo zapsaný spolek (z.s.). Zároveň si rozmyslete, jestli je pro vás lepší být na začátku plátce nebo neplátce DPH.
Už na začátku rozběhnutí vašeho projektu si musíte vybrat vhodný název. Název vašeho e-shopu nemusí být shodný s názvem vaší firmy. Vyvarujte se názvům, které jsou jen definicí kategorie (například doména levneparfemy.cz, protože parfémy, které budete prodávat, budou skutečně levné). Mějte proto ambici vytvořit brand, který bude jedinečný a bude moci růst, případně expandovat.
Při výběru názvu e-shopu si dávejte pozor na podobu url adresy. Url adresa by měla být zapamatovatelná a potenciální zákazník by ji měl zvládnou snadno napsat a vyhledat. Doporučuji vám zakoupit možné varianty (s pomlčkou, vez pomlček) a podchytit tak větší množství potenciálních zákazníků. Ideální je, pokud zvládnete koupit i domény pro okolní státy, jako .sk, .de, .at, .pl a v mezinárodním tvaru .com a .eu.
Brand vašeho e-shopu musí být jasně vizuálně definovaný, aby byl časem zapamatovatelný a vaši zákazníci si ho yli schopni spojit s vaším podnikáním. Určitě zainvestujte do profesionálního loga nebo alespoň základního design manuálu, který vám určí vaše barvy, fonty a vizuální prvky, které můžete používat na e-shopu a v komunikaci.
Podle typu vašich produktů si musíte definovat způsoby dopravy a navázat spolupráci s dopravními společnostmi. V Česku patří mezi nejpoužívanější dopravu Česká pošta, přeprava kurýrem (PPL, DPD, DHL a další), osobní převzetí, vysoké oblibě se v posledních letech těší i Zásilkovna s možností vyzvednutí zásilky na odběrném místě ve vašem okolí.
Silným trendem je platba kartou, která zvyšuje i důvěryhodnost e-shopu. Určitě do možností platby na vašem e-shopu přidejte i platbu na účet, na dobírku a v hotovosti při osobním převzetí. U mnohých kurýrních společností se dá platit i platební kartou, proto si zjistěte informace i o této možnosti.
Možností, jak si založit e-shop z pohledu systému, na kterém bude fungovat, je obrovské množství. Při výběru platformy si musíte pro sebe zvolit tu nejefektivnější platformu. Musíte se na to podívat z pohledu finanční investice, na náklady na měsíční provoz e-shopu, na časovou náročnost tvorby e-shopu, na funkce, který daný systém nabízí. Každé řešení má své výhody a nevýhody.
Při výběru platformy se určitě poraďte s odborníky, kteří vám podrobně vysvětlí výhody a nevýhody jednotlivých řešení.
Abyste se odlišili od konkurence a zaujali vašeho potenciálního zákazníka, určitě si dejte záležet na těchto kritériích:
Každý má určité zkušenosti s tím, že na e-shopu nemohl něco najít, někde se zaseknul, něco mu nebylo jasné nebo nevěděl, jak si produkt koupit. Uživatelská přívětivost (UX) je základním kritériem pro správné fungování vašeho e-shopu. Přehlednost nabídky (logický strom kategorií, kombinace vizuálních a textových prvků), jedinečná definice, proč nakoupit právě u vás (v čem jste nejlepší) a jasné zodpovězení případných obav (například vrácení zboží v případě nespokojenosti) jsou ta kritéria, kterými ovlivníte výkon e-shopu a pravidelnou retenci.
Musíte dosáhnout toho, aby nákupní cesta byla pro uživatele přirozená a uměl ji projít bez toho, aby musel nad něčím přemýšlet nebo něco hledat. Průměrně je potřeba až 120 prokliků (3-5 minut) pro dokončení nákupního procesu. Skoro každý třetí vyplněný nákupní košík na e-shopu zůstává nezaplacený, protože je nákupní proces složitý.
Trendy e-shopů se mění, vyhněte se zbytečnému množství informací na jedné stránce (nepožívejte dělení na tři sloupce), mějte viditelnou možnost vyhledávání a možnosti na případné kontaktování stránka kontakt, stále viditelné telefonní číslo a e-mail, aktivní online chat).
Často lidí hledají nejdříve informace o produktech, protože jsou jen v rozhodovacích fázích nákupu. Proto se snažte mít u kategorií a produktových listech výstižné texty. Určitě pište i články k usnadnění výběru produktů, porovnání a recenze.
Texty musí být jedinečné, což znamená, že nejsou okopírované z jiné stránky. Je to důležité hlavně z pohledu toho, jak vás Google při vyhledávání nabídne a tím pádem budete viditelní a navštěvovaní.
Napište texty o vás, zvýšíte tak důvěryhodnost a e-shopu dáte příběh, který může být rozhodující při nákupu právě u vás.
Potenciální zákazník snadněji a rychleji pochopí informace z obrázku než po jejich přečtení. Proto se zaměřte na tvorbu produktových fotografií, které mohou prodeji výrazně pomoci. Dbejte na jedinečný styl focení, foťte produkty i při jejich používání, případně s lidmi.
Pokud dokážete produkty i natočit, tak se určitě zaměřte na 360° fotky a na videa produktů. Podle Googlu až 82 % obsahu na internetu bude v roce 2021 tvořit video.
Je to z pohledu pochopení produktu nejlepší komunikační forma. Videa mohou být jednoduchá, porovnávací, mohou ukazovat návody na používání produktu. Videa se také mohou zaměřovat na obsah balení a funkcionalitu produktu. V neposlední řadě můžete vytvářet montážní videa. Dobré fotografie a videa vám pomohou při prodeji na e-shopu, ale i v marketingové komunikaci s vašimi zákazníky.
Nezapomeňte si ke svému e-shopu zajistit i skladový a účetní systém
Další výhody najdete na stránkách Money S3 pro e-shopy.
E-shop je jako auto. Můžete mít drahé závodní auto, ale bez benzinu ho uvidí jen ti lidé, které osobně pozvete do vaší garáže. Pokud se chcete autem, tedy e-shopem, ukázat, musíte koupit benzín a dostat váš e-shop mezi lidi. Marketing má být účinný. Rozdělte si rozpočet na podporu značky a výkonnostní kampaně. Obě části jsou důležité.
Nejdůležitější je důkladná příprava, v průběhu které si určíte, co všechno potřebujete při tvorbě e-shopu. Najděte si odborníky, kteří budou vědět, co je náplní jejich práce, nebo bude celý e-shop ve vaší režii. Je důležité, abyste věděli, jak se bude postupovat při realizaci e-shopu a jaká bude jeho výsledná cena. V každém kroku se umíte obrátit na odborníka z dané oblasti, umíte využívat obrovské informační zdroje z internetu a umíte využít i možnosti podpory rozjezdu podnikání v rámci mentorských projektů. Ale úspěch závisí hlavně na vás.
Autor:
Milan Markovič / Leader Effectix Slovensko – odborník na e-shopy, UX a online stratég milující všechny výzvy, které s sebou přináší online marketing.
Web: https://milanmarkovic.sk/
Zdroje: AIMonitor, Google
06. 10. 2020
Témata: E-commerce, Účetnictví a fakturace