Obsah
Fungující e-shop vyžaduje správně vystavené faktury. Podívali jsme se na pravidla z pohledu začínajícího e-shopisty, který má zákazníky pouze v Česku. Povinnosti záleží na tom, jestli patříte mezi plátce DPH nebo vedete účetnictví. V článku vám vysvětlíme rozdíly a také výhody automatické fakturace.
O fakturaci přemýšlejte hned na začátku podnikání
Už před covidem patřili Češi mezi evropské premianty v e-commerce. A vládní omezení maloobchodu přivedla k vlastnímu e-shopu tisíce nováčků. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci narostl v roce 2020 obrat českých e-shopistů o 40 mld. a přiblížil se k hranici 200 mld. korun.
Pokud patříte k těm, kteří e-shop teprve připravují, čeká vás řada důležitých rozhodnutí. Mimo jiné musíte zvolit správné technické řešení, navázat vztahy s dodavateli i doručovateli zakázek, začít s PPC reklamou nebo obsahovým marketingem a také vyřešit fakturaci.
Správně vystavená faktura je nezbytná zejména v situaci, kdy obchodujete s podnikateli – těm totiž fakturu musíte vystavit vždycky.
Soukromým osobám fakturu vystavovat nemusíte – pokud o doklad zákazník nepožádá. Stačí odvést DPH (pokud jste plátcem DPH), zadat ji do evidence DPH a kontrolního výkazu. Vzhledem k automatizaci však provozovatelé e-shopů obvykle vystavují faktury všem zákazníkům.
Konkrétní pravidla pro vystavení faktur se liší podle toho, jestli vedete účetnictví a patříte mezi plátce DPH.
České právo nezná pojem faktura. Zákon o DPH pracuje s termínem daňový doklad, v zákoně o účetnictví je pojem účetní doklad, občanský zákoník hovoří o obchodních listinách. Až budete v zákonech hledat termín faktura, nenechte se zaskočit, že tam není.
Jak to mají neplátci DPH bez účetnictví
V takovém případě to máte nejjednodušší. Vystavujete faktury na částku bez DPH a je jedno, jestli je doklad určený pro podnikatele nebo vaši zákazníci nepodnikají.
Na fakturu uveďte frázi „Nejsem plátce DPH“ a další údaje, které stanovuje občanský zákoník:
- jméno a příjmení (pokud jste OSVČ),
- název firmy (pro s. r. o.),
- své sídlo (fakturační adresa),
- IČ
- a označení v registru, ve kterém jste jako podnikatel vedení (např. obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík).
Kdyby k vám přišla kontrola z finančního úřadu, usnadníte její průběh tím, že na doklady doplníte:
- slovní a číselné označení (např. Faktura 20210601),
- popis zboží nebo služby,
- částku (celkově a po položkách),
- datum vystavení faktury.
Co patří na fakturu, pokud jste neplátce DPH, který vede účetnictví
V takovém případě, si toho musíte hlídat víc. Část povinností je shodná se situací výše, proto na fakturu uveďte:
- jméno a příjmení (v případě OSVČ),
- název firmy (v případě s. r. o.),
- sídlo firmy nebo fyzické osoby (fakturační adresa),
- IČ,
- označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.).
Při vystavovávání faktur se ale řídíte i zákonem o účetnictví. To znamená, že na fakturách nesmí chybět:
- označení účetního dokladu,
- obsah účetního dokladu,
- informace o účastnících transakce,
- celková suma (nebo částka za měrnou jednotku a její množství),
- datum vydání účetního dokladu,
- datum uskutečnění účetního případu (pokud se liší od data vystavení faktury),
- podpis zodpovědné osoby.
Plátci DPH mají na fakturách nejvíc povinných údajů
Jen pro jistotu: ke konečné ceně výrobku nebo služby vždy přičtěte DPH – základní sazba činí 21 %.
Při vystavování faktur se řídíte zákonem o DPH, který stanovuje tyto náležitosti:
- jméno a příjmení prodávajícího nebo název vaší firmy,
- adresa vašeho sídla, místo podnikání nebo bydliště,
- vaše IČ a DIČ,
- označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.),
- pokud jste právnická osoba, tak údaj o zápisu včetně oddílu a vložky,
- jméno a příjmení zákazníka nebo název jeho firmy,
- adresa jeho sídla, místo podnikání nebo bydliště,
- jeho IČ,
- pokud je plátcem DPH, tak i jeho DIČ,
- datum dodání zboží či služby,
- datum vystavení faktury,
- rozsah a druh služby nebo množství a druh výrobku,
- základ daně,
- sazba daně
- a celková výše daně v korunách.
Předpokladem fungujícího e-shopu je automatizace
Pokud ze začátku vystavujete jen pár faktur měsíčně, zvládnete to i v běžném kancelářském softwaru – stačí si hlídat povinné náležitosti uvedené výše.
Když se vám ale prodeje zvednou, musíte automatizovat. Buď k tomu využijete modul fakturace, který nabízejí běžná krabicová e-shopová řešení, nebo použijete účetní program, třeba Money S3.
Ten nabízí i pokročilou automatizaci jako propojení s e-shopem, skladem, CRM, bankou nebo systémy dopravců. A díky tomu, že účetní program vytváří tým složený z odborníků na IT a účetnictví, máte jistotu, že stále je v souladu s platnou legislativou.
Ať vám jde fakturace pěkně od ruky
Povinných atributů faktury není málo, ale většinou je za vás hlídají algoritmy účetního programu. Věříme, že vám checklist dodal jistotu a budete mít doklady vystavené správně.
Byly informace v článku užitečné?
Hodnocení pouze pro uživatele našeho blogu.